هشدار درباره سرایت بیماری از مراکز نگهداری اجباری معتادان خیابانی جدی است

هراس از اچ.آی.وی و سل در کمپ‌های ترک اعتیاد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تعامل همه بخش ها در امر پیشگیری و مبارزه با مواد تاکید کرد و گفت: هم اینک دو هزار و 100 گروه مردم نهاد و سمن در این زمینه فعالیت دارند.
کد خبر: ۷۷۲۳۵۳
دوهزار و 100گروه مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر فعال هستند

علیرضا جزینی شامگاه چهارشنبه در نشستی خبری در گرگان اظهار داشت: همچنین 800 گروه مردم نهاد در راستای درمان معتادان و ترک اعتیاد همکاری می‎کنند.

وی با بیان این که گروه های مردم نهاد مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آن امسال 72 درصد نسبت به سال قبل افزایش دارد، افزود: هزار و 530 مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد و درمان نیز شناسایی شده که تاکنون با 90 درصد آنها برخورد قانونی صورت گرفته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طی 10 ماه اول سال جاری 468 تن مواد مخدر در کشور کشف شده که به عبارتی روزانه حدود هزار و 500کیلوگرم می شود و در این مدت 300 هزار نفر دستگیر شدند که 66 هزار نفر آنها معتاد بودند.

جزینی افزود: در همین مدت 30 تن مواد مخدر از مناطق آلوده کشف و 231 کارگاه با هزار و 700 کیلوگرم مخدرهای صنعتی از نوع شیشه منهدم شده است.

به گفته وی، همچنین 76 هزار و 500 نفر در مناطق آلوده دستگیر و 800 قبضه سلاح از آنان کشف و ضبط شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تلاش بخش های مختلف، تعداد شهدای کشور در امر مبارزه با این معضل اجتماعی را در سال جاری 14 شهید بیان کرد.

جزینی در ادامه به استراتژی متوازن در زمینه پیشگیری، مقابله و درمان اشاره کرد و گفت: با حمایت های اجتماعی، صیانت، توانمندسازی و کاهش آسیب ها در مسیراجرای این برنامه ریزی ها تلاش می شود.

وی افزود: در این بخش بر پایه قانون پنجم توسعه 346 برنامه در نظر گرفته شده و تفاهم نامه هایی در زمینه پیشگیری با دستگاه های مختلف به امضاء رسیده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه با تاکید بر این که هنوز در پیشگیری موفقیت مطلوب نداشته ایم، اظهار داشت: در این بخش سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد به مرحله اجرا گذاشته نشده است.

وی افزود: براساس این سند 40 درصد جمعیت کشور باید در پنج سال آینده زیرپوشش امور پیشگیرانه قرار گیرند و نحوه تامین اعتبار آن نیز مشخص شده که باید 80 درصد از محل سازمان ها و ادارات مختلف و مابقی از سوی ستاد باشد، اما بخش اول محقق نشده و تنها ستاد هر ساله 20 درصد اعتبارات را در برنامه های کاری خود لحاظ می کند.امسال در این خصوص 200 میلیارد ریال اعتبار از سوی ستاد در نظر گرفته شد.

جزینی همچنین با یادآوری این که با وجود همکاری وزارت آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری، هنوز تمام مدارس تحت پوشش این طرح قرار نگرفته اند، گفت: 67 درصد دانشجویان مصرف کننده، اولین تجربه خود را از دوران حضور در مدرسه و از سال دوم متوسطه به بعد کسب کرده اند.

وی با بیان این که یک میلیون و 325هزار نفر در کشور معتاد هستند، افزود: از این آمار یک درصد مصرف کنندگان در سال دوم دبیرستان اقدام به این کار کرده اند.

به گفته جزینی، 2.6 درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی و 1.6 درصد دانشجویان حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مواد مصرف می کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در بحث بحران ‎های جهانی، فقر، رشد جمعیت و مشکلات زیست محیطی به همراه تهدیدات هسته ای از اولویت های نخست بوده و بعد از آن مصرف مواد مخدر و روانگردان ها قرار دارد.

جزینی تعداد معتادان جهان را 243 میلیون نفر اعلام کرد و افزود: در بین آسیب‎ های اجتماعی موضوع اعتیاد مهم بوده و 92 درصد مردم نخستین آسیب را مواد مخدر می‎ دانند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امیر.
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
۰
۰
كاشكی بجایه این همه گروه یه نفر بود كه به درد این همه جوان بیكارو بی پارتی و بی پول بود.

نیازمندی ها