لگد کانتونا در صدر تاریخی‌ترین لحظات لیگ برتر انگلیس قرار دارد

جنجال‌هایی که به تاریخ پیوستند

بتازگی پایگاه خبری تحلیلی دیلی میل بریتانیا 50 اتفاق شوک‌برانگیز تاریخ لیگ برتر انگلیس را فهرست کرده است. بسیاری از این اتفاقات الهام بخش و آموزنده هستند، اما برخی دیگر شرم‌آور به نظر می‌رسند.
کد خبر: ۷۸۵۰۴۵
جنجال‌هایی که به تاریخ پیوستند

با چشمپوشی از 40 مورد تاریخی به سراغ 10 اتفاق برتر و شوک‌برانگیز تاریخ لیگ برتر می‌رویم. اینها اتفاقاتی است که در تمام سال‌های اخیر در ورزشگاه‌های مختلف لیگ برتر انگلیس افتاده‌اند. برخی از این اتفاقات جای توضیح و تفسیر ندارد، اما واقعا 10 اتفاق تاریخی لیگ برتر انگلیس چه چیزهایی بودند؟

10- گلی که هرگز پذیرفته نشد

به 10 سال پیش برمی‌گردیم؛ ژانویه سال 2005. ورزشگاه اولدترافورد و دیدار منچستریونایتد و تاتنهام. تاتنهامی‌ها می‌خواستند پس از 16 سال یونایتد را در ورزشگاه اختصاصی خودش ببرند. پدرو مندز هافبک سابق تاتنهام افسوس این را می‌خورد که تکنولوژی «خط دروازه» چرا زودتر از اینها در مسابقه‌های فوتبال به کار گرفته نشد. فقط دو دقیقه به پایان جدال یونایتد و تاتنهام باقی مانده بود که مندز با یک حرکت غیرقابل پیش‌بینی «روی کارول» سنگربان وقت منچستریونایتد را غافلگیر کرد. مندز در محوطه جریمه یونایتد شوت سنگینی را به سمت دروازه حریف شلیک کرد. توپ از خط دروازه گذشت، اما همه گل را دیدند بجز کمک داور! تلاش کارول نیز برای این ‌که توپ را از روی خط برگرداند کاملا بی‌ثمر بود. گل حتی از فاصله دور هم قابل تشخیص بود، اما در عین شگفتی پذیرفته نشد، چراکه کمک‌داور اعتقاد داشت توپ از خط دروازه عبور نکرده است. راب لویس، کمک داور آن دیدار با این اشتباه بزرگ و باور نکردنی نام خود را در میان بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ داوری جاودانه کرد. تاتنهام می‌توانست پس از 16 سال منچستریونایتد را در اولدترافورد ببرد، اما گل مندز هرگز پذیرفته نشد.

9- پیتزا گیت

بیست و چهارم اکتبر 2004 و جدال حساس آرسنال و منچستریونایتد نیز از اتفاقات تاریخ لیگ برتر انگلیس است. آرسنال 49 بازی بود که شکست برایش معنایی نداشت، اما در بیست و چهارم اکتبر 2004 و در اولدترافورد بالاخره تسلیم شد و شکست را پذیرا شد. فن پرسی و رونی دو گلزن یونایتد مقابل توپچی‌ها بودند. قطعه پیتزایی که قبل از شروع بازی در تونل از سوی یک آرسنالی به سمت سر الکس فرگوسن پرتاب شد، جدال دور رفت رقبای نه‌چندان دیرینه در فصل 2005 ـ 2004 لیگ برتر را داغ داغ کرد، اما چه کسی آن قطعه پیتزای تاریخی را به صورت فرگوسن پرتاب کرد؟ فرگوسن سال‌ها بعد در کتاب زندگینامه خود به آن اتفاق اشاره کرد و آن را «واقعه پیتزا» نامید. او به مشت‌های گره کرده و صورت سرخ و برافروخته ونگر هم که درپایان بازی شکست خورده بود اشاره کرد. روایت‌ها حاکی از آن است که سسک فابرگاس بازیکن سابق آرسنال و کنونی چلسی پیتزا را در تونل رختکن به صورت سرمربی وقت منچستریونایتد پرتاب کرده بود. البته برخی دیگر می‌گویند این کار از اشلی کول سرزده، اما شواهد بیشتر علیه فابرگاس است. واقعه پیتزا که در رسانه‌های انگلیسی به «پیتزاگیت» معروف شده یکی از اتفاقات تاریخ لیگ برتر لقب گرفت.

8- جنگ «لی بویر» و «کایرون دایر»

هیچ چیز بدتر از این نیست که تیمت سه گل عقب بوده، یک یار هم کمتر داشته باشد و فقط دو دقیقه هم برای جبران نتیجه باقی‌مانده باشد. این اتفاق در دیدار نیوکاسل و آستون ویلا در دوم آوریل 2005 افتاده بود آن هم در حالی که کلاغ‌ها (لقب باشگاه نیوکاسل) میزبان بودند. وقتی فشار عصبی روی بازیکنان بالاتر رفت لی بویر بازیکن جنجالی نیوکاسل که پیش از آن سابقه درگیری و کتک‌کاری هم داشت با کایرون دایر هم‌تیمی خود ابتدا جنگ لفظی پیدا کرد. دعوا بر سر این بود که بویر به دایر می‌گوید که چرا به او پاس نمی‌دهد و دایر نیز در پاسخ به او ناسزا می‌گوید. همین باعث درگیری فیزیکی بین دو بازیکن در خلال بازی شد. این دو با مداخله هم تیمی‌ها و بازیکنان حریف از یکدیگر جدا شدند و داور نیز هر دو بازیکن را اخراج کرد تا نیوکاسلی‌های بخت برگشته هشت نفره به بازی ادامه بدهند. البته پس از پایان بازی هر دو بازیکن بابت کتک کاری خود عذرخواهی و در یک کنفرانس مطبوعاتی با یکدیگر آشتی کردند. البته عذرخواهی باعث نشد تا کتک‌کاری آنها جزو اتفاقات تاریخ لیگ برتر قرار نگیرد. هر دو بازیکن سه جلسه از همراهی تیم خود محروم شدند.

7- سرخیو آگوئرو

سیزدهم می 2012 یک روز تاریخی برای منچسترسیتی بود. آنها برای نخستین بار از سال 1968 قهرمان لیگ برتر شدند آن هم با هنرنمایی سرخیو آگوئرو ستاره آرژانتینی. این تیم پیش از دیدار پایانی خود با 86 امتیاز و تفاضل گل 63 صدرنشین لیگ بود. منچستریونایتد نیز هم امتیاز با سیتی و تفاضل گل 55 در رده دوم قرار گرفته بود. سیتی در ورزشگاه خانگی میزبان کوئینز پارک رنجرز بود که خطر سقوط را احساس می‌کرد. یونایتد نیز در خانه ساندرلند مهمان این تیم بود.

وین رونی مهاجم منچستریونایتد در دقیقه 10 گل این تیم را به ثمر رساند تا امید یونایتد را به قهرمانی در این فصل افزایش دهد. دقیقه 39 دیدار سیتی با کوئینز نیز گل داشت. پابلو زابالتا برای سیتی گل زد تا این تیم در آستانه قهرمانی قرار بگیرد. نیمه نخست این دو پیکار حساس با همان نتیجه‌ها به پایان رسید.

با آغاز نیمه دوم منچسترسیتی به سمت دروازه کوئینز حمله می‌کرد ولی در یک ضدحمله جبرئیل سیسه گل تساوی را در دقیقه 48 وارد دروازه سیتی کرد. در ادامه جوئی بارتن خطایی را روی کارلوس توز انجام داد که به اخراج او منجر شد. در ادامه سیتی باز هم به سمت دروازه کوئینز حمله می‌کرد تا در ضد حمله دیگری جمی جکی در دقیقه 66 در عین ناباوری گل دوم کوئینز پارک رنجرز را وارد دروازه منچسترسیتی کند. بازی با حملات سیتی ادامه پیدا کرد تا این ‌که در دقیقه 92 ادین ژکو گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد. سرخیو آگوئرو 2 دقیقه بعد گل سوم سیتی را زد تا این تیم در دقیقه 94 قهرمان لیگ برتر انگلیس شود. یونایتد نیز با تک گل رونی ساندرلند را شکست داد تا عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کند.

6- ضربه سر «پاردئو»

پاردئو آنچنان شخصیت جنجال‌برانگیزی ندارد که در فهرست شوکه‌کننده‌ترین‌ها جای بگیرد، اما چند سال پیش عملی از او سر زد که مستقیم به رده ششم این فهرست آوردش. مارس سال گذشته میلادی در جریان دیدار نیوکاسل با هال سیتی پاردئو به صورت بازیکن حریف ضربه‌ای زد. در اﯾﻦ ﺑﺎزی آﻟﻦ ﭘﺎردﯾﻮ، ﺳﺮﻣﺮﺑﯽ ﻧﯿﻮﮐﺎﺳﻞ طی ﯾﮏ درﮔﯿﺮی ﻟﻔﻈﯽ ﺑﺎ دﯾﻮﯾﺪ ﻣﯿﻠﺮ، ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺣﺮﯾﻒ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﯿﻤﮑﺖ ﻧﯿﻮﮐﺎﺳﻞ، ﺑﺎ ﺳﺮ ﺿﺮﺑﻪ‌ای ﺑﻪ ﺻﻮرت او زد ﮐﻪ ﺑﻪ اﺧﺮاج او از زﻣﯿﻦ ﺑﺎزی ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪ. 72 دﻗﯿﻘﻪ از ﺑﺎزی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮد ﮐﻪ دﯾﻮﯾﺪ ﻣﯿﻠﺮ ﺑﺮای ﯾﮏ ﭘﺮﺗﺎب اوت ﺷﺘﺎﺑﺎن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻧﯿﻤﮑﺖ ﻧﯿﻮﮐﺎﺳﻞ رﻓﺖ و آﻟﻦ ﭘﺎردﯾﻮ را ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮ ﺣﺮﮐﺘﺶ ﺑﻮد هل داد ﮐﻪ همین مساله ﻣﺮﺑﯽ ﻧﯿﻮﮐﺎﺳﻞ را ﺧﺸﻤﮕﯿﻦ ﮐﺮد. اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﺑﻪ ﯾﮏ درﮔﯿﺮی ﻟﻔﻈﯽ ﻣﯿﺎن طرﻓﯿﻦ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ ﭘﺎردﯾﻮ ﺑﺎ ﺳﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﯿﻠﺮ زد. اﯾﻦ اﺗﻔﺎق درﺳﺖ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭼﺸﻤﺎن هاوارد وب، داور چهارم ﺑﺎزی رخ داد و ﻧﺘﯿﺠﻪ‌ای ﺟﺰ اﺧﺮاج ﭘﺎردﯾﻮ از ﻧﯿﻤﮑﺖ ﺗﯿﻢ ﻣﯿﺰﺑﺎن ﻧﺪاﺷﺖ. پس از این اتفاق سنگین‌ترین جریمه تاریخ برای یک مربی در نظر گرفته شد. پاردئو جمعا با هفت جلسه محرومیت از همراهی نیوکاسل به عنوان سرمربی و همچنین پرداخت جریمه حیرت‌آور 160 هزار دلاری روبه‌رو شد.

5- توفان نژادپرستی «جان تری»

بیست و سوم اکتبر 2011 برگ سیاهی در پرونده کاپیتان پرافتخار چلسی یعنی جان تری است، روزی که او دهانش را به بدترین توهین‌های نژادپرستانه باز کرد؛ آن هم در یک مسابقه فوتبال. چلسی با کوئینز رنجرز پارک روبه‌رو شده بود و در پایان هم با یک گل شکست خورد. در جریان این دیدار جان تری، کاپیتان چلسی برای لحظه‌ای به آنتون فردیناند نزدیک شد و چیزهایی به او گفت که پس از پایان بازی به سرعت به این تعبیر شد که به وی توهین نژادپرستانه کرده است. در پایان این مسابقه ویدئویی که در اینترنت پخش شد و در آن جان تری برسر آنتون فردیناند، بازیکن حریف فریاد می‌کشید و برخی‌ها معتقد بودند که تری به فردیناند توهین نژادپرستانه کرده است.

دراین میان جان تری با انتشار بیانیه‌ای به دفاع از خود برخاست و گفت: دیدم که صحبت‌های زیادی درمورد این ویدئو که در اینترنت پخش شده، مطرح شده است. من واقعا ناامید شدم که مردم برداشت اشتباهی درباره آنچه من به آنتون فردیناند گفتم، دارند. او ادامه داد: من فکر کردم آنتون مرا به اهانت نژادپرستانه به او متهم کرده؛ به همین دلیل با خشونت با او برخورد کردم و به وی گفتم من هرگز چنین کلماتی را نگفته‌ام. من هیچ وقت چنین حرف‌هایی را برزبان نمی‌آورم و ناراحتم که مردم این طور فکر می‌کنند. تری مدتی بعد در دادگاهی که به همین دلیل تشکیل شد حکم برائت را گرفت، اما بسیاری از هواداران فوتبال هرگز بی‌گناهی او را باور نمی‌کنند. وی پس از آن اتفاق برای مدت زمانی طولانی یکی از منفورهای دنیای فوتبال بود.

4- تکل روی کین روی هالند

روی کین اسطوره ایرلندی منچستریونایتد در بیست و یکم آوریل 2001 یکی از تاریخی‌ترین تکل‌های لیگ برتر را روی پای هالند زد. البته روی کین و هالند پیش از آن نیز سابقه درگیری با یکدیگر را داشتند، اما در دیدار منچستریونایتد و منچسترسیتی و آن تکل تاریخی که روی کین روی پای هالند رفت این درگیری تشدید شد. این تکل مصدومیت شدید هالند را به دنبال داشت، اما روی کین سال‌ها بعد در کتاب زندگینامه خود نوشت که به هیچ عنوان از تکلی که زده پشیمان نیست. تکل خشن روی کین روی پای هالند در بازی منچستریونایتد و منچسترسیتی به محرومیت پنج هفته‌ای و جریمه ۱۵۰ هزار یورویی روی کین منجر شد. هالند نروژی در واکنش به اظهارات کین در کتاب زندگینامه‌اش با انتشار عکس صدام حسین در حساب کاربری خود در توئیتر به نحوی به روی کین پاسخ داده است. هالند در توضیح این عکس نوشته است: نمی‌‌توان حرف‌های مردی که ریش‌هایش شبیه صدام است، جدی گرفت!

3- وقتی «دی کانیو» داور را هل داد

پائولو دی کانیو؛ این ایتالیایی خشن. او در سپتامبر 98 با هل دادن داور، پرونده خود را سیاه‌تر از قبل کرد. دی کانیو در آن سال در ازای مبلغ 4.2 میلیون پوند راهی لیگ برتر انگلستان و تیم شفیلد شد. دی کانیو در زمان حضورش در تیم شفیلد بهترین گلزن تیمش در فصل 98 ـ 1997 با 14 گل زده، به بازیکن مورد علاقه هواداران تبدیل شده بود، اما او در یکی از بازی‌های شفیلد مقابل آرسنال، بعد از درگیری با بازیکنان حریف توسط داور از زمین مسابقه اخراج شد، اما کار به همین جا ختم نشد و وی داور مسابقه را هل داد که موجب مصدومیت این داور هم شد. دی کانیو با رای اتحادیه فوتبال انگلیس چند ماه محروم شد و علاوه بر آن یک جریمه ده هزار پوندی هم برای وی در نظر گرفته شد.

2- گاز «لوئیس سوارز»

آوریل 2013 لوئیس سوارز مهاجم اروگوئه‌ای و سابق لیورپول یکی از تاریخی‌ترین حاشیه‌های سیاه لیگ برتر را رقم زد. چلسی و لیورپول در لیگ برتر به مصاف یکدیگر رفته بودند و لوئیس سوارز در جریان این دیدار بازوی برانسیلاو ایوانوویچ مدافع چلسی را گاز گرفت. سوارز که پیش از این نیز سابقه گاز گرفتن بازیکن حریف و توهین‌نژاد پرستانه را داشت با این گاز تاریخی عواقب سنگینی را به جان خرید. 10 جلسه محرومیت از همراهی لیورپول جریمه‌ای تلقی می‌شد که از نظر خیلی‌ها کم بود. گاز تاریخی سوارز یک سال بعد در دیدار اروگوئه و ایتالیا در جام جهانی تکرار شد. سوارز اکنون در بارسلونا بازی می‌کند.

1- لگد کونگ فویی اریک کانتونا

20 سال پیش اریک کانتونا اسطوره فرانسوی منچستریونایتد تاریخی‌ترین لحظه تاریخ لیگ برتر را رقم زد. دیدار منچستریونایتد و کریستال پالاس جایی بود که این اتفاق تاریخی رقم خورد. هنگامی که کانتونا در حال ترک زمین بود به سمت یکی از تماشاگران یورش برد و لگدی کونگ‌فویی به او زد. کانتونا اما اصلا بابت آن اتفاق پشیمان نیست. او مهم‌ترین لحظه ورزشی‌اش را زمانی می‌داند که پس از اخراج از زمین در بازی با کریستال پالاس به متیو سایمون تماشاگر تیم حریف آن ضربه معروف کنگ فو را زد. او می‌گوید: همان لگدی که به آن هولیگان زدم. این جور آدم‌ها نباید دور و بر فوتبال باشند. شاید رویای خیلی‌ها بود که این جور آدم‌ها را ادب کنند و من این کار را برای آنها انجام دادم و خوشحالشان کردم. من به این جریان اشاره می‌کنم چون می‌دانم همه آنها لذت زیادی از کارم بردند؛ لذت زیاد و البته متفاوت.

دیلی میل ‌/ ‌مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها