زمینه چینی برای بازگرداندن تحریم ها

سنای آمریکا جنگ روانی راه انداخت

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات آمریکایی گفت: واکنش من به این نامه یک ناباوری تلخ بود. در 29 سالی که در سنا بوده‌ام هرگز ندیده‌ام که چنین چیزی رخ داده و یا حتی پیشنهاد شود. توافقنامه احتمالی با ایران به کنگره فرستاده نخواهد شد.
کد خبر: ۷۷۹۴۳۴
توافقنامه احتمالی با ایران به کنگره فرستاده نمی شود

جان کری در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا تأکید کرد که مذاکرات بین ایران و آمریکا تنها بر موضوع هسته‌ای متمرکز هستند: "هیچ معامله بزرگی در این مذاکرات صورت نمی‌گیرد. این [مذاکرات] درباره پتانسیل تسلیحات هسته‌ای است."

وی با اشاره به موضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: "آنها نگران و عصبی هستند. آنها به مانند کنگره می‌خواهد بدانند که توافق ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌‌ای بازخواهد داشت."

کری افزود: "نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به ایران دو قرن سابقه در رفتار سیاست خارجی آمریکا را نادیده گرفته است، این نامه خطر لرزه بر اعتماد جهانی به معاهده‌های آمریکا را پدید آورده است."

وزیر خارجه آمریکا گفت که اگرچه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را دور اندازد اما "این اتفاق نخواهد افتاد. اگر گروه 1+5 با ایران به توافق برسد رئیس جمهور به هیچ عنوان نمی‌تواند آن را رد کند."

داعش از اختلافات ما استفاده می کند

کری در این جلسه همچنین اظهار داشت که داعش می‌تواند از اختلافات سیاسی آمریکا بر سر استراتژی استفاده کند: "آنها باید بدانند که نمی‌توانند بین ما جدایی بیفکنند. ما به آنها اجازه نخواهیم داد."

وی گفت که "باید تا زمان دستیابی به پیروزی در برابر داعش، مقاومت کنیم."

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تأکید کرد که نبرد علیه داعش به هیچ عنوان شامل حمله زمینی گسترده و طولانی مدت به مانند آنچه در افغانستان و عراق روی داد، نخواهد بود.

کری مدعی شد که ایران از افزایش بمباران داعش "استقبال می‌کند" اما به صورت علنی این مسأله را بیان نمی ‌نماید.

سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز در این جلسه استماع به سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از اظهارات خود به آنچه که نگرانی‌های آمریکا درباره ایران می ‌دانست اشاره کرد. وی مدعی شد که شش نگرانی عمده عبارتند از: "نیروهای نیابتی، قاچاق سلاح،‌ تکنولوژی موشک‌های بالستیک، مین‌گذاری در تنگه هرمز، توانمندی‌های هسته‌ای و سایبری ایران."

دمپسی درباره حضور داعش در سوریه گفت: "آنها در سوریه تضعیف و منزوی شده‌اند، در همین حین تلاش اصلی ما به داخل عراق متمرکز شده است."

وی در ادامه اذعان کرد که هیچ مدرکی دال بر اینکه مبارزین شیعه برنامه‌ای ورای مبارزه با داعش داشته باشند در دست نیست اما "ما نگران هستیم."

رئیس ستاد مشترک آمریکا معتقد است که نیروهای مردمی و ارتش عراق "داعش را از تکریت بیرون خواهند راند اما سوال این است که پس از آن چه رخ خواهد داد."

دمپسی درباره نقش ایران در عراق گفت: "ایران در عراق با نفوذ خواهد بود، این کشور در عراق با نفوذ بوده است... ما نگران این هستیم که آنها این نفوذ را چگونه بکار می‌گیرد."

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، نیز تأکید کرد که تصویب مجوز تداوم حمله نظامی علیه داعش به معنای انجام حمله نظامی گسترده نخواهد بود.

وی با این حال تأکید کرد که "برای شکست دائمی داعش، باید کسی را در میدان داشته باشیم تا پیروزی را ادامه دهد ... نبرد ما جنگ توانمند‌سازی است."(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها