جام جم سرا: ‌ یکی از خریدهای مربوط به روزهای عید نوروز محصولات غذایی مثل شکلات و آجیل است. نظر برخی از فروشندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت، کیفیت و نحوه تشخیص این گونه خریدهای نوروزی را در ادامه پیش رویتان گذاشته‌ایم.
کد خبر: ۷۷۷۵۸۴
قیمت و راهنمای خرید انواع خوراکی‌های مخصوص عید نوروز


شکلات

به خصوصیات یک شکلات مرغوب در توصیه‌های یکی از فروشندگان این محصول توجه کنید: «شکلات‌های کارخانه‌ای‌ بخرید و سراغ فله‌ای‌ها نروید که هزار و یک مشکل دارند. اگر هم می‌خواهید میزان شکلات محصول کمتر باشد بهتر است شکلات‌های مغزدار را انتخاب کنید. یک ویژگی شکلات مرغوب هم این است که در دهان و حتی با گرفتن در دست زود آب می‌شود و خیلی سفت و محکم نیست. در ضمن شکلات مرغوب ترد و براق است و به راحتی می‌شکند. اگر غیر از این باشد یا تازه نیست یا نامرغوب است. شکلات تازه بوی خوبی دارد و بوی ماندگی یا چربی نمی‌دهد.»


اگر برای خرید بین‌ مدل شکلات‌ها سردرگم مانده‌اید بهتر است بدانید شکلات‌های کاکائویی معمولا از همه شکیل‌ترند و البته قیمت‌های بالاتری هم دارند. برای مثال شکلات‌های کاکائویی مغزدار با بسته‌بندی‌زیبا، کیلویی ۲۰تا ۲۸هزار تومان و شکلات‌های کاکائویی تلخ کیلویی ۲۶تا ۲۸هزار تومان قیمت دارند. بعضی شکلات‌های جدید که ترکیبی از شکلات با ماده دیگری هستند هم از تازه‌های بازارند که هم شکیل هستند و هم طعم جدیدی دارند. برای مثال می‌توان به شکلات کاکائویی پشمکی سفید و قهوه‌ای که کیلویی ۱۶هزار تومان است اشاره کرد.
اگر هم می‌خواهید در این ایام به کسی شکلات هدیه بدهید باید سراغ شکلات‌های کاکائویی هدیه با بسته‌بندی ‌ بروید که ۲۰تا ۳۰هزار تومان قیمت دارند. البته شکلات‌های ارزان‌تری هم بین دنیای کاکائویی‌ها پیدا می‌شوند مثل شکلات‌های کاکائویی بیسکوئیتی که کیلویی ۷۵۰۰قیمت دارند.
اگر هم زیاد به ظاهر بسته بندی اهمیت نمی‌دهید و طرفدار تافی و آبنبات‌های میوه‌ای و رنگارنگ هستید باز هم گزینه‌های زیادی دارید. برای مثال تافی‌های میوه‌ای یا شیری را می‌توانید کیلویی حدود ۷تا ۹هزار تومان و آبنبات‌های میوه‌ای و شیری و شکلاتی را با حدود کیلویی ۴تا ۶هزار تومان بخرید.


خشکبار

برای خرید آجیل خیلی مراقب باشید، اگر کهنه و در انبار مانده باشد بسیار خطرناک است و باعث بیماری و مسمومیت‌ می‌شود. آجیل بی‌نمک و خام را هم به ‌ آجیل شور و بو داده ترجیح بدهید چون غیراز ضررهای نمک ممکن است به‌خاطر از بین بردن طعم بد ماندگی‌ به آن‌ها نمک بزنند.
وقتی از فروشنده‌های خشکبار در مورد آجیل مرغوب و نامرغوب می‌پرسیم‌ به نکته‌های جالبی اشاره می‌کنند: «فریب آجیل‌های خیلی براق را نخورید چون آجیل به‌خودی خود براق نیست و بعضی از فروشنده‌ها برای براق شدن مواد مصنوعی به خشکبار می‌زنند. در ضمن پسته‌ای خوب است که همه دانه‌های آن کاملا خندان نباشد وگرنه با فرایندی غیربهداشتی و توسط شوک حرارتی خندان شده است. آجیل را با چشم، خوب بررسی کنید تا نشانه‌های کپک ‌روی آجیل نباشد یا بوی ماندگی و ترشیدگی و تندی ندهد. حتی اگر آجیل را کمی در دست نگه دارید و دستتان رنگی شود یعنی آجیل را رنگ کرده‌اند. این مدل آجیل‌ها معمولا رنگ‌های قرمز و زرد و... خیلی پررنگ و براق و غیرطبیعی دارند.»
یکی دیگر از فروشنده‌ها هم در مورد آجیل مرغوب و نگهداری از آن توضیح می‌دهد: «حتما طعم آجیل را تست کنید. مثلا اگر مغز گردو کهنه باشد طعم تندی مثل صابون پیدا می‌کند. اگر هم موقع خوردن تخمه لب‌ها رنگی شد دیگر آن تخمه را نخورید که حسابی مریض می‌شوید. اگر آجیل عیدتان اضافه آمد می‌توانید با فریز کردن تا ۳ ماه نگه‌شان دارید ولی از آنجا که آجیل‌ها دانه‌های روغنی هستند، زود فاسد می‌شوند و بهتر است به حد نیاز بخرید.»

برای خرید آجیل ۲ راه دارید؛ یکی اینکه آجیل‌های مخلوط را بخرید‌ دوم اینکه دانه‌ها را جداگانه بخرید و خودتان مخلوط کنید. دانه‌های آجیل براساس کیفیت و ریزی و درشتی، قیمت‌های مختلفی دارند. برای مثال تخمه ژاپنی کیلویی ۳۶هزار تومان، تخمه کدو کیلویی ۲۲تا ۲۵هزار تومان، بادام هندی کیلویی ۵۲هزار تومان، بادام زمینی کیلویی ۴۲هزار تومان، پسته ۳۸تا ۵۰هزار تومان، مغز بادام ۵۲هزار تومان و تخمه آفتابگردان کیلویی ۱۵۵۰۰تومان است.
بسته به اینکه بخواهید آجیلتان ارزان‌تر یا گران‌تر دربیاید می‌توانید مقدار هر کدام از مواد بالا را کم و زیاد کنید. اما اگر بخواهید دنبال آجیل‌های مخلوط بروید معمولا ۲ گزینه دارید؛ یکی آجیل‌های ۴ یا ۵ مغز که از مغز بادام زمینی، پسته، بادام، فندق و... تشکیل شده‌اند و مدل‌های شورشان حدودا کیلویی ۵۸هزار تومان قیمت دارند. این آجیل‌ها مدل شیرین هم دارند که حدودا کیلویی ۵۰هزار تومان قیمت دارند.
دوم هم آجیل‌های مخلوطی که دانه‌هایی با پوست دارند و تخمه هم به اجزایشان اضافه می‌شود. شاید به ‌خوش خوراکی قبلی نباشند اما به‌صرفه‌ترند. البته خیلی‌ها هم آجیل بی‌تخمه را دوست ندارند. این مدل آجیل‌های شور هم حدودا کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان قیمت دارند.


شیرینی

شیرینی، اصلیترین خوراکی عید است. اصلا میزهای پذیرایی بدون شیرینی‌های کوچک و رنگارنگ سال نو قابل تصور نیست. وقتی از فروشنده‌ها در مورد شیرینی مناسب برای عید می‌پرسیم به نکات تقریبا مشترکی اشاره می‌کنند: «همیشه برای عید شیرینی‌های خشک با ماندگاری بالا بخرید که تا آخر تعطیلات تازه بمانند. بعد هم شیرینی‌های کوچک و سبک بخرید که برای مثال یک کیلوی آن تعداد زیادی شود چون مهمان‌های عید زیاد هستند و این طوری خیلی به صرفه‌تر خواهد بود.»
یکی از فروشنده‌ها هم در مورد شیرینی‌های پرطرفدار اینطور می‌گوید: «شیرینی را براساس علاقه خودتان و اندازه جیبتان انتخاب کنید. الان‌ بیشتر مردم طرفدار شیرینی‌های آردی یا شیرینی‌های سنتی مثل باقلوا، قطاب، لوز، سوهان عسلی و اینجور شیرینی‌ها برای عید هستند و کمتر سراغ شیرینی‌های دیگر مثل زبان و دانمارکی و... می‌روند. شیرینی خامه‌ای و ‌تر هم که برای عید اصلا طرفدار ندارد. شیرینی‌های کرمدار و مربادار هم زود بیات می‌شوند و مدل‌های ساده خیلی بهتر هستند.»


اگر سری به شیرینی‌فروشی‌های شهر بزنید بیشترین مدل شیرینی که برای سال نو به چشمتان خواهد خورد، شیرینی‌های ریز آردی، برنجی، پفکی و... است که در رنگ‌ها و طرح‌های شاد در ظروف آماده چیده شده‌اند و از پرفروش‌ترین‌ نوع شیرینی‌های عید هم هستند. این مدل شیرینی‌ها چون به‌صورت ظرفی هستند وزن و قیمت‌های متفاوتی دارند. برای مثال یک ظرف شیرینی قیطونی ۲۰هزار تومان، شیرینی پفکی ۱۸هزار تومان و شیرینی آردی ۱۵تا ۲۰هزار تومان است. شیرینی‌های ترد رنگ آرد نخودچی که خیلی هم خوشمزه‌اند و پای ثابت پذیرایی‌های عید حدودا بسته‌ای ۱۱تا ۱۵هزار تومان قیمت دارند.
اگر هم می‌خواهید شیرینی‌هایتان رنگی‌تر و خوش‌طعم‌تر باشد باید سراغ شیرینی‌هایی با مارمالاد میوه‌ای بروید که رنگ‌های شاد قرمز، زرد، سبز و... دارند و هر ظرفشان حدود ۲۰تا ۲۹هزار تومان است. اگر هم می‌خواهید شیرینی‌های سنتی شهرهای مختلف را برای پذیرایی انتخاب کنید می‌توانید سراغ شیرینی‌های شهرهایی مثل یزد، کرمان، اصفهان، قم، تبریز و... بروید. برای مثال شیرینی سنتی یزدی حدودا جعبه‌ای ۱۳هزار تومان قیمت دارد که شامل لوز، باقلوا، قطاب و... است و شیرینی کلمپه کرمان هم بسته‌ای ۱۲هزار تومان است. از بهترین شیرینی‌های اصفهان هم که‌‌ همان گز است مدل‌های بسیار متنوعی وجود دارد؛ برای مثال گز آجیلی ۶۰۰گرمی ۱۷هزار تومان و گز مغز گردو ۱۲۰۰گرمی ۲۷هزار تومان قیمت دارند.
تنقلات شیرین سنتی دیگری هم می‌توانند به لیست شما اضافه شوند که حکم‌‌ همان شیرینی را دارند. برای مثال نوقای گردویی ۴۵۰گرمی ۱۰هزار تومان، راحت‌الحلقوم باسلوقی ۵۵۰گرمی ۶۰۰۰تومان، نقل زعفرانی کیلویی ۲۰هزار تومان، سوهان قلمه مغزدار بزرگ بسته‌ای ۲۵هزار تومان، کلوچه سنتی بسته‌ای ۳۵۰۰تومان و پشمک لقمه‌ای ۴۲۰گرمی ۸۵۰۰تومان چند نمونه از شیرینی‌های سنتی‌اند.


تنقلات

انواع نان‌های سنتی مثل نان کاک با شیره انگور‌ که کیلویی ۱۲هزار تومان قیمت دار‌د، ‌جان می‌دهد برای یک عصرانه خوش طعم. انواع نوشیدنی‌های گیاهی از دمنوش‌ها گرفته تا عرقیجات هم کم کم پای ثابت خانه‌ها شده‌اند. برای مثال هر شیشه نوشیدنی‌های گیاهی با عصاره گلاب، بهارنارنج، آلوئه‌ورا و... را می‌توانید با ۱۵۰۰تومان بخرید و نوش جان کنید.


نوشیدنی‌های گرم کافئین‌دار مثل انواع پودرهای آماده قهوه، نسکافه و شکلات داغ هم طرفداران زیادی دارد. ‌نسکافه‌های ۱۲تایی بسته به اینکه ساده، خامه‌ای یا مدل‌های دیگر باشند، حدودا بسته‌ای ۵تا ۱۲هزار تومان قیمت دارند. (مریم سعیدنژاد/همشهری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها