جام جم سرا: خانمی ۴۵ ساله و دارای ۳ فرزند پسرم. شوهرم کارگر و خودم شاغلم. پسر بزرگم ۱۷ ساله است و چند سالی است که مخفیانه سیگار می‌کشد ولی ما بتازگی متوجه شده‌ایم. از کودکی‌اش تا حالا هر چه نیاز داشته، برایش فراهم کرده‌ایم. نمی‌دانم با این مشکل چه کار کنم. شوهرم فقط زبان دعوا و کتک زدن را بلد است.
کد خبر: ۷۸۰۸۷۱
ای وای... پسر ۱۷ ساله‌ام سیگاری شده!

پاسخ مشاور: در توجه به نیازهای فرزندان باید حالت اعتدال در پیش گرفت زیرا همان گونه که بی‌توجهی به تامین نیازهای ضروری آن‌ها به سلامت جسم و روانشان لطمه می‌زند، توجه بیش از حد و تامین همه خواسته‌های آن‌ها نیز آسیب‌های جبران ناپذیری به تربیت آن‌ها وارد می‌کند. با این حال، امیدوارم توصیه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود به شما برای حل مشکلتان کمک کند.


فرزندتان را مسئولیت پذیر کنید

در قدم اول باید حس مسئولیت پذیری را در فرزندتان تقویت کنید و کارهایی را متناسب با سن و سالش به او بسپارید و نتیجه را نیز از او بخواهید چراکه فرزندتان در کنار کسب علم و دانش باید در میدان عمل و زندگی نیز تلاش و فعالیت داشته باشد تا قدرت مقابله‌اش با مشکلات زندگی افزایش یابد بنابراین به خاطر ترحم و دلسوزی، او را بی‌مسئولیت بار نیاورید.


روابط عاطفیتان را تقویت کنید

به احتمال زیاد یکی از دلایل گرایش فرزندتان به سیگاری شدن در دوره نوجوانی، تلاش برای جلب توجه دیگران است. بنابراین با تعریف‌های بجا از او، اعتماد به نفس‌اش را بالا ببرید و از برخورد توام با خشونت و مجازات خودداری کنید چراکه به احتمال زیاد نتیجه نخواهد داد.

همچنین سعی کنید خودتان را از لحاظ عاطفی به او نزدیک کنید و با تقویت روابط عاطفی و روانی و برخورد محبت آمیز در او تاثیر مثبت بگذارید تا زمینه ترک این رفتار غلط در او فراهم شود.


آگاهی‌های فرزندتان را بیشتر کنید

با گفت‌و‌گو، از همسرتان بخواهید تا در روش تربیتی فرزندتان با شما هماهنگ شود و توجه داشته باشید که برخورد قهرآمیز با فرزندتان فقط او را از شما دور‌تر خواهد کرد و احتمال اصلاح او را کاهش خواهد داد.
همچنین اوقات فراغت و بلاتکلیفی فرزندتان را با کارهای فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزش مهارت‌های شغلی مناسب پر کنید. دقایقی از شبانه روز را به همنشینی و گوش دادن به صحبت‌های فرزندتان بگذرانید و به هر شیوه‌ای که به شخصیت او توهین نشود، تلاش کنید تا او را آگاه کنید تا به اشتباهات خودش پی برده و برای اصلاح آن همت کند و به اهمیت کنترل رفتار خود پی ببرد. البته اینکه او مخفیانه سیگار می‌کشد، نشان می‌دهد که از نامناسب بودن رفتارش آگاه است بنابراین برای اصلاح رفتار اشتباه‌اش به او کمک کنید.
سعی کنید حتما دوستان فرزندتان را هم بیشتر بشناسید و در صورت لزوم رفت و آمد او با بعضی دوستانش را محدود کنید چراکه شاید یکی از دلایل سیگاری شدن او دوستان نامناسبش باشند. در پایان می‌توانید از مشاوران ومتخصصان در حوزه ترک سیگار هم کمک بگیرید. (عباسعلی براتی، کار‌شناس ارشد روان شناسی/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها