باراک اوباما و رائول کاسترو روسای جمهور آمریکا و کوبا در اقدامی تاریخی در محل برگزاری نشست سران کشورهای قاره آمریکا با یکدیگر دست دادند.
کد خبر: ۷۸۶۴۸۹
رائول و باراک دست در دست هم

شبکه تلویزیونی فرانس24 روز شنبه با انتشار تصاویر مواجهه و دست دادن اوباما و کاسترو، گزارش داد 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل در این مواجهه کوتاه حضور داشت و مراسم معارفه را بین دو رییس جمهوری به جا آورد و در برخی لحظات نیز به نظر نقش مترجم را ایفا می کرد.

این شبکه خبری افزود: دست دادن دو رییس جمهوری آمریکا و کوبا پیش از آغاز نشست سران کشورهای قاره آمریکا که در پاناما برگزار می شود، به دلیل اینکه کوبا نزدیک به پنج دهه از سوی آمریکا در انزوا و تحریم به سر می برد از لحاظ دیپلماتیک بسیار مهم تلقی می شود.

فرانس 24 گفت:کاخ سفید در این باره اعلام کرد که دو رییس جمهوری با یکدیگر دست دادند و سلام و احوال پرسی کردند.

اوباما و کاسترو پیشتر نیز پنجشنبه شب در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت و گو کرده بودند.

این شبکه تلویزیونی با اشاره به تاریخی بودن مواجهه دو رییس جمهوری گزارش داد: نخستین دیدار و دست دادن آنها به سال 2013 میلادی و در مراسم درگذشت نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی باز می گردد.

اوباما در نطق خود در نشست سران کشورهای قاره آمریکا گفت: آمریکا فصل تازه ای در روابط با کوبا گشوده است.

وی اذعان کرد: روزهای 'دخالت' در (منطقه) آمریکای لاتین به پایان رسیده است.

خبرها همچنین حاکی است دو رییس جمهوری در این نشست برای نخستین بار به شکل رسمی با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

این درحالی است که در دوره های پیشین نشست سران کشورهای قاره آمریکا، که رهبران کشورهای آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی در آن حضور دارند، آمریکا به دلیل تحریم کوبا و مخالفت با حضور هاوانا در این گردهمایی، با انتقاداتی مواجه بود.

آمریکا در اکتبر 1960، دو سال پس از به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کوبا، این کشور را برای نخستین بار هدف تحریم و محاصره اقتصادی قرار داد.

اکنون واشنگتن با تغییر رویه، قصد دارد تا در جهت بهبود روابط با هاوانا گام بردارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها