پیشنهادهایی برای دره‌نوردی در ایران

آبشـار درمـانی در بهـار

میزبانی دره رویایی از مسافران

«شیرز» گردشگران را شگفت زده کرد + عکس

همزمان با ایام نوروز بسیاری از مسافران کوهدشت را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردند که در این میان دره رویایی «شیرز» پذیرای مسافران و طبیعت گردانی بود که از دیدن این جاذبه طبیعی شگفت زده شدند.
کد خبر: ۷۸۳۶۲۵
«شیرز» گردشگران را شگفت زده کرد + عکس

از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون ورودی شرقی کوهدشت با اجرای برنامه های متنوع و شاد آغوش گرمی برای استقبال از مهمانان نوروزی به این شهرستان بود.

این برنامه ها از سوی شهرداری کوهدشت و با همکاری هلال احمر، میراث فرهنگی و انجمن موسیقی اداره ارشاد کوهدشت تا ۱۲ فروردین ماه به مدت هفت روز برپا بود تا لحظات شادی برای مهمانان نوروزی و مردم کوهدشت رقم زده شود.

در ورودی کوهدشت علاوه بر اجرای برنامه های متنوع موسیقی که توسط هنرمندان انجمن موسیقی این شهرستان اجرا شد، با پرپایی یک سیاه چادر و عرضه غذاهای محلی کوهدشت از بازدید کنندگان پذیرایی شد.

به نمایش گذاشتن برخی صنایع دستی و لوازم زندگی سنتی از دیگر برنامه های استقبال از مهمانان نوروزی در کوهدشت بود.

در بین بازدید کنندگان خانواده های از تهران، کردستان، همدان، خوزستان و اصفهان به چشم می خورد.

یکی از مهمانان نوروزی که برای گذراندن تعطیلات نوروز به همراه خانواده اش به کوهدشت سفر کرده بود، گفت: کوهدشت اماکن دیدنی بسیار زیبایی دارد که نیازمند معرفی است.

این مسافر نوروزی اهل استان کردستان با نام بردن طبیعت دره زیبای شیرز، سنگ نگاره های میرملاس و انارستان تنگ سیاو به عنوان جاذبه های زیبا و دیدنی کوهدشت، اظهار داشت: زیبایی دره شیرز منحصر به فرد است و در هیچ جای ایران جاذبه این دره شگفت انگیز را ندیده ام.

یکی دیگر از مهمانان نوروزی اهل اصفهان گفت: اولین بار است اتفاقی به کوهدشت آمده ایم و با راهنمایی مردم به دره شیرز سفرکردیم.

این مهمان نوروزی مردم کوهدشت افزود: آنقدر جاذبه های دره «شیرز» برایمان جالب بود که بعد از تعطیلات نوروزی قصد داریم به همراه چندخانواده دیگر به این محل سفر کنیم و از این دره شگفت انگیز بیشتر دیدن کرده و لذت ببریم.

وی اضافه کرد: مردم کوهدشت بسیار مهربان و مهمان نواز و خون گرم هستند و در این مدت چند روزه بسیار به ما خوش گذشته است.

محمد اهل استان همدان نیز گفت: سال هاست قصد داشتم به کوهدشت بیایم تا از جاذبه تاریخی «میرملاس» دیدن کنم که امسال این تصمیم اجرایی شد.

وی افزود: وقتی به همراه دوستان کوهدشتی از نقاشی های میرملاس دیدن کردم با دیدن نقاشی های چندین هزارساله شگفت زده شدم اما تاسف خوردم که چرا بدون محافظت رها شده اند.

وی گفت: آثار شکستگی و تخریب در میرملاس به وضوح دیده می شود و این باعث تاسف است که مسئولان نتوانسته اند از این میراث بی بدیل محافظت کنند.

این گردشگر همدانی افزود: کوهدشت جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد اما زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی هنوز در این شهرستان فراهم نشده است.

بنا بر این گزارش، دره باستانی «شیرز» در ۴۵ کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره واقع شده است.

این دره حیرت انگیز با جاذبه های گردشگری بکر و شگفت انگیز و سرچشمه ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه اش آماده است تا به یکی از گردشگاههای زیبای غرب کشور تبدیل شود.

این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان است.

آب این چشمه به رودخانه سیمره که شاخه اصلی کرخه است می ریزد. زیبایی و بکر بودن منطقه شیرز برای هر بازدید کننده ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوههای سر به فلک کشیده را مجسم می کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می کند.

طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند. رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده، می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

این تنگه که پر است از درختهای کوهی میوه از جمله انگور، انجیر و گلابی درمیان دوکوه شگفت انگیز قرار گرفته است. بر سینه و کمرکش این دو کوه غارهایی زیبا جا گرفته که گویای سکونت بشرغارنشین در این منطقه است.

این منطقه بکر که همواره حس شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیخته، محل بازدید و تفریح تابستان مردم لرستان و گردشگران است و طبیعت گردان زیادی روزهای تعطیل می روند تا خستگی های روزمره شان را کنار آبشارها و سایه وسیع چتر درختانش جا بگذارند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها