یک مقام سابق کاخ سفید و یکی از مدیران اندیشکده «شورای آتلانتیک» هشدار داد مخالفت کنگره با تعلیق تحریم های آمریکا علیه ایران، شکاف جبران ناپذیری در رابطه آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد می کند و با انزوای واشنگتن، تهران پیروز این کشمکش خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۶۹۲۸
کارشکنی کنگره، پیروزی برای ایران است

«ریچارد ال.مورنینگ استار» موسس و مدیر «مرکز انرژی جهانی» در اندیشکده آمریکایی«شورای آتلانتیک» روز شنبه در نوشتار خود که در وبگاه این اندیشکده منتشر شده است درباره مسئله جنجال برانگیز نقش کنگره آمریکا در توافق هسته ای نهایی بین ایران و غرب، نوشت:

«بدون تردید کنگره آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران و غرب نقش مهمی دارد اما سوال اصلی این است که کنگره تا چه اندازه باید در این روند ورود کند؟ به طور قطع سخنان اعضا، درخواست ها و گزارش های آنها مهم است اما آیا کنگره باید پا را از این فراتر بگذارد یا خیر؟»

وی برای پاسخ به این پرسش، سناریوی فوق را مطرح کرد: «فرض کنید لایحه ای که از سوی «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه و رییس کمیته روابط خارجی سنا ارائه شده است، تصویب شود. بر اساس این لایحه، هر توافق هسته ای با ایران می بایست در کنگره بررسی شود و کنگره در خصوص آن از حق وتو برخوردار خواهد شد. حال فرض کنید، ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) تا 30 ژوئن (10 تیر ماه) به توافق دست یابند و کنگره بر اساس این لایحه به تعلیق تحریم های ایران رای ندهد و اختیار تعلیق تحریم ها را از رییس جمهوری آمریکا سلب کند. حال چه خواهد شد؟ رییس جمهوری می تواند این اقدام را وتو کند اما این حالت را نیز در نظر بگیرید که کنگره (با رای دو سوم اعضای خود) وتوی رییس جمهوری را نیز بی اثر کند.»

این مقام سابق کاخ سفید در تشریح رویدادهای احتمالی نوشت: «ایران می تواند از توافق خارج شود و در این صورت جامعه بین المللی آمریکا را برای این شکست مقصر خواهد دانست و ادعای اینکه آمریکا به اقدام فراسرزمینی دست زده بار دیگر مطرح خواهد شد. در بهترین حالت، روسیه و چین و حتی اتحادیه اروپا، ایران را تحریم نخواهند کرد و این ایالات متحده است که منزوی خواهد شد. اقدام نظامی علیه ایران نیز حتی اگر موثر باشد، اقدام نادرستی است زیرا ایالات متحده حمایت جامعه بین المللی را به معنای واقعی از دست خواهد داد.»

مورنینگ استار که سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا بوده است همچنین تاکید کرد که توافق هسته ای احتمالی با ایران یک توافق «چند جانبه» خواهد بود نه دوجانبه .

وی افزود: «اگر کنگره بر سر راه توافق قرار بگیرد، ممکن است ایران موافقت کند که حتی بدون وجود آمریکا نیز به توافق پایبند بماند. در این صورت، گروه 1+5 به گروه 1+4 تبدیل و آمریکا منزوی خواهد شد. در واقع، آمریکا تنها کشوری خواهد بود که ایران را تحریم کرده است!

«این امر بر رابطه آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت تاثیر منفی می گذارد و اگر آمریکا شرکت ها و موسسات مالی اروپایی را که با ایران مراوده خواهند کرد، به جرم نقض تحریم های ایران، تحریم کند با مقاومت بسیار شدیدی رو به رو خواهد شد.»

وی درباره گزینه هایی که اتحادیه اروپا در این صورت در اختیار خواهد داشت، نوشت: «اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود می تواند قانونی تصویب و بر اساس آن شرکت های اروپایی را از پایبندی به قانون تحریم های آمریکا منع کند و موضوع را به «سازمان تجارت جهانی» بکشاند.»

این کارشناس عالی رتبه اندیشکده شورای آتلانتیک در انتها نوشت: «در این صورت و در شرایطی که اتحادیه اروپا با مسائل و مشکلات خاص خود درگیر است، اعتماد بین آمریکا و اروپا از بین خواهد رفت و احتمالا صدمات جبران ناپذیری به رابطه واشنگتن و شرکای اروپایی اش وارد خواهد شد. به این ترتیب و به خاطر اشتباه آمریکا در خصوص توافق، بین متحدان تفرقه ایجاد خواهد شد و ایران برنده بازی خواهد شد. با این تفاسیر، توافق هسته ای به طور قطع بهترین گزینه است.»(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها