نخستین حسی که به‌ محض تولد فعال می‌‌شود، شنوایی است. نوزاد یکروزه با شنیدن صدای گریه نوزاد دیگر بیدار می‌شود و هم‌صدا با او گریه سر می‌دهد. در چهارمین روز تولد، اگر صدای ناله کردنش را تقلید کنند، گریه می‌کند، اما در مقابل دیگر صداها واکنشی نشان نمی‌دهد.
کد خبر: ۷۷۵۶۵۱
کودکان را با رادیو همراه کنیم

پس از ده روز، جهت صداها و آهنگ آنان را بخوبی تشخیص می‌دهد. نوزاد تفاوت بین صدای خوشایند و آوای ناخوشایند را می‌شناسد و در مقابل آنها واکنش و عکس‌العمل بروز می‌دهد. «آواسازی» که مقدمه‌ رشد کلامی و سخن‌گفتن کودک است، تنها از طریق گوش و شنیدار تقویت می‌شود.

بنابراین «صدا» تاثیر بسزایی در فرآیند رشد روانی و شخصیتی انسان دارد. پرورش در محیطی سرشار از صدای آرام، دلنشین و دارای قابلیت تکرار و بازتاب، به پرورش کودکانی با روحیه‌ ملایم، سازگار، اندیشمند و سالم منجر می‌شود. حال آن‌که قرار گرفتن در فضای توام با صدای ناهنجار، بلند، ناگهانی و ناخوشایند به تربیت کودکان عصبی، پرخاشگر، با رفتارهای ضداجتماعی و گاه ترسو، منزوی و منفعل می‌انجامد.

بنابراین در عرصه گسترده فناوری رسانه، برنامه‌سازی برای مخاطبان کودک و نوجوان از پیچیدگی‌ و ظرایف خاص برخوردار است. تاثیرپذیری، الگوگیری و انس با رسانه در این گروه سنی به مراتب بیشتر از دیگر اقشار است. کودکان و نوجوانان به سهولت با نقش‌ها، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها همذات‌پنداری می‌کنند، می‌آموزند و تجربه کسب می‌کنند. بنابراین رسانه‌هایی همچون رادیو و تلویزیون نقش بسزایی در رشد شخصیت افراد دارند.

ارتباط عاطفی بچه‌ها با چهر‌ه‌های رسانه‌‌ای باعث می‌شود که براحتی گفته‌ها، پندها و اعمال آنها را بپذیرند. بنابراین آموزش‌پذیری دیداری و شنیداری تاثیرگذار است.

در بسیاری از کشورها رادیوهایی ویژه کودکان راه‌اندازی شده است تا کودکان را با این رسانه همراه کنند، اما ما اکنون فقط چند برنامه کودک در رادیو داریم که در این باره می‌توان به برنامه سلام کوچولو اشاره کرد که به همت عذرا وکیلی حدود 50 سال است از رادیو ایران پخش می‌شود و مریم نشیبا هم سال‌هاست که برنامه شب‌بخیر کوچولو را برای این شبکه رادیویی تولید و اجرا می‌کند. گرچه ممکن است در نگاه سطحی این دو برنامه را برای بچه‌ها کافی بدانیم، اما کودکان نیاز دارند تا بیشتر با رسانه رادیو آشنا شوند.

بنابراین افزایش برنامه‌های رادیویی و حتی راه‌اندازی شبکه رادیو کودک می‌تواند اتفاق تازه‌ای در حوزه رسانه باشد. به نظر می‌رسد لازم است به بچه‌ها یاد بدهیم که رادیو یکی از رسانه‌های گرم و شنیدنی است و بچه‌ها می‌توانند چیزهای زیادی از آن یاد بگیرند. عذرا وکیلی در برنامه سلام کوچولو با استفاده از حضور بچه‌های کوچک در برنامه سلام کوچولو نه‌تنها برنامه‌ای شنیدنی را هر روز صبح پخش می‌کند، بلکه برخی از این بچه‌های دیروز، امروز برای خودشان صاحب نام شدند.

در واقع آموزش صحیح او، مجریان و دوبلورهای مطرحی به جامعه هنری تحویل داده که می‌توان به ژاله صادقیان و مژگان عظیمی اشاره کرد که فعالیت خود را در برنامه سلام کوچولو آغاز کردند و حالا خودشان از چهره‌های معروف رادیو و تلویزیون هستند. پس بیاییم برنامه‌های کودک را در رادیو قدر بدانیم و به تعداد آنها بیفزاییم.

فاطمه عودباشی ‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها