جدول زمانی آزمون​های مهم منتشر شد

روزهای داغ کنکور در خرداد

برنامه مناظره با موضوع "کنکور" برگزار شد و طی آن 59 درصد مخاطبان برنامه به پرسش "نقش کنکور را در عملکرد و پیشرفت نظام آموزشی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟" پاسخ "منفی" دادند.
کد خبر: ۷۷۲۷۳۴
پاسخ «منفی» 59 درصدی به نقش کنکور در نظام آموزشی

ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، علی رجالی دبیر ریاضی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، رضا صابری، نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی مهمانان برنامه این هفته مناظره بودند تا "نقش کنکور در نظام آموزشی" بحث و بررسی کنند.

در این برنامه که بیشتر به بررسی نقش آموزش و پرورش پرداخته شد، علاوه بر کنکور درباره آزمون دکتری، موسسات کنکور و پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها نیز نکاتی مطرح شد.

پذیرش بدون کنکور به این معنا نیست که افراد به محض درخواست وارد رشته دلخواه شوند

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در بخشی از این برنامه در مورد نحوه پذیرش در کنکور گفت: طبق آخرین تصویب شهریور 92 ابلاغ شد که پذیرش دانشجو بر اساس سه ملاک سوابق تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی و طی پنج سال آینده 85 درصد ظرفیت های آموزشی بدون کنکور صورت گیرد.

وی افزود: در هر نقطه ای با هر ملاکی که آزمون و سنجش صورت می گیرد کنکور است، اما با اسامی متفاوت.

رییس سازمان سنجش با اشاره به پذیرش بدون کنکور دانشگاهها نیز گفت: پذیرش بدون کنکور به این معنا نیست که به محض درخواست افراد در رشته مورد دلخواه پذیرش شوند بلکه پذیرش براساس سوابق تحصیلی است.

اگر آموزش و پرورش بتواند به خوبی به وظیفه خود انجام دهد بخش زیادی از دغدغه خانواده‌ها رفع می‌شود

رضا صابری، نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تبریک موفقیت ایران در اخذ رتبه های بالای علمی در سطح منطقه، افزود: براساس قوانین موجود مهم ترین روش و پر سابقه ترین روش ورود در دانشگاه ها کنکور است .

وی با بیان اینکه سال 86 و در مجلس نهم قانون حذف کنکور مصوب شد و باید از سال اول برنامه پنجم تغییرات اعمال می شد، گفت: دو سال از برنامه پنجم گذشت و هنوز این قانون قابلیت اجرا ندارد. مجلس نهم قانون سنجش و آموزش را در برنامه پنجساله تعیین کرده است که براساس آن کنکور حذف شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش بتواند به خوبی به وظیفه خود انجام دهد بخش زیادی از دغدغه خانواده‌ها رفع خواهد شد.

صندلی های خالی را حراج نمی کنند

زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه آموزش عمومی حق و آموزش عالی امتیاز است افزود: در همه اینها صندلی های خالی را حراج نمی کنند و فقط در رقابت جدی به بهترین ها داده می شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: آموزش عمومی و عالی هر دو احتیاج به مراقبت دارند از طریق انواع سنجش ها. باید نگاه صفر یا صدی حذف شود اما متاسفانه برگزارکنندگان آزمون سیاست گذار نیستند و خود این مشکل است.

گویا گفت: تاثیر این موضوع بر دکتری از طریق آزمون های دسته جمعی خود را نشان خواهد بود.

وی به پذیرش بدون آزمون دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: پذیرش بدن آزمون یک موفقیت است یا نگرانی؟ در سال گذشته 15 درصد از افراد از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه شده اند.

نگرانی در ورود به دانشگاه به دوره دبستان کشیده شده

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اینکه روش جذب دانشجو با مشکل مواجه است،گفت: باید بررسی کرد این شیوه جذب دانشجو چقدر به ارتقای کیفیت کمک می کند. نگرانی در ورود به دانشگاه به دوره دبستان کشیده شده و دانش آموزان برای موفقیت در کنکور از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته اند.

وی افزود: در سه ساعت جلسه کنکور، سرنوشت فردی که 12 سال تحصیل کرده است مشخص می شود، داوطلب از تعداد زیادی رشته مجبور به انتخاب رشته می شود و سرمایه گذاری ها در این بخش هدف گذاری مشخصی ندارد.

علی رجالی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در خصوص موضوع برنامه گفت: اعتقاد دارم که توانمندی ها و هنرهای افراد در سنجش باید نقش داشته باشد اما کنکور در این خصوص قابل بررسی نیست.

رجالی با اشاره به پرسش برنامه مناظره، گفت: دغدغه این پرسش یک پیشنه کهن دارد و تمام کاشناسان تعلیم و تربیت در پی این هستند که این نظام تعلیم و تربیت بر اساس اهداف باید کارکردهایی داشته باشد و شاهد این هستیم که این موضوع به دبستان هم کشیده و از اهداف خود دور شده است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها