استان البرز با وسعتی کم، سرشار از جاذبه های گردشگری و تفریحی فراوان است که به رغم اینکه بسیاری از آنها هنوز ناشناخته مانده است، اما همه ساله گردشگران زیادی را به این استان می کشاند.
کد خبر: ۷۸۲۹۹۳
سرزمینی کهنسال به نام البرز + عکس

سرزمین کهنسال البرز که تاریخ؛ آیین ها و سنت های دیرپایش همواره گویای جاودانگی و قدرت ریشه دارش است؛ ظرفیت های پنهان و آشکار بسیاری در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد.

دامنه جنوب سلسه جبال البرز از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب؛ رودخانه های جاری و محیط زیست مناسب همواره محل سکونت؛ استقرار و عبور مردم و نژادهای مختف بوده و به همین دلیل استان نوپای البرز را «ایران کوچک» می نامند.جاذبه ها فراوان گردشگری البرز بیانگر اهمیت این منطقه است.

محور گردشگری کرج – چالوس (کندوان)

جاده چالوس در زمره زیباترین جاده های گردشگری کشور محسوب شده، از مسیرهای اضلی برای رسیدن به شمال سرسبز است.

این جاده شگفت انگیز که پر از چشم اندازهایی مانند باغ لاله های گچسر، کاخ شهرستانک، برج میدانک، مناظر طبیعی و تونل های متعدد است، از کرج تا کندوان را در بر می گیرد.

آبشار سنج

روستای سنج در ارتفاع دو هزار و ۸۰۰ مری از سطح دریا در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و از توابع شهرستان ساوجبلاغ است.

این منطقه دارای مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری مختلفی است که از جمله آن می توان به آبشار زیبا و دائمی آن اشاره کرد.

ارتفاع آبشار حدود ۱۵ متر است که در بالای روستا و در دل دره ای زیبا جریان دارد. وجود چشمه های مختلف، چنار قدیمی چند صد ساله، رودخانه پرآب و خانه های قدیمی در این منطقه بر جذابیت گردشگری روستای سنج افزوده است.

غار یخ مراد

این غار، از جمله غارهای دیدنی و پرارزشی است که در آبادی گچسر واقع در ۸۴ کیلومتری کرج، کنار جاده چالوس قرار گرفته است.

این غار تقریبا به فاصله دو ساعت راه، در طول جاده ای به طرف غرب قریه «کهنه ده» ۶۹ کیلومتری کرج قرار دارد.

غار یخ​مراد در ادوار گذشته زیر آب بوده و در واقع یک غار زیر دریایی است. این غار که قدمت آن را به ۵۰ میلیون سال تخمین می زنند، بادگیر و هواکش های فراوان دارد که هوا با شدت از آن ها وارد شده، فضای غار را فوق العاده سرد می کند و موجب یخ زدن آب های موجود در آن می شود.

نکته قابل توجه این که غار مزبور، در بخشی، چهار طبقه می شود که در یک امتداد عمومی به عمق ۲۰ متری روی هم قرار می گیرند. این غار تنها غار ایران است که با این کیفیت مشاهده می شود.

باغ گل های کرج

این باغ با وسعتی حدود ۳۰ هزار متر مربع و با بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی از جمله یاس هلندی، ارغوان، کرویسیس، میخکف پیچ اناری و.... در داخل بوستان شهید چمران واقع شده است.

در این باغ بخش های تفریحی متعددی وجود دارد از جمله: محوطه پرچین تودر تو، مجموعه رز، آمفی تئاتر روباز، باغ پرندگان، آلاچیق،آبشار، رستوران و کافی شاپ.

باغ پرندگان چهار باغ

باغ پرندگان چهار باغ واقع در بخش چهار باغ شهرستان ساوجبلاغ بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه با دو هزار گونه پرنده نادر از ۶۵ کشور جهان است.

کتابخانه مجهز پرنده شناسی و بزرگترین کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی جهان از جمله بخش های این پارک است.

روستای برغان

کافیست ۱۳ کیلومتر از کرج دور شوید تا به روستای برغان برسید. برای رسیدن به برغان دو مسیر وجود دارد یا از کرج – رجایی شهر، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید و یا از اتوبان کرج – قزوین پس از کردان به سمت برغان بروید.

بافت این روستا قدیمی بود، دارای باغ های بسیاری است که در تمام فصول سال به ویژه بهار و تابستان می تواند پذیرای گردشگران باشد.

آثار بی نظیر حسینیه اعظم (با تعزیه باشکوهی که در ایام محرم در آن برگزار می شود)، پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و قلعه باستانی قلعه کش در برغان جای گرفته است.

در سفر به برغان خرید آلوی برغان را فراموش نکنید، هر چند می توان گردو، عسل، توت، گوجه برغان و لبنیات هم خریداری کنید. این روستا از روستاهای هدف گردشگری و پایلوت در کشور است.

تپه خوروین

تپه خوروین در شهرستان ساوجبلاغ بخش چندار و شمال روستای خوروین و جنوب روستای آجین دوجین قرار دارد.

در این تپه آثار ارزشمندی مربوط به هزاره دوم و اول قبل از میلاد شامل اشیاء سفالی،مفرغی و زرین کشف شده است.

روستای ورده

مگر می شود از ساوجبلاغ سخن گفت و از این روستای زیبایی که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر کوهسار در ضلع شمال اتوبان کرج – قزوین قرار دارد، یاد نکرد.

بافت تاریخی و بکر این روستا آثاری نظیر حمام تاریخی (دوره قاجار)، آسیاب قدیمی، دو بقعه به نام های امامزاده عبدالقهار (ع) و بی بی سکینه (س) را در خود جای داده است و نیز به دلیل رودخانه، کوهستان و چشمه سارهای منحصر به فرد آن،پذیرای تعداد بسیاری گردشگر در فصول مختلف سال است.

خانه آیت الله طالقانی

روستای تاریخی و گردشگر پذیر گیلیرد، زادگاه آیت الله طالقانی است، شخصیتی که در تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی نقش و تاثیر به سزایی داشته است.

خانه این شخصیتی تاریخی فرم و شکل صد ساله خود را حفظ کرده و دارای محیطی بسیار زیبا که که وسایل و کتاب های آیت الله طالقانی در آن نگهداری می شود.

امامزاده چهل دختر

از بناهای قدیمی شهرستان نظرآباد سرزمین کهن خشت است که تاریخ ساخت آن به قرن هشتم هجری قمری می رسد، اگر چه در طی زمان بسیاری از نقاط آن مرمت و بازسازی شده است و این تعمیرات تا قرن ۱۲ هجری قمری ادامه یافته است. این امامزاده روزانه تعداد زیادی زائر به سوی خود جلب می کند.

چنار کلارودگ در ضلع جنوب غربی امام زاده محمود روستای کلارودف پایین طالقان درخت چنار کهنسالی وجود دارد که قطر آن به ۱۶ متر می رسد.

عمر این درخت بیش از ۹۰۰ سال است. در گذشته تنه اصلی درخت بریده شده از تنه باقی مانده شاخه های فعلی به صورت جست روییده است. در روبروی این درخت و در سمت شرقی رودخانه چنار دیگری است که قدمت آن حدود ۳۰۰ سال است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها