سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما همواره و به صورت شفاف گفتیم موضع ما همواره در این توافق این بوده است که مسئله تحریم ها به صورت مرحله به مرحله باشد و اگر ایران با قابلیت راستی آزمایی به تعهدات خود عمل کند، تخفیف در تحریم ها صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۸۴۰۴۶
چگونگی رفع تحریم ها از زبان ماری هارف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ماری هارف افزود: تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا پس از راستی آزمایی آژانس به حالت تعلیق در می آید و پس از اطمینان از عمل ایران به تعهدات خود برچیده خواهد شد.

وی گفت: تحریم های آمریکا و اروپا مربوط به هسته ای پس از آن که آژانس بین المللی انرژی هسته ای راستی آزمایی کند که ایران تمام گام های مربوط به هسته ای را برداشته است، به حالت تعلیق در می آید.

درباره تحریم های آمریکا تعلیق مسلما نخستین گام است و پس از اطمینان از عمل ایران به تعهدات خود برچیده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر ایران گام ها را سریع تر بردارد، تعلیق سریع تر روی خواهد داد.

هارف گفت: چند ماه پس از نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، که من فکر می کنم وزیر امور خارجه گفته است شش ماه پس از نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک که از پایان ژوئن آغاز می شود، ایران می تواند گام هایی را برای تعلیق تحریم ها تکمیل کند.

ما انتظار داریم تعلیق در نخستین سال روی دهد اما اگر ایران این گام ها را سریعتر بردارد، تعلیق سریعتر روی خواهد داد. این تعلیق بستگی به برداشتن گام ها دارد و ما نمی توانیم آن را پیش بینی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: وزیر امور خارجه صبح امروز نشست تلفنی با وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس داشت تا آخرین اطلاعات درباره مذاکره با ایران را به آگاهی آنها برساند که شامل وزیر امور خارجه عمان، عربستان سعودی، کویت، قطر و بحرین بود.

خبرنگاری درباره اینکه آیا تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است، قابل بازگشت هستند یا نه یا نحوه بررسی اختلاف ها در طول توافق گفت در صورتی که یکی از اعضای گروه پنج بعلاوه یک یا ایران اعلام کند که طرف دیگر به تعهدات خود پای بند نیست، فرایندی برای حل و فصل اختلاف ها و تعیین اینکه کدام طرف به تعهداش پای بند نیست، مشخص می شود.

اینکه این فرایند به چه شکل خواهد بود موضوعی است که باید مشخص شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما حق بازگرداندن تحریم ها را برای خود محفوظ می دانیم ولی جزئیات موضوع فرایند بازگرداندن تحریم ها نیز بخشی از گفتگوهای سه ماه آینده خواهد بود. البته هیچ کاری فی الفور نخواهد بود.

وی تاکید کرد: تحریم ها به حال تعلیق در آمده اما برچیده نشده اند. برچیده شدن تحریم ها موضوعی متفاوت است. البته حتی در صورت برچیده شدن نیز قابل بازگشت هستند اما وقتی تحریم ها با اقداماتی مانند دستور رئیس جمهور به حال تعلیق در می آیند، می تواند با سرعت آنان را بار دیگر به اجرا گذاشت.

هارف درباره مدت زمان اجرای برخی بندهای توافق گفت: برخی بندها برای مدت زمانی مشخص اجرا می شود ولی مدت زمان متفاوتی برای هر کدام که از ده سال تا بیست و پنج سال متفاوت هستند، اجرا می شوند.

مساله در تعهدات همیشگی مربوط به مسائل شفافیت، نظارت و راستی آزمایی هستند که برای ما بسیار اهمیت دارند، بخصوص وقتی صحبت از مسیر پنهانی به میان می آید. مسائلی مانند پرتکل الحاقی، قانون اصلاحی 1-3، اینها چیزهایی هستند که باعث می شوند ما از برنامه اتمی ایران اطلاع داشته باشیم. اینها مسائلی هستند که از نظر ما انقضاء ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره سوال خبرنگاردیگری مبنی بر اینکه در بیانیه ای که وزارت خارجه درباره توافق منتشر کرد، اشاره ای به بازرسی های سرزده آژانس بین المللی انرژی اتمی نشده است گفت : ایران بر اساس این توافق، با بازرسی ها و عمده ترین اقدامات برای شفاف سازی موافقت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها