قهر، یک ویژگی کودکانه و نادرست در برابر دلخوری

با کسی که مدام قهر می‌کند چگونه رفتار کنیم؟

جام جم سرا: دختری ۲۲ ساله‌ام. همسرم ۳۰ سال دارد. ۸ ماه است که نامزد هستیم، اما خیلی با هم دعوا می‌کنیم. بعد از دعوا هم همیشه از پیشم می‌رود و تا به او زنگ نزنم برنمی‌گردد. ادعا می‌کند که خیلی دوستم دارد، اما باور نمی‌کنم و از آینده‌ام می‌ترسم.
کد خبر: ۷۶۸۹۴۹
زندگی با شوهری که مدام قهر می‌کند

پاسخ مشاور: فردی که قهر می‌کند هدفی دارد و در واقع با قطع ارتباط، می‌خواهد مطلب خود را با تاکید بیشتری به طرف مقابلش بیان کند. فردی که قهر می‌کند می‌خواهد به طرف مقابل بگوید که ناراحت است یا می‌خواهد کاری کند که رفتار طرف مقابل را تغییر دهد. با این توضیحات به نظر می‌رسد که قهر کردن در شوهرتان به صورت یک مکانیزم در آمده است که در مواقع ناراحتی از او سر می‌زند.

قهر کردن، یک روش تخلیه ناراحتی است که معمولا شوهرتان قبل از اینکه فکر بهتری به ذهنش برسد که در آن لحظه فایده بهتری داشته باشد، به این روش اقدام می‌کند. در پیامکتان گفته‌اید که زیاد با هم دعوا می‌کنید بنابراین در قدم اول باید تلاش کنید به جای دعوا با یکدیگر گفت‌و‌گوی اصولی داشته باشید.


به شوهرتان ثابت کنید که درکش می‌کنید

گاهی زوجین نمی‌توانند منظور و پیام خود را به یکدیگر منتقل کنند در این شرایط یکی از زوجین احساس ناکامی و گمان می‌کند مورد بی‌توجهی همسرش قرار گرفته است؛ بنابراین او دچار دلخوری و خشم می‌شود و تصمیم به قطع رابطه کوتاه مدت یا‌‌ همان قهر می‌گیرد البته عمق و میزان قطع رابطه به اهمیت موضوع بستگی دارد و ممکن است از چند ساعت تا چند روز هم طول بکشد؛ بنابراین شما باید دلیل قهر کردن‌های همسرتان را بیابید و به او نشان دهید که متوجه حرف‌هایش می‌شوید تا شوهرتان دلیلی برای قهر کردن نداشته باشد.
ممکن است دلیل اصلی قهر کردن‌های شوهرتان، بعد شخصیتی یا درون فردی او باشد چراکه گفته‌اید همیشه و بعد از دعوا کردن از پیشتان می‌رود. ممکن است شوهرتان، عزت نفس پایین یا آسیب دیده‌ای داشته باشد که در این صورت وقتی در شرایط یا در معرض اختلاف عقیده یا سلیقه با شما قرار می‌گیرد، راهی جز قهر کردن برایش باقی نمی‌ماند؛ بنابراین تلاش کنید تا با تعریف‌های بجا و ایجاد احساس توانمندی در شوهرتان، عزت نفس او را بالا ببرید.
توجه داشته باشید که قهر کردن مانند ریختن زباله‌ها زیر فرش خانه است و مشکل با قهر کردن زن و شوهر حل نمی‌شود؛ زیرا زن و شوهر بعد از چند دقیقه، چند ساعت یا چند روز سعی می‌کنند دوباره با هم ارتباط برقرار کنند ولی مشکل به جای خود باقی خواهد ماند.


با رفتارهای جایگزین قهر آشنا شوید

شوهرتان باید توجه داشته باشد که قهر، رفتاری ناکارآمد است و اگر زمانی در کودکی فایده‌ای برای او داشته است، دیگر در شرایط فعلی فایده‌ای برایش ندارد. همچنین شاید این رفتار ناکارآمد برای مدت زمان محدود او را به هدفش برساند، اما چون سرانجام طرف مقابل در برابر این رفتار ایستادگی خواهد کرد، بی‌نتیجه خواهد بود.
شما و شوهرتان باید مهارت‌های ارتباط موثر را یاد بگیرید و حتی در سخت‌ترین شرایط هم به هم فرصت اظهار نظر بدهید و بدانید وقتی احساس ناکامی دارید، دچار خشم و هیجان و خستگی می‌شوید و نمی‌توانید استدلال منطقی داشته باشید پس باید به هم فرصت بدهید و صحبت کنید تا راه حل را پیدا کنید. (نسیم احمدی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۳
فریده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
سلام دوست عزیزم در واقع دخترم جون من ٥٣سالمه سعی كن شوهرت را خوب بشناسی طبق تجربه چندین ساله فعلاً اردواج را به تاًخیر بینداز اینها دروغ محذه كه اخلاقش بعداً درست میشود برعكس. پس با چشم باز تصمیم بگیر الان برگشتت بهتر از اینكه یكی دو سال بعد ازدواج بر گردی ارتباطت را بیشتر كن دلیل قهر كردنش را بپرس اگر دلیلش را گفت وبا هم حلش كردید ترسی نداشته باش ولی اگر حاضر به گفتگو نشد ودوباره مشكل ایجاد كرد بدون معطلی سریعاً موضع قهر را كه جدی كرفتی وشاید جدا بشی را مطرح كن شاید عادت خانوادگی شان باش ترك كند بهش فرصت بده اگر چندین بار باز تكرار كرد باید فكر اساسی بكنی و برای جدایی بیندیشی موفق باشی دخترم.
سارا
-
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
به نظر من خدا این شانس رو بهت داده كه دوباره رو انتخاب همسر آیندت فكر كنی چون مردی كه از دوران نامزدی شروع به قهر وناز میكنه بعد از ازدواج خیلی بدتر میشه پس بهتره تو انتخابت تجدیه نظر كنی
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
بعضیها پسر مادرشان هستند وبدون مشاوره با مادر اب هم نمیخورند.نامزدیت را بهم بزن انگار نه انگار.جنگ اول به از صلح اخر.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها