برنامه «تیتر» سه شنبه شب شبکه خبر موضوع خود را به «دیدگاه های متفاوت درباره بیانیه لوزان سوئیس» اختصاص داد. در این برنامه عباسعلی منصوری آرانی و مهرداد بذرپاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدگاه های خود را بیان کردند.
کد خبر: ۷۸۵۵۹۰
بذرپاش: بیانیه لوزان الزام آور است / منصوری‌آرانی: اگر امنیت ملی در مذاکرات لحاظ نمی‌شد فرمانده کل سپاه آن را تایید نمی‌کرد

در ابتدا عباسعلی منصوری آرانی به جلسه غیرعلنی کمیسیون امنیت خارجی که روز یکشنبه برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این جلسه بسیاری از ابهامات نمایندگان مجلس درخصوص بیانیه لوزان برطرف شد .
وی همچنین نتیجه جلسه غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی را نیز بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود : در این جلسه مطالبی از جانب دکتر ظریف و آقای صالحی مطرح و بسیاری از ابهامات نیز برطرف شد .
در ادامه این برنامه، بذرپاش توافق ایران با دیگر کشورها را اتفاق بزرگی برای کشورمان توصیف و تصریح کرد : طبیعتا هرچه در این خصوص اظهار نظر و یا نقد شود در نهایت به نفع ملت ایران رقم می خورد و از این بابت باید از رسانه ملی برای فراهم آوردن این فضا تشکر کرد .
وی به برگزاری جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی اشاره و تاکید کرد : در این جلسه مقرر شد برای نگارش متن نهایی مذاکرات لوزان نمایندگان مجلس پیشنهادهای خود را در جلسات بعدی به تیم مذاکره کننده ارائه مطرح کنند .

بذرپاش تشکیل کمیته ای مستقل بین مجلس و دولت را رد کرد

بذرپاش تشکیل کمیته ای مستقل بین مجلس و دولت را رد کرد و گفت : این موضوع اصلا صحت ندارد.
وی تلاش دست اندرکاران حوزه بین المللی را در طول 12 سال گذشته بسیار با اهمیت و با زحمت توصیف کرد.

منصوری آرانی: بیانیه لوزان به منزله توافقنامه نیست

منصوری آرانی با بیان اینکه نتایج مذاکرات لوزان را نمی توان به وضوح و به سرعت به تصویر کشید به پیشداوری هایی که در این روزها در داخل کشور شده است اشاره کرد و گفت : بی توجهی به نتایج بدست آمده و به رخ کشیدن گزارش برگ امریکاییان، ظلمی مضاعف برای تیم مذاکره کننده است .
وی تاکید کرد : اصلا انتظار نمی رفت که در فضای داخل کشور اینگونه با تیم مذاکره کننده برخورد شود .
منصوری آرانی بیانیه منتشره لوزان را بیانیه مطبوعاتی دانست و گفت : این بیانیه به منزله توافقنامه نیست بنابراین امکان رد آن از جانب ایران وجود دارد .
بذرپاش نیز تاکید کرد: همه مفاد موجود در بیانیه پایانی دوصفحه ای برای ایران تعهدآور و الزام آور است.
وی به اظهارات آقای عراقچی اشاره کرد و گفت: براساس این اظهارات دیگر نمی توانیم بیانیه را تغییر دهیم .

بذرپاش: بیانیه لوزان برای ما الزام آور است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بیانیه مطبوعاتی صادر شده در پایان مذاکرات لوزان گفت : این بیانیه مطبوعاتی برای ما الزام آور است .
بذرپاش در مناظره تلویزیونی با عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: بیانیه صادر شده در پایان مذاکرات لوزان به هیچ وجه با مفاهیمی که بیانیه های مطبوعاتی مشابه وجود دارد همخوانی نداشته و به مفهوم پذیرفتن برخی الزامات از جانب تیم مذاکره کننده ایرانی است .
وی اظهارات عراقچی در مصاحبه زنده تلویزیونی را مصداق این صحبت خود بیان کرد و گفت : آقای عراقچی در این مصاحبه به صراحت اعلام کرد که خیلی از موارد ذکر شده در بیانیه مطبوعاتی را نمی توان تغییر یا عوض کرد .
منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این بخش از مناظره خطاب به بذرپاش گفت : شما باید به جای اتکاء به بیانیه انگلیسی و مستند قرار دادن آن ،‌ به آنچه که وزیر خارجه اعلام کرده است اتکا کنید .
وی افزود : ما در رسانه ملی صحبت می کنیم و دلیلی برای استناد به یک متن انگلیسی با زبان انگلیسی وجود ندارد وباید با مردم فارسی صحبت کنیم .
بذرپاش خطاب به منصوری گفت : شما در بحث بسیار عجله می کنید امیدوارم که نگارش توافق نامه نیز با چنین تعجیلی همراه نباشد .
بذرپاش در ادامه خطاب به منصوری افزود: اگر فارسی صحبت کردن به عنوان یک مصداق در بحث مطرح است چرا وزیر خارجه در مصاحبه های خود به زبان انگلیسی صحبت می کند و بهتر است شما از طرح مباحث فرعی پرهیز کنید .
در ادامه منصوری عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد : بیانیه مطبوعاتی اعلام شده در پایان مذاکرات لوزان به هیچ وجه الزام آور نیست، شما باید در مباحث خود بگویید که مبنای استناد شما درخصوص الزام آور بودن این بیانیه چیست .
بذرپاش در پاسخ گفت : متن انگلیسی منتشر شده از این بیانیه مورد استناد من است؛ آیا شما معتقدید که این بیانیه الزام آور نیست .
وی افزود : این بیانیه مطبوعاتی است که منتشر شده و مردم در مورد آن باید قضاوت کنند .
بذرپاش گفت : به طور معمول بعد از هر نشستی مذاکره کنندگان بیانیه مطبوعاتی صادر می کنند و در نشست ایران با شش کشور نیز چنین بیانیه ای صادر شده است؛ آیا شما معتقدید این بیانیه اعتبار ندارد .
وی گفت : آیا شما معتقدید این بیانیه قابلیت تغییر دارد .
منصوری در پاسخ گفت : این بیانیه مطبوعاتی حاصل نشست 16 ماهه تیم مذاکره کننده کشورمان با شش کشور است .
بذرپاش در ادامه این مناظره گفت : من در این مناظره ،‌فکت شیت را مطرح نمی کنم بلکه آنچه را که به زبان انگلیسی مطرح شده است مطرح می کنم.
وی گفت : در توافق ژنو ما توافق کردیم تا همه تحریم های مالی ، انرژی و فناوری برداشته شود و در این توافق به دو مورد تحریم های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا اشاره شده است .
بذرپاش افزود : بر اساس این بیانیه اتحادیه اروپا واژه خاتمه بخشیدن به تمام تحریم های مالی و اقتصادی را مطرح کرده است البته برخی عنوان کرده اند که بحث تحریم های انرژی در مباحث اقتصادی مطرح شده که این تحریم ها نیز متوقف می شود .
وی افزود : آمریکا اعلام کرده است که تحریم های انرژی و فناوری را لغو نمی کند وحتی به اندازه اروپاییها نگفته است که به این تحریم ها خاتمه می دهد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : شورای امنیت تا کنون شش تحریم را که به اعتقاد ما به دلیل طی نشدن مراحل قانونی تصویب آن غیر قانونی است بر ضد ما به تصویب رسانده است که بر اساس توافقات جدید در بیانیه آمده است قطعنامه جدیدی در سازمان ملل تصویب می شود که علاوه بر اعتبار بخشیدن به شش قطعنامه قبلی تحریم های جدیدی را بر ضد ایران وضع می کند .
وی افزود : قطعنامه جدید ضمن حمایت از تمامی محدودیت قبلی در ذیل فصل هفتم محدودیت های جدیدی را وضع می کند که با پذیرش آن از جانب ما حق اعتراض از قطعنامه های غیر قانونی گذشته را نیز از ما سلب می کند و به آنها وجاهت قانونی می بخشد .

بزرگترین هنر تیم مذاکره کننده خاتمه بخشیدن به تحریم​های سازمان ملل بود

منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این بخش از مناظره گفت: شما دچار اشتباه محاسباتی شده اید چرا که مباحث کارشناسی را با مباحث سیاسی مخلوط می کنید .
وی افزود : شما عضو کمیسیون امنیت ملی نیستید و در نشستی که با حضور تیم مذاکره کننده برگزار شد حضور نداشتید اگر در این نشست بودید خیلی از مشکلات حل می شد .
منصوری آرانی اضافه کرد: بزرگترین هنر تیم مذاکره کننده ایران در این مذاکرات خاتمه بخشیدن به تحریم های سازمان ملل بود و این بزرگترین دستاورد تیم مذاکره کننده بود چرا که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تحریم های آمریکا مواجه بود اما آنچه که مشکل را جدی کرد تحریم هایی بود که براساس قطعنامه های سازمان ملل ایجاد شد .
وی گفت : وزیر امور خارجه می گوید با یک قطعنامه سازمان ملل تمامی قطعنامه های قبلی این سازمان به طور کامل لغو خواهد شد و چنین رویدادی نخستین بار است اتفاق می افتد.
منصوری آرانی افزود : گروه مذاکره کننده کشورمان با شش کشور طی 9 روز مذاکره اقدام به صدور بیانیه کردند که در قالب این بیانیه اتحادیه اروپا اعلام کرده است همه تحریم های اقتصادی مرتبط با بحث هسته ای را خاتمه خواهد دادو آمریکا نیز تمام تحریم های مرتبط با این موضوع را همزمان با اجرای موافقتنامه کلی متوقف خواهد کرد.

در ادامه مناظره دو نماینده مجلس در برنامه «تیتر» شبکه خبر ، منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تحریم های مرتبط با هسته ای قطعا برداشته خواهد شد گفت: دوستان چون در این کمیسیون نبودند و باتیم مذاکره کننده گفتگو نکردند دچار اشتباهاتی شدند که کار را سیاسی کردند .
وی افزود: تحریم های اروپا برداشته خواهد شد و تحریم های آمریکا به دو قسمت تقسیم می شود که یکی تحریم هایی است که رئیس جمهور وضع می کند وتحریم های دیگر توسط کنگره آمریکا علیه ایران اعمال شده است .
منصوری اضافه کرد: تحریم هایی که رئیس جمهور آمریکا وضع کرده است کاملاً لغو می شود اما تکلیف کنگره روشن است و رئیس جمهور آمریکا موقتاً تحریم های کنگره را متوقف و در صورت نیاز تمدید می کند .
پس از صحبت های منصوری، بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس این سوال را مطرح کرد که اگر اوباما دو سال دیگر نبود و رئیس جمهور آمریکا عوض شد تکلیف چه می شود چرا که کنگره گفته است باید در مورد تحریم های آمریکا علیه ایران نظر دهد و در صورتی که رئیس جمهور آمریکا عوض شد همه تحریم ها را باز می گرداند .
منصوری آرانی در جواب بذر پاش گفت : بارها وزیر خارجه کشورمان با زبانهای مختلف این مسئله را بیان کرده و ظلم است که دکتر ظریف را قبول نداشته باشیم و در روزهای آینده گزارش برگ آقای ظریف منتشر خواهد شد و گزارش برگ آمریکایی ها نیز برای اینکه جنگ روانی در آمریکا راه نیافتد این طور منتشر می شود .
بذر پاش با بیان اینکه من قسمتی از متن بیانیه را خواندم به صحبت های خود ادامه داد که منصوری صحبت های بذرپاش را قطع کرد و گفت : تحریم های اتحادیه اروپا کاملا تمام می شود در این بین بذرپاش افزود : فناوری و انرژی چه تکلیفی خواهد یافت ؟.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صحبت های بذرپاش را قطع کرد و گفت : اشتباه شماست که یک بیانیه مطبوعاتی را با بازی سیاسی ادغام می کنید و می خوانید .
بذرپاش گفت : در توافق ژنو این مطالب آمده است پس چرا در ژنو ما توافق کردیم .
منصوری با بیان اینکه تحریم ها طبق صحبت های آقای ظریف پس از توافق نهایی تمام می شود گفت : ما به سخنان وزیر خارجه خود استناد می کنیم چرا که ما به او رای دادیم و از اکنون شروع می کنیم به نگارش توافقنامه و در این مسیر به راه حل هایی رسیدیم که از امروز نگارش آن را آغاز خواهیم کرد و در این چارچوب پیش می رویم و توافقنامه اصلی را می نگاریم .
بذرپاش گفت : نکته مهم این است که اگر از اروپا و قطعنامه و آمریکا بگذریم بحثی مهم واساسی در بیانیه آمده است که همه این اقدامات پس از تایید آژانس بین المللی انرژی هسته ای انجام خواهد شد آن هم زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند .
منصوری در پاسخ به بذرپاش گفت : این یکی از اشتباهات شماست اگر با تیم مذاکره کننده در کمیسیون امنیت ملی نشسته بودید سوال شما حل می شد .
بذرپاش خطاب به منصوری آرانی گفت : این چندمین بار است که شما این جمله را بکار می برید اما سوال من را جواب نمی دهید که همه این اقدامات زمانی انجام می شود که آژانس آن را تایید کرده باشد .
منصوری گفت : اقداماتی که ما برای حل این موضوع باید انجام دهیم تفاوت بسیاری از گزارشهای تفتیشی آژانس دارد .
بذرپاش خطاب به منصوری گفت : پس به نظر شما همه تعهدات ایران را آژانس تایید کرده است از فردو ، نطنز ، آب سنگین و غیره .
منصوری پاسخ داد : اینها که شما می گویید نیست، حرفهای شما بسیار بیگانه است شما مطالبی را از این و آن شنیده اید وحالا مطرح می کنید .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود : ما نباید اجازه دهیم به تیم مذاکره کننده ظلم شود چرا که بزرگترین کاری که این تیم در راستای منافع ملی انجام داده است به رسمت شناختن غنی سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی ایران است که این کار بسیار مهمی است که تا کنون انجام نشده است .
مجری برنامه تیتر شبکه خبر با بیان این سوال که رئیس جمهور آمریکا بارها برگشت پذیری تحریم ها را مطرح کرده است که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند تمام تحریم ها به سمت ایران باز خواهد گشت ، آیا ایران نیز می تواند به همان سرعت که آمریکا تحریم ها را به ما باز می گرداند سیاست برگشت پذیری انرژی هسته ای خود را اعمال کند؟.
منصوری آرانی در پاسخ گفت : ما نباید به حرف کسانی که قابل اعتماد نیستند استناد کنیم و متاسفانه به کسانی استناد می کنیم که حرفهای آنها کاملا دروغ است مانند کری و اوباما و این صحبت ها اصلا در بیانیه مطرح نشده است .
بذرپاش گفت : من به صحبت های اوباما استناد نکردم فقط چند خط از بیانیه را به زبان انگلیسی خواندم .
منصوری با تاکید بر اینکه سیاست برگشت پذیری ایران نیز می تواند با سرعت تمام انجام شود گفت : تیم مذاکره کننده در این راستا همه کارها را انجام داده است و سه ماه فرصت است تا مطالب را با کارشناسان در میان بگذاریم و زمانی که بیانیه نهایی امضاء شد ، آن مدرک اصلی خواهد شد نه این بیانه ای که هم اکنون روبروی ماست .
بذرپاش گفت : اما در قطعنامه گفته شده است یک سری اقدامات باید توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود و ما آن را پذیرفته ایم؛ در مورد این چه جوابی دارید ؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پاسخ داد : آیا به نظر شما در این داد و ستد منافع ملی ما رقم خورده است یا نه ؟

بذرپاش: ما نمی توانیم مثل آمریکاییها سیاست برگشت پذیری را اعمال کنیم

بذرپاش گفت: برگشت پذیری آنطور که باید و شاید صورت نمی گیرد و ما نمی توانیم مثل آمریکاییها سیاست برگشت پذیری را اعمال کنیم چرا که رئیس جمهور آمریکا باید قسمتی از تحریم ها را بردارند و همه عطف شده است به اینکه ایران اقداماتی را در این خصوص انجام دهد و به تعهدات خود پایبند باشد ، مثلا فردو با هزار سانتریفیوژ و نطنز با 5 سانتریفیوژ کار کند .
وی افزود : اگر همه اینها انجام شد و آژانس آن را تایید کرد آن وقت تحریم های آمریکا و اروپا با ضعف هایی که دارد برداشته می شود .
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه از تعداد بالای سانتریفیوژها اگر به 5 هزار سانتریفیوژ برسیم و بقیه ماشین ها را جمع کنیم و در انباری بگذاریم و تحت نظر آژانس باشد حداقل طبق گفته کارشناسانس اگر بخواهیم به فناوری پی وان هم برسیم که یک تکنولوژی پایین ماشین سانتریفیوژ است به دو سال و نیم زمان احتیاج داریم .
وی گفت : حالا شما فرض کنید این ماشین های پی وان با فناوری پایین را ده سال فریز کنیم وکاری با آنها انجام ندهیم ، فکر می کنید دنیا هم می ماند تا ما پس از ده سال تکنولوژی خود را بالا ببریم ، خیر ،‌ جهان با سرعت در زمینه تکنولوژی بالا می رود و ما اگر این کار را انجام دهیم به شدت عقب می مانیم .
بذرپاش افزود : تازه 15 سال نظارت های دیگر بر این داستان ادامه دارد و خود آنها اعلام کردند محدودیت ها دائمی است برای همین ما تاکید می کنیم که این مسئله مشکل دارد و اگر بخواهیم سیاست بازگشت پذیری خود را اعمال کنیم حداقل دو سال ونیم تا سه سال زمان می خواهد .
عضو هیات رئیسه مجلس گفت : شرکتی هم که سانتریفیوژهای ایران را تولید می کند با این اوصاف کارش متوقف می شود و تمام زحمت های شهدای هسته ای مانند شهید احمدی روشن در حوزه تامین زنجیره ماشین های سانتریفیوژ دچار ضعف خواهد شد .
بذرپاش تاکیدکرد: جالب اینجاست همه زنجیره تامین ماشین ها که با سرعتی زیاد و قوی درحال تامین بود حالا باید اطلاعات همه این زنجیره های تامین را به آژانس بگوییم و صد درصد اطلاعاتی که به آژانس برود دست سرویس ها می افتد و دیگر کسی جرات ندارد در این صنعت کار کند.
در این میان منصوری عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایرانی در این زمینه قوی عمل کرده است و افرادی در آن شرکت کرده اند مانند دکتر صالحی که همه دانشمندان هسته ای شاگرد او هستند گفت : به رسمت شناختن غنی سازی جمهوری اسلامی ایران وصدور قطعنامه سازمان ملل کار بی سابقه ای بوده است و نباید نادیده گرفته شود .
وی گفت : هیچ تاسیساتی تعلیق نشده است ، تحریم های آمریکا و اروپا برداشته می شود و چرا باید با این مسئله با بی انصافی برخورد کنیم .
منصوری آرانی تاکید کرد: مردم اکنون دارند تصمیم می گیرند که تیم مذاکره کننده خادم ملت بوده یا خائن به ملت و آیا منافع ملی ما توسط تیم مذاکره کننده در نظر گرفته نشده است.

منصوری آرانی همچنین در ادامه این مناظره گفت: ما نباید روح حماسی مردم را با استناد به گفته های اوباما و جان کری به یاس و ناامیدی تبدیل کنیم .

بذرپاش: نباید دائم از برد تیم ایرانی بگوییم

بذرپاش با اشاره به اینکه ما نباید تلاشهای تیم مذاکره کننده را نادیده بگیریم تاکید کرد : آنچه که باید برای ما مهمتر باشد اعتلای ملت ایران است .
وی با بیان اینکه گفتگوی ما در این مکان نافی زحمات تیم مذاکره کننده نیست افزود : هرچند بیانیه پایانی دارای نقاط مثبتی مانند پذیرفتن آب سنگین در اراک است اما نباید دائم از برد تیم ایرانی بگوییم چرا که از جانب امریکایی ها مورد سوء استفاده قرار می گیرد .
منصوری آرانی گفت: ما سه راه در پیش رو داریم یا بصورت مطلق بگوییم تیم مذاکره کننده خوب عمل کرد یا بصورت مطلق بگوییم بد عمل کرد و یا درحد متوسط قرار بگیریم و راهکارهای لازم را به ایشان ارائه بدهیم .
بذرپاش با اشاره به اینکه حضور ما در این جلسه به این خاطر است که دیدگاههای خود را بگوییم و اگر ایرادی وجود دارد مطرح تا ایرادات برطرف شود افزود : اگر انتقادی مطرح می شود برای این است که بتوانیم در چشمان آرمیتا و علیرضا نگاه کنیم.
وی یکی از مواردی را که باید تیم مذاکره کننده به آن توجه کند و ابهامات موجود در آن را برطرف کند موضوع بازرسی ها دانست و گفت : براساس بند سوم پروتکل الحاقی آژانس،‌ تنها درصورتی آژانس می تواند نظارت کند که ایران بخواهد گاز مصرفی تاسیسات هسته ای را تزریق کند اما در بیانیه پایانی اصلاحیه ای امده که نظارت ها را گسترده تر کرده است.
بذرپاش افزود : بیشترین مشکل اینجاست که اژانس دسترسی بالاتری می تواند داشته باشد .
وی گفت : بند اصلاحی سوم بیانیه حاکی از ان است که یک رژیم اختصاصی برای نظارت دائمی در ایران ایجاد شده است یعنی در هر زمان و مکان و بدون ملاحظات امنیتی وارد ایران شود و نظارت کند.(خبرگزاری صداوسیما)

فیلم این مناظره را اینجا ببیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها