در همان روزی که بنیاد رسپ‌بری پای نسل دوم مینی کامپیوتر خود را معرفی کرد، مایکروسافت نیز اعلام کرده که برای اولین بار با ویندوز 10 از Raspberry Pi 2 پشتیبانی خواهد کرد.
کد خبر: ۷۶۶۳۹۱
پشتیبانی ویندوز 10 از رسپ‌بری پای 2

به گزارش جام جم کلیک: انتظار می‌رود نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل همه‌جا حاضر مایکروسافت یعنی ویندوز 10، در تابستان امسال عرضه شود. این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز به گونه‌ای طراحی شده که بر روی تمام دستگاه‌ها از موبایل گرفته تا دسکتاپ اجرا شود. ویندوز 10 را در زمان عرضه بر روی تبلت‌ها، ایکس‌باکس، سیستم‌های هیبریدی، و حتی ابزارهای نوظهور اینترنت اشیاء نیز شاهد خواهیم بود. این نسخه با تمرکز بر همگرایی توسعه یافته که به موجب آن، زیرساخت سیستم‌عامل در تمامی ابزارها یکسان بوده و رابط کاربری بر اساس نیاز و قابلیت‌های دستگاه تغییر خواهد کرد. این امر موجب ایجاد مفهومی به نام اپلیکیشن‌های یونیورسال نیز شده که بر روی تمامی دستگاه‌ها اجرا خواهند شد.

به بیان بهتر، مایکروسافت در تلاش است تا سیستم‌عامل و بستر نرم‌افزاری معروف خود را در دنیای پردازشی چندسکویی امروز که به سرعت در حال پیشروی است همچنان در مرکز رقابت حفظ کند. رسپ‌بری پای از زمان معرفی در سال 2012 تا کنون راه بسیار درازی را پیموده است. این دستگاه کوچک بعنوان یک راهکار ساده و ارزان قیمت برای برنامه‌نویسان جوان، و نیز بعنوان ابزاری مقرون به‌صرفه برای اجرای هک‌های سخت‌افزاری برای ایجاد ابزارهای جدید و جذاب در بازارهای در حال توسعه طراحی شد.

نسخه‌ی جدید دستگاه Raspberry Pi که تنها 35 دلار قیمت دارد امروز با قدرت پردازشی ۶ برابر و ظرفیت حافظه‌ی رم ۲ برابر نسل قبل معرفی شد. بنابراین هم‌اکنون رسپ‌بری پای در قالب دستگاهی قدرتمندتر و تواناتر ظاهر شده که تقریبا از پس اجرای تمامی وظایف عمومی یک PC برخواهد آمد؛ وظایفی نظیر پردازش لغات، مرور وب و بسیاری امور دیگر.

Raspberry Pi تا کنون توسط تعدادی از سیستم‌عامل‌ها مورد پشتیبانی قرار گرفته که توزیع‌های لینوکس در راس آن‌ها قرار داشته است؛ اما اکنون به لطف پردازنده‌ی ارتقا یافته‌ی مبتنی بر ARMv7، این دستگاه قادر است از ویندوز نیز پشتیبانی کند. این مساله می‌تواند تمایل افراد به خرید این کامپیوتر جمع و جور را به شکل گسترده‌ای افزایش دهد.

مایکروسافت اخیرا رویکرد بازتر و آزادانه‌تری را در پیش گرفته و اخیرا نیز اعلام کرده بود که تصمیم دارد چارچوب نرم‌افزاری NET. خود را متن‌باز کرده و آن را بر بستر سیستم گیت‌هاب (GitHub) منتشر نماید. اقدامی که مشخصا با تصمیم بر هدف قرار دادن لینوکس و مک صورت خواهد پذیرفت. پس از اجرای این حرکت، مایکروسافت اکنون با همان ذهنیت باز قصد دارد جامعه‌های خلاق و بخصوص آن‌هایی که در حال کار بر روی سرزمین اینترنت اشیاء هستند را هدف قرار دهد. کوین دالاس، مدیر عمومی گروه اینترنت اشیاء ویندوز می‌گوید:

ما جامعه‌ی سازندگان و خلاقان را به عنوان منبع فوق‌العاده‌ای برای نوآوری در دستگاه‌های هوشمند متصل دیده‌ایم که نمایانگر زیربنای موج بعدی پردازش کامپیوتری هستند؛ و اکنون ما بسیار مشتاق هستیم که بخشی از این جامعه باشیم.

مایکروسافت اعلام کرده که ویندوز 10 برای جامعه‌ی سازندگان، در بستر برنامه‌ی اینترنت اشیاء توسعه‌دهندگان ویندوز که در جولای گذشته آغاز به کار کرد کاملا رایگان خواهد بود. مایکروسافت با اجرای این تصمیم و ارائه‌ی بستر ویندوز بصورت رایگان، نه تنها از باقی ماندن ویندوز در مرکز رقابت اطمینان حاصل خواهد کرد، بلکه امکان کار کردن با سیستمی که برای میلیون‌ها نفر آشناست را نیز در اختیار هکرها، سازندگان و افراد خلاق قرار خواهد داد. متن‌باز کردن چارچوب نرم‌افزاری مایکروسافت نیز که تا کنون کاملا انحصاری بوده، کمک بزرگی به باقی ماندن این شرکت در عرصه‌ی پردازشی نوظهور خواهد کرد.

اگرچه رسپ‌بری پای ۲ از هم‌اکنون در دسترس خریداران قرار گرفته، اما نسخه‌ی مخصوص رسپ‌بری پای ویندوز 10 طی ماه‌های آتی عرضه خواهد شد.

منبع: زومیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها