گفت‌وگو با کم‌سن‌وسال‌ترین شهردار کشور

سامیه بلوچ زهی: شاید اولین رئیس جمهور زن ایران شوم!

جام جم سرا:‌ شهردار شدن یک دختر ۲۶ ساله، آن هم در استان محرومی مثل سیستان و بلوچستان قطعا دلیل مطمئنی برای موفق بودن اوست. دختری که در یکی از بهترین دانشگاه‌های تهران درس خوانده و حالا کار‌شناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی است.
کد خبر: ۷۶۸۴۹۵
سامیه بلوچ زهی: شاید اولین رئیس جمهور زن ایران شوم!

«سامیه بلوچ زهی»، شهردار کلات (مرکز شهر سرباز) در استان سیستان و بلوچستان است و با اکثریت آرای اعضای شورای شهر این منطقه به عنوان شهردار سرباز انتخاب شده است. او که حالا تجربه یکسال شهردار بودن را دارد، از علمکرد یک ساله‌اش رضایت دارد و معتقد است تا پایان دوره چهارساله‌اش برای خدمت به شهرش قدم‌های بزرگی خواهدبرداشت.


درخواست کردند شهردار شوم

سامیه بلوچ زهی که حالا در سیستان و بلوچستان شهرت زیادی دارد در توصیف روند شهردار شدنش می‌گوید: «وقتی درسم تمام شد و از تهران به شهر خودم برگشتم از طرف شورای شهر با من تماس گرفتند و گفتند ما درباره تو تحقیق کرده‌ایم و احساس می‌کنیم تو گزینه خوبی برای شهردارشدن هستی، من هم کمی تحقیق کردم و بعد برای انتخابات شهرداری کاندیدا شدم. جالب اینکه در روز رای گیری با اکثر آرا که پنج رای بود به عنوان شهردار انتخاب شدم.»

تنها شهردار خانم استان سیستان و بلوچستان معتقد است برای آشنا شدن با کار شهرداری به تهران آمده و با چند شهردار مناطق مختلف تهران صحبت کرده است: «در فاصله رای آوردن تا شروع کارم در شهرداری سرباز، به تهران آمدم و با چند نفر از شهرداران صحبت کردم و سعی کردم با کار جدیدم آشنا شوم.»


جوان‌ترین شهردار ایرانم

سامیه بلوچ زهی متولد سال ۶۶ و اکنون ۲۷ ساله است. با این حساب او جوان‌ترین شهردار ایران است: «زمانی که کارم را در شهرداری آغاز کردم ۲۶ ساله بودم اما حالا یک سال از کارم گذشته و در حال حاضر کم سن و سال بودنم با واکنش‌های متفاوتی از سوی همکارانم روبرو هستم. شهرداران مناطق بزرگ وقتی در جلسات با من روبرو می‌شوند از من حمایت می‌کنند و ضمن اینکه مسئولان استان هم به من لطف زیادی دارند. استاندار سیستان و بلوچستان، نماینده استان در مجلس شورای اسلامی و همه مسئولان به من کمک زیادی می‌کنند و تا جایی که بتوانند از کمک کردن به من دریغ نمی‌کنند هرچند در ابتدای کارم در شهرداری عده‌ای از کارمندان من را جدی نمی‌گرفتند و برایشان سخت بود که یک خانم کم سن و سال سمتی بالا‌تر از آن‌ها داشته باشد. با این حال با گذشت این یک سال این مشکلات هم برطرف شده و در حال حاضر رابطه خوبی با همکارانم دارم.»


محدودیت‌ها زیاد است

قبول مسئولیت در پست مهمی چون شهرداری در استان محرومی مثل سیستان و بلوچستان، قطعا مشکلات و محدودیت‌هایی برای شهردار ۲۷ ساله ایجاد می‌کند. خودش در توصیف این سختی‌ها می‌گوید: «من طرح‌ها و برنامه‌های مهمی برای آبادی شهرم دارم اما متاسفانه محدودیت‌ها دست و پایم را می‌بندد. من برای تهیه و چاپ بنر در شهر خودم امکانات ندارم و هر بار مجبورم برای چاپ یک بنر به ایرانشهر بروم. از طرف دیگر شهر سرباز شهر بسیار کوچکی است و ما برای بسیاری از زیرساخت‌ها به مقدار کافی زمین نداریم».

او می‌افزاید: «با این حال در این یک سال موفق شده‌ام با وجود امکانات محدود یک زمین چمن مصنوعی فوتبال برای جوان‌ها احداث کنم. کار مهم دیگری که به لطف خداوند در این یک سال انجام دادم، ایجاد یک مرکز دانشگاهی علمی- کاربردی در شهر کوچکمان بوده است. مردم از احداث این دانشگاه خوشحال هستند و مدام از من تشکر می‌کنند.»


قهرمان شهرم شده‌ام

میزان محبوبیت خانم شهردار جوان استان سیستان و بلوچستان به اندازه‌ای است که او حالا به قهرمان شهرش تبدیل شده و خانواده‌ها حتی نام فرزندان دختر تازه متولد شده‌شان را همنام او انتخاب می‌کنند.

«در سال اول کارم با یکی از پزشکان بیمارستان شهر صحبت می‌کردم. او می‌گفت مردم تو را دوست دارند و ما در بیمارستان شاهد این موضوع هستیم که وقتی نوزاد دختری به دنیا می‌آید خانواده‌ها می‌گویند می‌خواهیم اسمش را سامیه بگذاریم تا شاید او هم مثل خانم شهردار در آینده شهردار شود!»


هم الگو می‌گیرم هم ایده می‌دهم

شهردار خانم شهرستان سرباز معتقد است برای موفقیت علاوه بر اینکه باید ایده‌های نو و تازه داشت، باید از تجربیات دیگران هم استفاده کرد: «در کار خودم ایده‌ها و طرح‌های اختصاصی بسیاری دارم اما معتقدم باید از تجربیات شهرداران شهرهای بزرگ هم استفاده کرد. به همین دلیل زیاد به تهران می‌آیم و سعی می‌کنم از شهرداری تهران الگوبرداری کنم. در زمینه زیباسازی شهری به شکل کار مهندسی شهری تهران علاقه دارم و سعی می‌کنم در کنار ایده‌هایم از تجربیات تاثیرگذار شهردار تهران هم استفاده کنم.»


راه را برای زنان شهر باز کردم

بجز سامیه، خواهرش طاهره بلوچ زهی هم عضو شورای شهر شهرستان سرباز است. با این حال سامیه می‌گوید خودش اولین زن شهر بوده که وارد کارهای اجرایی شده و راه را برای فعالیت سایر زنان شهر باز کرده است: «من اولین زنی هستم که در سرباز سمت اجرایی مهم گرفتم اما حالا در شهر، فرماندار، معاون استاندار، مدیرکل، عضو شورای شهر و بهیار خانم داریم. من همچنین برنامه‌های زیادی برای زندگی بهتر زنان شهرم دارم. می‌خواهم برایشان پارک و سالن بدنسازی احداث کنم و برنامه‌های جدی در این زمینه‌ها دارم. با این حال‌‌ همان طور که گفتم امکانات برای فعالیت ما محدود است و باید دوندگی زیادی در این زمینه داشته باشم. تا الان قرارداد احداث پارک بانوان را بسته‌ام و به زودی پارک بانوان را افتتاح می‌کنیم.»

سامیه بلوچ زهی می‌گوید: «ما زن‌ها برای موفقیت به حمایت نیاز داریم و مطمئنا در کارمان موفق می‌شویم. به جز تهران که چند شهردار خانم داشته و دارد، در شهرستان‌ها من و یک خانم دیگر در استان گیلان شهردار هستیم.»


زن‌ها می‌توانند رئیس جمهور شوند!

او می‌خواهد بعد از کسب موفقیت در شهر کوچک خودش، تجربه‌های کاری کلان و بزرگتری در شهر‌ها بزرگ‌تر داشته باشد. او در این باره می‌گوید: «در طول فعالیت چهارساله‌ام می‌خواهم قدم‌های بزرگی برای شهرم بردارم و بعد از اینکه دینم را به شهرم ادا کردم می‌خواهم تجربیات جدید در شهرهای بزرگ کسب کنم.»

سامیه شهردار ۲۷ ساله شهرستان سرباز حتی معتقد است زنان ایرانی می‌توانند رئیس جمهورهای خوبی برای کشور باشند: «من با انتخاب رئیس جمهور زن موافقم. به نظر من خانم‌ها در کارشان حساس و دقیق هستند و کار‌هایشان را با صبر و حوصله و دقت انجام می‌دهند. من هم آرزوهای بزرگی در سر دارم و شاید یک روز من اولین رئیس جمهور زن ایران شدم!»


اعضای خانواده‌ام شغل دولتی ندارند

شاید این تصور به وجود بیاید که انتخاب سامیه بلوچ زهی به عنوان تنها شهردار زن استان سیستان و بلوچستان به دلیل رابطه‌های خانوادگی او یا سفارش شدنش باشد؛ اما او می‌گوید هیچ کدام از اعضای خانواده‌اش بجز خواهرش که عضو شورای شهر است، سمت دولتی ندارند: «سه خواهر هستیم و سه برادر داریم، اما بجز من و خواهرم هیچ کدام از اعضای خانواده ما شغل دولتی ندارند و همه در مشاغل آزاد فعالیت می‌کنند. خانواده‌ام در قبال مسئولیت حساس و مهمی که دارم از من حمایت می‌کنند و همیشه من را به کارهای بزرگ‌تر تشویق می‌کنند.»


جلوی خلاف را می‌گیرم

ارگان شهرداری به دلیل وسعت دامنه فعالیتی که دارد، معمولا با حواشی زیادی در زمینه تخلفات برخی از کارمندان رو به رو است. اما این شهردار جوان می‌گوید: «روز اولی که مراسم معارفه من در شهرداری برگزار شد با قدرت خطاب به همه کارمندان گفتم نه خلاف می‌کنم و نه اجازه تخلف به کسی می‌دهم. در این مدت هم پای حرفم ایستاده‌ام و با جدیت مقابل تخلفات می‌ایستم. خوشبختانه در شهرداری محل خدمت من تاکنون هیچ مورد تخلفی گزارش نشده و کار به قدری با همکاری و همدلی پیش می‌رود که رتبه شهرداری ما در این یک سال از رتبه یک به سه ارتقا پیدا کرده است.» (برترین‌ها به نقل از دیده‌بان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۳۵
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۱
۰
هوا برش داشته
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۱
انشاء الله كه همیشه این خانوم موفق باشه و بتونه به مردمش كمك كنه و نمونه یه زن ایرانی باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۲
۱
قابل توجه اونایی كه سرباز را ندیدند كل كلات سرباز یك خیابان و چد كوچه است اولین كسی هم كه لیسانس گرفته همین خانم است كل خانوارش هم بیست تا بیشتر نمیشه به قول دوستموم هوابرش داشته
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۱
۱
مایه افتخار خانما میباشد
م
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۳
۰
حالا كه چی منم فوق لیسانس بهترین دانشگاه ایرانم، 5 تا رای هم شد اكثریت آرا..........
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دوست عزیز وقتی تعداد اعضای شورای شهر 5 نفره و همه این افراد به یه نفر رای بدن این یعنی اكثریت آرا. فكر كنم خیلی واضح بود. كسی از شما مدركتونو نخواست. تو ایران به اندازه كافی دكتر و مهندس داریم. مهم اینه كه بتونی یه شهر رو بگردونی و اینو در خودت ببینی كه میتونی. وگرنه اگه نتونی و بیای جلو اسمش میشه خیانت
c
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
اگر ایشون رییس جمهور بشن وضع از اینی كه هست كه دیگه بدتر نمیشه . كاری نداره كه كسی كه رییس جمهور میشه همه مشكلات كشور را بگردن دولتهای قبلی می اندازه و شروع می كنه به كاغذ بازی و اصلاحات كه 2 سال اول به همین منوال میگذره بعد 2 سال بعد صرف پیاده سازی و ابلاغ و نامه رساندن میشه و دولت تموم میشه
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۲
۱
قحط الرجاله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
شهردار یك شهر كوچك شدن كه اینقدر خودبرتر بینی نداره
ثریا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
اوه. باc اندیشمند موافقم
محمدی از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
سلام ازخواندن مطلب فوق لذت بردم،برای خانم سامیه بلوچ زهی ارزوی موفقیت وتوفیق روز افزون دارم،برای تمام زنان ومردان ایرانی سربلندی ارزو می كنم،به امید ان روزی كه تمام پست های حساس وكلیدی كشور در دست توانای افراد متعهد ومتخصص قرار گیرد.ارزوی هر ایرانی ،،،ایرانی سربلند واباد،،،
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۲
میگن حسود هرگز نیاسود. فكر می كنید آقایان یا خانم های c، م ، ناشناس و من فكر می كنید تو منطقه محروم كار كردن خیلی ساده و آسون ؟ بعید میدونم بتونید حتی یك ماه بپذیرید با محرومیت های این مناطق زندگی كنید در ثانی به جای خداقوت گفتن و تحسین كردن همت بلند ایشان، افكار منفی نشون می دید.
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۱
۰
حالا نگفتن ازدواج كرده یا نه؟
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۲
۰
ازدواج كرده؟
حاجی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۱
با سلام،احسن بر پشتكار و همت والای شما خواهر خوبم ، انشاءالله روزی می رسد كه همه ما و تمام مردم استان پهناورمان همچون شما فكری قوی و بزرگ داشته باشند و عاری از هرگونه فقر فرهنگی و اقتصادی شویم.حاج محمود از زابل
ع ك
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۱
۱
تعجب می كنم حضرات چرا ایتقدر با حسادت نسبت به این جوان اظهار نظر كرده اند
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۱
۱
میشه بدونم باباش چه كارست؟!!!!!!!!!!
رسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
صاحب كل پمپ بنزینای منطقه است
نرم افزار موبایل
-
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
سلام
شاہ بخش توحیدے
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۱
انشاء اللہ موافق باشید
محمد.. شرف
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۱
۱
خوب .. بقول شما كلات یك خیابان چند كوچه بیشتر نیست.. خوب این خودش امتیازه كه از یك شهر كوچك ومحدود عرضه داشته كارشناسی و حالا هم ارشد و شجاعت قبول مسئولیت.. باید در منطقه زندگی كرده باشی تااهمیت تلاش این خانم را بهتردركنید..با آرزوی پیشرفت بیشتر برای ایشان.
صدیقه
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۱
۱
از سه حالت خارج نیست:
1- پارتی : 100 درصد دخیل بوده
2- فمینیسم: 50 درصد دخیل بوده میخوان سیستان و بلوچستان رو هم به قول خودشون مدرن كنند
3- اتفاقی: 0 درصد.
بی نظر
United States
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۱
۱
چندتا سوال:
بعد از خوندن مطالب دوستان اومدم توی گوگل سرچی بزنم و ببینم این شهر كلات چه وضعیتی داره كه متاسفانه حتی ویكی پدیا هم نظری نداشت
حالا سوالات بنده حقیر
1. جمعیت این شهر چقدر كه این خانم شدن شهردار؟؟؟
بعدشم ارزو بر جوانان عیب نیست (حالا خواست محض تفنن بیاد و در انتخابات ریاست جمهوری هم شركت كنه كه اولا به این خانم توصیه میكنم حتما قانون اساسی كشور رو یك مطالعه كوتاه بكنن و شرایط شركت در انتخابات رو مطلع بشن)
بهتر خود هم استانی هاش نظر بدن كه این شهر كجا هست اصلا
آناهیتا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۱
خانم سامیه بلوچ زهی شانس آوردی د منطقه محروم بزرگ شدی و مدرك كارشناسی ارشدت چشم همشهری هات رو گرفته ما در شهرهای بزرگ با مدرك دكترا و تعداد بسیار زیادی مقالات متعدد هنوز بیكار هستیم و در انتظار كار در یك اداره دولتی هستیم به نشرم شما خوش شانس هستید من افتخار میكنم زنان سرزمینم همه پله های ترقی را طی كنند چرا كه بین زن و مرد از هیچ لحاظ فرقی نیست زنان در هر عرصه ای بسیار بسیار مسئولیت پذیر تر هستند وقتی به ادارات مختلف مراجعه میكنیم زنان با دلسوزی بیشتری به كارهای ارباب رجوع رسیدگی میكنند
زهره
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۲
۱
امیدوارم عزیزم همیشه موفق باشی. اصلانم مهم نیست شهرتون كوچیكه مهم اینه كه تو همین شهر كوچیك تونستی كارهای بزرگ انجام بدی.آفرین دست مریزاد .نظرها رو كه خوندم معلوم بود اكثر آقایون از حسادت داشتن میتركیدن!
خانم م
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۱
۰
خدا بده شانس، والا ما هم لیسانس و فوق لیسانس بهترین دانشگاه ایرانیم، با كلی دوندگی كاری پیدا كردم در حد یه منشی با حقوق 600، (اونم با كارفرمای مرفه بیدردی كه هیچی از زندگی كارگری نمیدونه و حساب كتاب سرش نمیشه) تازه مخارج زندگی و اجاره خونه و هزار چیز دیگه هم به دوش خودم.خدایا شكر...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۱
من همشهریشونم نه ازدواج نكرده باباش مسئول پمپ بنزین كلاته.
فروتن
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
سلام موفق باشی ان شااله باعث افتخار همه ما بلوچها
رضا
Germany
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۱
اقا دمش گرم.انشااالله همه كه یكی 8 سال رئیس جمهور شدن.8 سالم شما بیا ببینیم چیكار می كنی.اینم متونه یه امتحان باشه.
بلوچ
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
۱
۰
صدیقه تو به چیت مینازی كه به مردم سیستان بلوچستان توهین میكنی دوستان بخش سرباز بزرگترین بخش ایران لطفا تحقیق كنید
رسولی زاده
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
۰
۰
اقا كی گفته تنها لیسانس این خانمه، تنها از یك روستا سرباز ب نام كزور 2هزار فرهنگی تربیت شده
كه كمترین مدركشون لیسانس

لطفا حسادت را بزاریم كنار
رضا
-
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
۱
۱
خوب خواهرش عضو شورای شهر بوده بهش رای داده شده شهردار
شهنوازی
-
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۰
۱
اقای بی نظر اولا مشخصه هدفت چیه بعدش در حدی نیستی بخوای به یه خانم متشخص حسادت بكنی.شما حسودیتون میشه اگه بهت بگه بیا مسعول جمع اوری صندوق صدقات شهر شو با كله میای.
در ضمن هركی ك به خواهر بلوچ خودش حسادت میكنه اون بلوچ نیست لعنت به هر چی بی غیرته.موفق باشی خواهرم ان شاالله به هدفهات برسی
مهدی ق
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
۲
۱
بنده بعنوان یك شهرستانی ك در شهر خونگرم سرباز(كلات)مشغول انجام وظیفه هستم وشخصیت والای خانم شهردار را ازنزدیك دیدم،میتونم بگم كه لیاقت این میز و پست رو دارن وباعث افتخار همشهریانشه.موفق باشین
رسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
۱
۰
خخخ
مردم از خنده عجب مقاله فانی بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها