با این نرم‌افزارها مدیریت زمان را در دست بگیرید

امروز و فردا نکردن کـارها

یکی از مطالب طنزی که بارها تکرار شده و ممکن است شما نیز آن را خوانده باشید، این جمله است: یه بار اومدم کار امروز و بندازم واسه فردا، بلند انداختم، افتاد پسفردا. خیلی از ما به محض خواندن این جمله خنده بر لبانمان نقش می‌بندد و برخی نیز همان لحظه پیش خودشان می‌گویند دقیقا همین‌طور است.
کد خبر: ۷۷۲۳۱۱
امروز و فردا نکردن کـارها

یکی از مطالب طنزی که بارها تکرار شده و ممکن است شما نیز آن را خوانده باشید، این جمله است: یه بار اومدم کار امروز و بندازم واسه فردا، بلند انداختم، افتاد پسفردا. خیلی از ما به محض خواندن این جمله خنده بر لبانمان نقش می‌بندد و برخی نیز همان لحظه پیش خودشان می‌گویند دقیقا همین‌طور است.

آیا می‌دانید این جمله چندان هم ناگهانی گفته نشده و ساخته ذهن یک کاربر نیست؟ امروزه بسیاری از مردم در سراسر دنیا به چنین مشکلی گرفتار شده‌اند، اما خیلی از آنها خودشان نیز از گرفتاری به چنین مشکلی خبر ندارند. دست‌دست کردن، به تعویق انداختن کارها، انجام کارهای لذت‌بخش و کم‌اهمیت به‌جای کارهای مهم روزانه و زندگی با استرس انجام ندادن کارهای روزمره، یک بیماری به‌شمار می‌رود که روان‌شناسان عنوان Procrastination را به آن اختصاص داده‌اند.

تست ابتلا به این بیماری

دوست دارید پیش از خواندن ادامه مطلب خودتان را برای مبتلا بودن به این بیماری تست کنید؟ موارد زیر را بررسی کنید و اگر یکی از آنها با شرایط شما مطابقت داشت، جزو یکی از افرادی به‌شمار می‌روید که کارهای خود را به تعویق می‌اندازند:

ـ کارهای زیادی روی هم انباشته شده و وقت ندارید آنها را انجام دهید؟

ـ روزانه پیش از شروع کارهای خود به بررسی ایمیل‌ها یا کارهای کم‌اهمیت می‌پردازید، اما به‌جای مدت زمان کوتاه، مدت زیادی از وقت خود را به آن کار اختصاص می‌دهید؟

ـ کارهای ساده و تقریبا غیرضروری را ابتدا انجام می‌دهید و به‌محض شروع کارهای اصلی، ترجیح می‌دهید ابتدا یک چای بخورید؟

ـ همواره استرس کارهایی را دارید که انجام نداده‌اید، اما هیچ‌کدام از آنها آن‌طور که برنامه‌ریزی می‌کنید انجام نمی‌شود؟

ـ و مورد آخر این‌که با خودتان صادق باشید! کارهایتان را بلند پرتاب می‌کنید و به‌جای فردا، به پس‌فردا موکول می‌شود؟

درمان قطعی با پومودورو

اگر با انجام تست بالا متوجه شده‌اید شما نیز جزو افراد مبتلا به این بیماری هستید اصلا نگران نباشید؛ زیرا این بیماری خیلی خوش‌خیم است و درمان آن نیز به روش بسیار راحتی که به تکنیک Pomodoro یا همان گوجه فرنگی معروف است، صورت می‌گیرد.

تکنیک پومودورو عبارت است از کسب بیشترین بهره‌وری با مدیریت زمان؛ تبدیل زمان به یک دوست ارزشمند برای کمک در به انجام رساندن کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم.

در تکنیک پومودورو یک اصل بسیار مهم باید رعایت شود؛ کار کنید، به اندازه کافی نیز استراحت کنید. یکی از روش‌های ساده برای دستیابی به تکنیک پومودورو ایجاد وقفه میان کارهای مختلفی است که انجام می‌دهید. برای مثال اگر قصد دارید مثل ما یک مطلب آموزشی بنویسید، 25 دقیقه را به نوشتن مطلب اختصاص دهید و پنج دقیقه استراحت کنید. دوباره 25دقیقه مطلب بنویسید و پنج دقیقه استراحت کنید. با این روش کارهایی که فکر می‌کنید نیازمند صرف ساعت‌ها وقت است، در بازه‌های زمانی 25 دقیقه‌ای شکسته می‌شوند و در انتهای روز مشاهده می‌کنید تعداد زیادی گوجه‌فرنگی را نوش جان کرده‌اید (در تکنیک پومودورو که به تکنیک گوجه‌فرنگی معروف است، تکمیل هر چرخه‌ کاری با نشان گوجه‌فرنگی به‌نمایش درمی‌آید).

البته فراموش نشود بازه‌های زمانی و چرخه‌های کار و استراحت در این تکنیک به دلخواه شما قابل تغییر است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید 60 دقیقه را به کار کردن اختصاص دهید و 15 دقیقه استراحت کنید. یا حتی 15 دقیقه کار به همراه ده دقیقه استراحت را برگزینید. هر روشی که انتخاب کنید و به آن پایبند باشید، مطمئنا بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. اگر هم برای پایبندی به این درمان ساده نیازمند کمک گرفتن از فناوری هستید، از نرم‌افزارهایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، استفاده کنید.

ClearFocus

سیستم‌عامل: اندروید

نرم‌افزار ClearFocus گزینه‌ کمکی بسیار خوبی برای کاربران دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید است. استفاده از این نرم‌افزار نیز بسیار ساده است. در تنظیمات برنامه مدت زمان کاری، مدت استراحت کوتاه، مدت استراحت طولانی و تعداد چرخه‌های کاری انجام شده برای استراحت طولانی را مشخص می‌کنید و هر زمان که تمایل داشتید روی دکمه شروع فشار می‌دهید تا نرم‌افزار، چرخه‌های کار و استراحت را محاسبه کرده و به شما اطلاع داده شود. همچنین این نرم‌افزار، دو گزینه‌ برای غیرفعال کردن ارتباط اینترنتی و صداها و موزیک دستگاه هنگام انجام کار را دارد که موجب می‌شود فقط روی کارتان تمرکز داشته باشید.

Google Play: http://goo.gl/qc6VkC

Tomighty

سیستم‌عامل: ویندوز و مک

بسیاری از کاربران با استفاده از رایانه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز و مک به اجرای کارهای روزمره خود می‌پردازند و نرم‌افزار Tomighty برای استفاده آسان از تکنیک پومودورو در این سیستم‌‌های عامل طراحی شده است. این نرم‌افزار نیز مانند دیگر نرم‌افزارهای مرتبط با این تکنیک به یک تایمر برای زمان‌بندی کار، استراحت کوتاه و استراحت طولانی مجهز است که با قرار گرفتن در کنار نوار وظیفه ویندوز و کنار آیکون ساعت و شبکه در مک، شما را از زمان باقیمانده برای انجام کار و زمان‌های استراحت آگاه می‌کند.

این نرم‌افزار کاملا رایگان است و برای استفاده از آن می‌توانید علاوه بر دانلود از سایت سازنده، از لینک‌های دانلودی زیر نیز کمک بگیرید: (لینک‌ها حساس به حروف کوچک و بزرگ)

http://www.tomighty.org

Windows: http://goo.gl/q7mKDm

Mac: http://goo.gl/KEU3Zu

Focus Booster

سیستم‌عامل: ویندوز و مک

اگر همچنان دنبال نرم‌افزاری به‌عنوان زمان‌سنج برای تکنیک پومودورو هستید، می‌توانید از نسخه‌ کاملا رایگان
focus booster نیز کمک بگیرید. این نرم‌افزار فقط در نسخه رایگان خود قابلیت زمان‌سنج ساده برای تکنیک گوجه‌فرنگی را در اختیار شما قرار می‌دهد و علاوه بر این قابلیت، از امکانات بی‌نظیر دیگری نیز پشتیبانی می‌کند که این امکانات نیازمند خرید نسخه تجاری برنامه است.

دیگر امکاناتی که این برنامه از آنها پشتیبانی می‌کند، عبارت است از تعریف کاربران و اختصاص حق‌الزحمه به ازای زمان‌های کاری اندازه‌گیری شده با برنامه، تعریف پروژه‌ها و اندازه‌گیری زمان‌های اختصاص داده شده به پروژه‌ها از سوی کاربران، ایجاد و ارائه گزارش‌های کامل از چگونگی پیشرفت پروژه‌ها باتوجه به زمان‌های قطعی انجام کارها و تکمیل هربخش از پروژه، آنالیز دقیق فعالیت‌های انجام شده و چگونگی صرف و اختصاص زمان در هر بخش، مشخص کردن روزهای با بالاترین میزان بهره‌وری و میزان درآمد کسب شده از انجام کارها.

نسخه‌های مختلف این نرم‌افزار از لینک زیر قابل دانلود است:

http://www.focusboosterapp.com/download

علی ترابی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
۰
۰
من ازوقتی كه با اینترنت اشنا شدم زندگیم خراب شده! شبا بیدارم روزا خواب. اگه میشه یه تحقیقی در این مورد انجام بدید چون فقط من نیستم. و راه حلشم از یه كارشناس زبده بپرسید ممنون میشم

نیازمندی ها