جام جم ورزشی: هنوز حامد حدادی از چین به ایران برنگشته دو مشتری دارد؛ پتروشیمی بندرامام و مهرام. دو تیم با اهداف قهرمانی در لیگ حرفه‌ای بسکتبال که اعتقاد دارند حامد حدادی به زیر سبد هر کدام از آنها برسد، راه قهرمانی را به آنها نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۶۸۰۸
پشت دیوار چین با مثلث ایرانی

به گزارش جام جم ورزشی ، حامد حدادی با اختصاص بالاترین رقم قرارداد بین بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ چین، در تیم کینگ دائو توانسته تیمش را به پلی‌آف لیگ چین(CBA) برساند. او بعد از دو فصل بازی در لیگ چین، تجربه متفاوتی به دست آورده است و پخته‌تر از دوره قبل به میدان می‌رود. از این رو کینگ دائو با درخشش بازیکن بلند قامتش در زیر حلقه‌ها تاکنون نتیجه بسیار خوبی گرفته است. حدادی به همراه تیم کینگ‌دائو به جمع چهار تیم نخست رسیده است.

برای مهرام و پتروشیمی بندرامام که منتظر پایان کار حدادی در لیگ چین هستند، مسافرت چند روزه او به ایران مذاکره با بهترین سنتر آسیا را راحت‌تر کرد. سنتر ایرانی لیگ چین به دلیل تعطیلات سال نو چینی به ایران آمده بود و مذاکراتش را با دو تیم رقیب لیگ حرفه‌ای بسکتبال رو در رو انجام داد.

هر چند حدادی گفته به دلیل خوزستانی بودنش تمایل زیادی به بازی در پتروشیمی بندرامام دارد، اما گفت‌وگو با رقیب این تیم یعنی مهرام هم در برنامه چند روزه اقامت حدادی در ایران قرار داشت. هر چه باشد مهرام تیم فصل قبل سنتر کینگ دائو بوده است.

بازی‌های حدادی در CBA و مشتریان پروپاقرص او در ایران نشان می‌دهد او فصل خوبی در رقابت‌های بسکتبال پشت سر گذاشته است، اما حدادی و درخشش یک ساله او به کنار؛ باید سراغی هم از دو بازیکن دیگر ایرانی در لیگ بسکتبال چین گرفت که در روزهای پایانی سال به کار خود در لیگ بسکتبال چین خاتمه داده‌اند؛ مهدی کامرانی و ارسلان کاظمی.

امسال حامد حدادی با مهدی کامرانی و ارسلان کاظمی مثلث بازیکنان ایرانی لیگ چین را تشکیل می‌دادند؛ مثلثی که چینی‌ها با به خدمت گرفتن آنها شرایط فصل قبل تیم‌های خود را بهتر کردند. علاوه بر آن بازیکنان ایرانی این تیم‌ها از بهترین بازیکنان تیم‌های خود لقب گرفتند.

حدادی در آستانه رسیدن به فینال با تیمش است، اما مهدی کامرانی مدتی است به ایران بازگشته و مشغول استراحت است. ارسلان کاظمی، ملی‌پوش جوان بسکتبال ایران که این فصل برای چونگ پینگ بازی کرد هم مستقیم روانه آمریکا شد تا برای فصل بعد آماده شود.

هر چند در پایان بازی‌های مهدی کامرانی گاردراس تیم ملی خبر انتقالش به لیگ آرژانتین شنیده شد، اما چند روز بعد از انتشار این خبر، کامرانی شرایط بازی در این کشور را مناسب ندید و ترجیح داد در ایران بماند. گفته شده تیم آرژانتینی ابتدا قراردادی سه ماهه برای او فرستاد، اما در ادامه مذاکرات، این مدت را به 5/1 ماه کاهش داد. کامرانی با سنجیدن شرایط، از حضور در لیگ آرژانتین انصراف داد.

او درباره شرایط بازی در تیم‌های ایرانی برای لیگ حرفه‌ای هم گفته است در صورت داشتن پیشنهاد مناسب در لیگ ایران بازی می‌کند. مروری بر اتفاقات بسکتبالی ملی‌پوش ایرانی تیم جیانگسو تنگچی نشان می‌دهد او فصل موفقی را در بازی‌های باشگاه‌های خارج از ایران پشت سر گذاشته است. کامرانی با ثبت آمار مناسب جزو سه بازیکن تاثیرگذار تیم جیانگسو تنگچی بود هر چند در این فصل آسیب‌دیدگی هم به سراغ کامرانی آمد و او چند بازی را با بد شانسی از دست داد.

در پایان این فصل تیم جیانگسو تنگچی با گرفتن 10 پیروزی و ثبت 28 شکست در جایگاه هفدهم جدول 20 تیمی لیگ چین قرار گرفت و کامرانی هم در 35 مسابقه‌ای که برای این تیم به میدان رفت، موفق شد میانگین 16.4 امتیاز، 5.2 پاس منجر به گل، 2.8 توپ ربایی و 3.5 ریباند را به نام خود ثبت کند.

کامرانی در آمار توپ ربایی در بین تمام بازیکنان لیگ چین موفق شد در جایگاه پنجم قرار بگیرد. او در بین تمام بازیکنان تیم جیانگسو تنگچی با میانگین 37.1 دقیقه بیشتراز همه در میدان حاضر شد. کامرانی در طول این فصل توانست 33.9 درصد از پرتاب‌های سه امتیازی و 74.5 درصد از پرتاب‌های آزاد خود را وارد سبد کند.

آمار مناسب کامرانی در لیگ چین نشان از آمادگی ذهنی و جسمانی این ملی‌پوش ارزنده بسکتبال ایران دارد که در فضای تازه رقابتی، ارزش‌هایش را به نمایش گذاشت.

ارسلان کاظمی دیگر بازیکن ایرانی این لیگ، تیم چونگ پینگ را ترک کرده است و این روزها در آمریکا خود را برای تابستان آینده آماده می‌کند. با آن‌که تیم کاظمی در لیگ چین سابقه زیادی نداشت و این فصل از لیگ دسته پایین‌تر به لیگ اصلی چین آمد، اما بدون تردید بهترین بازیکن تیم چونگ پینگ ارسلان کاظمی بود که توانست از نظر آماری نخستین بازیکن تیمش باشد.

او در 27 مسابقه‌ای که در لیگ چین انجام داد به طور متوسط 38 دقیقه در زمین بازی حاضر بود که حاصل این زمان؛ 15 امتیاز، 13.7 ریباند، 4.3 پاس منجر به گل و 3.1 توپ ربایی بود تا کارنامه شخصی قابل قبولی برای او در این تیم ثبت شود.

اکنون کاظمی برای تابستان سال آینده هدفگذاری می‌کند و باید وضع خود و تیمش فیلادلفیا در آمریکا را دقیق‌تر مرور کند. تیم فیلادلفیا در مراسم یارکشی سال 2013 ارسلان کاظمی و مایکل کارتر ویلیامز را به خدمت گرفته بود.

کارتر ویلیامز در سال 2014 موفق شد بهترین بازیکن سال اولی لیگ باشد و به یکی از بازیکنان کلیدی تیم فیلادلفیا تبدیل شود. او این فصل هم در ترکیب فیلادلفیا بازی‌های خوبی انجام داد، اما در آخرین لحظات نقل و انتقالات نیم فصل از تیم فیلادلفیا جدا و راهی میلواکی باکس شد تا این جا‌به‌جایی نه تنها تعجب بسیاری از علاقه‌مندان را در پی داشته باشد بلکه ارسلان را هم برای حضور در ترکیب این تیم در فصل آینده امیدوار کند.

در این میان نباید از مراسم یارکشی سال 2015 براحتی عبور کرد، چرا که با توجه به جایگاه کنونی تیم فیلادلفیا در جدول کنفرانس شرق این تیم می‌تواند انتخاب‌های مناسبی در آن مراسم داشته باشد.

کاظمی تنها بازیکن تاریخ بسکتبال ایران است که در مراسم درفت لیگ NBA شرکت کرده و توسط تیم فیلادلفیا انتخاب شده است. درست است راه رسیدن کاظمی به NBA کمی ناهموار و دشوار است، اما پشتکار مثال‌زدنی کاظمی در کنار زدن مشکلات و تلاش در شرایط سخت، هم ما را امیدوار می‌کند و هم خود ارسلان را. او در صورت ترک آمریکا ممکن است مانند فصل جاری، لیگ چین یا یکی از لیگ‌های اروپایی را انتخاب کند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها