پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا

اوباما: فرصت را نباید از دست داد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: ‌ ایران برای باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده به یک معضل تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۸۰۹۸۶
ایران برای اوباما به یک معضل تبدیل شده است

به نوشته این روزنامه آمریکایی، یک جنبه تاسف بار نامه هفته گذشته 47 جمهوریخواه عضو سنا به ایران این است که آنها با این کار به کاخ سفید و دوستان رسانه ای آن کمک کردند تا موضوع را از مسیر اصلی خود منحرف کند.

موضوع اصلی این است که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا سعی می کند مانع ایفای نقش موثر کنگره در ارزیابی این توافق یک نفره با ایران شود.

مقامات دولتی از نامه خلاف قانون اساسی تام کاتن، سناتور جمهوریخواه آرکانزاس رنجیده خاطر شده اند، ولی این فقط یک نامه است و کنگره حق آزادی بیان دارد. اگر صرفا یک نامه از یک اقلیت در سنا این قدر قدرت داشته باشد تا توافق هسته ای با ایران را از بین ببرد، یعنی آن طور که اوباما می گوید،‌ پس معلوم است این توافق بسیار شکننده است.

نقض واقعی قانون اساسی کار اوباما بود که تلاش کرد کنگره را در این وضعیت بغرنج قرار دهد در حالی که اقدام بی ربطی هم بود. این وضعیت از تبادل نامه قابل ملاحظه بین باب کورکر، رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا و مک دانو، رییس کارکنان کاخ سفید کاملا مشهود است.

سناتور کورکر در 12 مارس نامه ای به رییس جمهور آمریکا نوشت و از وی خواست تا درباره اظهارات جو بایدن،‌ معاون رییس جمهو و دیگران که گفته بودند توافق هسته ای با ایران می تواند بدون تصویب کنگره اجرایی شود،‌توضیح دهد.

او همچنین از رییس جمهور درباره گزارش های رسانه ای پرسید که دولت آمریکا در نظر دارد این توافقنامه و با بخش هایی از آن را برای رای گیری به شورای امنیت سازمان ملل بفرستد، آن هم در حالی که تهدید می کند مصوبه ای را که خواستار تصویب این توافقنامه در کنگره است را وتو کند.

«مک دانو» در هفته گذشته از طرف رییس جمهور به این نامه پاسخ داد، آن هم نامه ای که می توان تنها آن را می توان اهانت به حق قانون اساسی کنگره تلقی کرد.

رییس ستاد کارکنان کاخ سفید از آقای کورکر خواست تا لایحه مورد حمایت دو حزب را که می گوید باید در طی شصت روز از زمان تصویب هر توافقی با ایران، این توافق در کنگره نیز به تصویب برسد،‌ به تاخیر بیندازند.

وی افزود: این لایحه ارائه شده توسط کنگره که می گوید هر توافقی باید توسط کنگره تائید شود، می تواند موفقیت دستیابی به توافق را به طور بالقوه با مانع مواجه کند. در این لایحه همچنین خواسته شده است تا اختیاراتی که به رییس جمهور برای برداشتن تحریم ها علیه ایران داده شده، از وی گرفته شود.

بعد از آن مک دانو می گوید، کنگره حق ایفای نقش در این توافق را دارد البته به این شرط که نخواهد در کار رییس جمهور مداخله کند و هرگاه کنگره اختیاراتی را به رییس جمهور بدهد نمی تواند آن را از وی بگیرد، حتی اگر کنگره به این نتیجه دست یابد که رییس جمهور استفاده نامناسبی از این اختیارات داشته است.

مفهوم وسیعتر این نامه این است که اوباما می خواهد یک توافق غیرقابل تغییر با ایران منعقد کند تا کنگره نتواند در آن ایفای نقش کند.

او قصد دارد توافقنامه ای امضا کند و آن را برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل متحد بدهد و کنگره را در این موضوع به عقب بزند.

او پس از آن برخی از تحریم ها را که در اختیارش است، برخواهد داشت و در همان حال استدلال کند که هر کسی که با این وضعیت مخالفت دارد، به دنبال جنگ افروزی است.(خبرگزاری صداوسیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها