جام جم ورزشی: در سال‌های اخیر ورزش بانوان ایران در رشته‌های رزمی دچار تحول شده است. در کلاس‌های کاراته، تکواندو یا ووشو دختران بسیاری ثبت نام می‌کنند تا تمایل خود را به ورزش‌های رزمی نشان دهند.
کد خبر: ۷۷۸۸۹۳
کاراته در راه آوردگاه جهانی

این استقبال با موفقیت‌های دختران ایرانی در عرصه رقابت‌های ملی و بین‌المللی، فضا را برای معرفی استعدادهای برتر در این بخش بیشتر فراهم کرده است تا جایی که مسابقه‌های دختران در بیشتر رقابت‌های رزمی با تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان برگزار می‌شود.

حضور مداوم در عرصه‌های جهانی با پوشش اسلامی نیز نماد عفاف ورزشکاران دختر ایرانی است که پس از موفقیت‌های آنها پیشرفت‌های بعدی را به همراه داشته است.

در کاراته مسابقه‌های قهرمانی جهان برخلاف دوره قبل که تیم‌ها با نفرات بزرگسال در آن شرکت داشتند، امسال در قسمت دختران در رده‌های سنی نوجوانان تا امید برگزار می‌شود. بر همین اساس فدراسیون کاراته با برگزاری رقابت‌های قهرمانی، نفرات برتر خود را در رده‌های نوجوانان، جوانان و امیدها ارزیابی کرد. در این رقابت‌ها که در شیراز برگزار شد نزدیک به 520 مبارز در کومیته و کاتا حضور داشتند که سرانجام تیم تهران قهرمان شد و تیم‌های مازندران و گیلان در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفت.

کاراته ایران بعد از حضور جهانی با حجاب اسلامی در بخش بانوان شرایط مناسبی دارد که موفقیت‌های تعدادی از این ورزشکاران در رقابت‌های بین‌المللی امارات همین نکته را بازگو می‌کند.

برای رقابت‌های امسال جهان که نفراتی از تیم‌های نوجوانان، جوانان و امیدها حضور دارند برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است تا چنته کاراته در رقابت‌های جهانی پر باشد. بهنوش محمدی، قهرمان وزن منهای 61 کیلوگرم امیدهای ایران که در دوره قبلی رقابت‌های جهان در اسپانیا همراه تیم ملی کاراته حضور داشت، می‌گوید: مسابقه‌های جهانی رده‌های سنی به احتمال فراوان در اندونزی برگزار می‌شود. سال 2013 هم ما در این بازی‌ها شرکت کرده بودیم اما براساس تقویم فدراسیون جهانی کاراته این رقابت‌ها در سال‌های زوج مخصوص بزرگسالان است.استفاده از تجربیات دوره قبل کمک می‌کند در رقابت‌های امسال نتیجه بهتری بگیریم.

محمدی درباره رقابت‌های شیراز می‌گوید: این رقابت‌ها در سطح کیفی خوبی برگزار شد. معتقدم پیکارهای قهرمانی ایران از بازی‌های بین‌المللی سخت‌تر است، زیرا ورزشکاران برای عضویت در تیم ملی تلاش زیادی می‌کنند.

دارنده مدال برنز رقابت‌های جوانان آسیا ادامه می‌دهد: بعد از موفقیت کاراته دختران ایران در بازی‌های آسیایی اینک استان‌های سراسر کشور به کاراته توجه می‌کنند. حریفان ما در استان‌های مختلف رقابت نزدیکی دارند اما خدا را شکر می‌کنم این بار من قهرمان شدم.

برای ارزیابی سطح فنی رقابت‌های شیراز با سمانه خوشقدم هم‌کلام شدیم؛ کسی که تیمش در رقابت‌های ایران قهرمان شد. مربی تهران می‌گوید:خیلی از ملی‌پوشان در این دوره از مبارزان ناآشنا شکست خوردند. این می‌تواند دلیل خوبی برای کیفیت پیکارها باشد. کاراته‌کاها با توجه به ابعاد رقابت‌های قهرمانی ایران که برای محک آنها در نظر گرفته شده بود، تلاش زیادی داشتند و به نظرم این رقابت‌ها هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌شود.

مربی تهران که تیمش در کنار همه مشکلات از جمله شرایط تحصیلی بچه‌ها با هفت طلا، پنج نقره و پنج برنز مسابقه‌ها را به پایان رسانده است، ادامه می‌دهد: استان‌های مازندران و گیلان به‌عنوان تیم‌های دوم و سوم شرایط بسیار خوبی داشتند. آقای رهنما، سرمربی تیم ملی و مدیر کل اداره ورزش و جوانان گیلان، حرکت‌های پایه‌ای خوبی در گیلان آغاز کرده است و کاراته‌کاهای دختر این استان، آینده بسیار روشنی دارند. وقتی 29 استان از 32 استان ایران در کاراته حضور دارند یعنی دیگر نمی‌شود مانند گذشته تیمی را دست‌کم گرفت، زیرا همه استان‌ها حداقل با یک مبارز در قهرمانی ایران مدعی هستند.

تیم تهران علاوه بر خوشقدم از تجربیات مربیانی مانند فرحناز ارباب، لیلا عبداللهی و حمیده عباسعلی در این رقابت‌ها استفاده کرد. عباسعلی، دارنده طلای بازی‌های آسیایی و نقره جهانی سعی می‌کند همزمان با تمرینات خود، تجربیاتش را در اختیار دختران دیگر قرار دهد؛ از جمله ملیکا احدی.

احدی، قهرمان 59 کیلوگرم جوانان با سه طلای بین‌المللی از رقابت‌های تایلند، ترکیه و مالزی یکی دیگر از چهره‌های مطرح این دوره از رقابت‌ها بود که اعتقاد دارد سطح بازی‌های شیراز در کاراته ایران بی‌سابقه بوده است. احدی ادامه می‌دهد: رشد کاراته بعد از موفقیت دختران ایران در بازی‌های آسیایی کاملا محسوس است. پوشش اسلامی و دریافت مجوز برای رقابت‌های خارج از ایران هم به رشد و بالندگی کاراته کمک کرده است. ما مربیان بسیار خوبی داریم و فقط در تهران خوشحالم توانستم زحمات خانم خوشقدم را جبران کنم. مسابقه‌های قهرمانی ایران ثابت کرد کاراته جایگاه خوبی در ورزش ایران دارد؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها جهت اعتلای این ورزش انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها