انفجار موادمحترقه ۴کشته و ۶مصدوم بر جای گذاشت

پیشواز سه‌شنبه سیاه

آتش بازی و استفاده از ترقه فقط مخصوص چهارشنبه‌سوری ما نیست و در فرهنگ دیگر کشورها شاهد استفاده از ترقه و فشفشه در جشن‌ها هستیم.
کد خبر: ۷۸۱۹۶۴
آتش بازی های خبرساز

استفاده از این موادمحترقه همیشه همراه حوادثی تلخی بوده که در ادامه این گزارش به بررسی مهم‌ترین حوادث مرتبط با ترقه و فشفشه در جهان پرداخته شده است.

مردی که سرش را به باد داد

در سال 2011 زمانی که مردی چهل و یک ساله به نام جسی ویلیام برلی مشغول آماده کردن سور و سات جشن آتش بازی چهارم جولای (روز استقلال آمریکا) بود، چنان اتفاق ناگواری رخ داد که جشن را برای تمام اهالی محله فارگو تبدیل به عزا کرد.

در این حادثه جسی که مسئول تنظیم کردن دستگاه‌های فشفشه انداز بود، پس از آماده کردن دستگاه اول، هنگامی که سخت درگیر تعمیر فشفشه انداز دوم بود ناگهان دستگاه منفجر و باعث قطع شدن سر او شد! متاسفانه این اتفاق تلخ جلوی چشمان مردم و کودکان محله که برای جشن کنار هم جمع شده بودند، رخ داد و تا مدت‌ها آنها را در بهت و اندوه این حادثه فرو برد.

انفجار مهیب کارخانه محصولات آتش بازی

شهر سیواکاسی در جنوب هندوستان به پایتخت وسایل آتش‌بازی مشهور است. از آنجا که بیشتر کارخانه‌های مواد محترقه هند در این منطقه قرار دارند و نظارت دقیقی نیز براستاندارد‌های آنها صورت نمی‌گیرد، فعالیت کارخانه‌ای بدون مجوز در میان فعالیت سایر کارخانه‌ها خیلی محسوس نخواهد بود. چندی بعد انفجار این کارخانه فاجعه مصیبت باری را برای مردم هند رقم زد. همان‌طور که انتظار می‌رفت فعالیت کارخانه آتش بازی آم ساکتی که بدون داشتن مجوز و ایمنی در این منطقه شروع به کار کرده بود، برای کارگران آن پایان خوشی نداشت و سرانجام در سال 2012 خانواده بسیاری از آنها را داغدار کرد. در روز حادثه کارگران مشغول مخلوط کردن چند ماده شیمیایی منفجره خطرناک در اتاقی بسیار گرم بودند که گرمای اتاق باعث شد مواد منفجره آتش بگیرد.

به‌دلیل وجود مواد آتش‌زا شعله‌های آتش به‌قدری سریع همه جا را فرا گرفت که مهار آن به دست کارگران ناممکن بود. متاسفانه پنج ساعت تمام کارخانه و کارگرانش در آتش سوختند تا ماموران آتش‌نشانی به کارخانه رسیدند. در این حادثه 40 نفر از کارگران جان خود را از دست داده و بیش از 70 نفر دچار سوختگی‌های شدید شدند. در پی این حادثه، مسئولان کارخانه دستگیر شدند. دولت هند نیز بسیاری از کارخانه‌های بدون مجوز دیگر را تعطیل کرد.

اما متاسفانه این پایان ماجرا نیست و شهر سیواکاسی هنوز هم به‌دلیل وقوع انفجار‌های پی در پی، جزو یکی از خطرناک‌ترین شهرهای هند به‌شمار می‌رود.

مرگ 4 کارگر در انفجار مواد محترقه

جزیره اوکرکوک در اطراف ایالت کارولینای شمالی، جایی است که در سال 2009 به عنوان محل وقوع یکی از دردناک‌ترین حادثه‌های تاریخ آن منطقه شناخته شد. در این حادثه یک کامیون حاوی مواد محترقه منفجر شد و در پی آن چهار کارگر بی‌گناه در میان آتش حاصل از این انفجار گرفتار و به دردناک‌ترین شکل ممکن با مرگ مواجه شدند.

در آن روز هیچ‌کس گمان نمی‌کرد اتفاقی بتواند شوق فرا رسیدن جشن چهارم جولای (روز استقلال آمریکا) را از آنها بگیرد. کارگران با شور و اشتیاق زیادی مشغول خالی کردن بار کامیون آتش بازی بودند که ناگهان صدای مهیب و بلندی همه چیز را تیره و تارکرد. لحظاتی بعد همه جا را دود سیاه و آتش فراگرفته بود. کارگران روی زمین افتاده و در میان شعله‌ها از درد فریاد می‌کشیدند. تمامی مواد محترقه داخل کامیون منفجر شده و کارگران آخرین و دردناک‌ترین لحظات زندگی‌شان را تجربه می‌کردند.

پس از انفجار، ماموران آتش‌نشانی سریع به محل اعزام شده و اقدام به نجات جان کارگران و خاموش کردن آتش کردند. در این فاجعه هر چهار کارگر به‌دلیل سوختگی شدید جان سپردند.

کامیون حمل مواد آتش بازی منفجر شد

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، کمی قبل از آغاز سال 2013، کامیون حامل محصولات آتش بازی سال نو، در میانه راه و درست روی پل بزرگراه هنان پروونس منفجر شده و با فروپاشی بخشی از پل، باعث کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان چینی شد.

متاسفانه فرو ریختن ناگهانی بیش از 80 متر ازطول بزرگراه و سرعت بالای خودرو‌های در حال حرکت منجر به سقوط آنها از ارتفاع 35 متری زمین و مرگ 26 نفر و زخمی شدن شمار زیادی از افراد حاضر در صحنه شد.

البته این اولین بار نیست که حوادث مربوط به آتش بازی، مردم چین را داغدار و متاثر می‌کند. سال 2006 نیز انفجار یک فروشگاه محصولات آتش بازی در چین، باعث مرگ ناگهانی 36 نفر و زخمی شدن ده‌ها انسان بی‌گناه شد.

شوخی دردسرساز

دوم جولای 2007 بود که مردی چهل و یک ساله به نام تونی گلن راجرز با یک شوخی نابجا و خطرناک باعث به هوا رفتن محوطه حراج محصولات آتش بازی شد. وی در آن روز مشغول گشتزنی در محوطه نمایشگاه محصولات آتش بازی در فلوریدا بود که ناگهان غرفه کهکشان آتش بازی توجه‌اش را جلب کرد. وارد شدن راجرز به غرفه همانا و آغاز دردسری بزرگ همان!

وی به محض ورودش به غرفه تصمیم گرفت با یک شوخی بی مورد و نابجا توجه همه را به خود جلب کند، از این‌رو بزرگ‌ترین وسیله آتش بازی را که برای حراج گذاشته شده بود، با فندک روشن کرد. متاسفانه محصولی که راجرز برای شوخی، انتخاب کرده بود به حدی بزرگ و خطرناک بود که فعال کردن آن در محیطی وسیع و فضای باز نیز جرات و شجاعت خاصی را می‌طلبید. حال، تصور کنید انفجار آن در غرفه‌ای کوچک و سربسته و مملو از بازدید کننده چه فاجعه‌ای را رقم زد!

این انفجار باعث به هوا رفتن غرفه، مجروح شدن تعدادی از بازدیدکنندگان، کشته شدن یک نفر، شوکه شدن تمامی افراد حاضر در نمایشگاه و به زندان افتادن راجرز شد.

مرگ در مهمانی خانوادگی

چهار سال پیش، زمانی که خانواده آستین مک کلود در یک عصر دلپذیر برای درست کردن کباب در حیاط خانه جمع شده بودند، هیچ‌گاه گمان نمی‌کردند این گردهمایی دلنشین، آخرین گردهمایی خانوادگی همراه پدرشان خواهد بود.

به گفته خانم مک کلود، گویا آن شب آستین با هدف هیجان‌انگیزتر کردن ضیافت خانوادگی تصمیم به روشن کردن چند ترقه و فشفشه بزرگ می‌گیرد، اما ظاهرا بخت با او یار نبوده و ترقه‌ها به محض روشن شدن در نزدیکی او منفجر شده و به سر و گلوی او اصابت کرده و حادثه شومی را رقم می‌زند. پدر آستین در این باره گفت: پسرم بتازگی ازدواج کرده و زندگی شادی داشت. هیچ یک از ما تصورش را هم نمی‌کردیم چگونه شیرینی یک گردهمایی کوچک خانوادگی می‌تواند به کام همه تلخ شود و آن همه خوشبختی یکباره؛ .... بوووم! نابود شود.

پس از این حادثه خانواده مک کلود سریع با اورژانس تماس گرفته و درخواست کمک می‌کنند، ولی آستین تا رسیدن اورژانس طاقت نیاورد و در سالگرد ازدواجش درست جلوی چشمان همسر و فرزندان خردسالش درگذشت.

مترجم: دینا فراهانی/ تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
غلام محبت
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
۰
۰
ان كس كه نداند ونداندكه نداند درجهل مركب ابدالدهر بماند عزیزان عوض شما ماخسته شدیم اتشبازی بس است

نیازمندی ها