میلاد هراسان خود را به پلیس فتا رساند. از دیروز که متوجه شد عکس‌های عروسی‌اش در فضای مجازی پخش شده آرام و قرار نداشت. دیروز ظهر برادرش نخستین فردی بود که با او تماس گرفت. «میلاد چرا عکس‌های عروسی‌تان را در فیسبوک گذاشته‌ای؟» ابتدا فکر کرد شوخی می‌کند اما وقتی دید جدی است، فیسبوک را باز کرد و دنیا مانند آواری روی سرش خراب شد.
کد خبر: ۷۶۴۹۴۴
عکس‌هایی که قربانیان می‌فروشند

بعد از آن، تماس‌ها شروع شد و دوست و فامیل تماس گرفتند و علت انتشار عکس‌ها را پرسیدند. لیلا باردار بود و شنیدن این موضوع برایش خطرناک. سریع به خانه رفت. لیلا از ماجرا خبردار نشده بود. به بهانه این‌که گوشی تلفن همراهش خراب شده، گوشی لیلا را گرفت و تلفن خانه را هم قطع کرد.

طولانی‌ترین شب عمرش را سپری کرد. صبح زود راهی پلیس فتا شد. وقتی مقابل افسر تحقیق قرار گرفت، گفت: یک نفر با دسترسی به عکس‌های عروسی من و همسرم، صفحه‌ای در فیسبوک راه‌اندازی کرده و این عکس‌ها را منتشر کرده است.

تحقیقات در این زمینه آغاز شد. ماموران ابتدا به تحقیق از شاکی پرداختند، اما او نتوانست کمکی به پلیس کند. در ادامه، بررسی‌ها روی صفحه فیسبوک آغاز شد و ماموران توانستند پسر جوانی را در این زمینه دستگیر کنند.

متهم در بازجویی‌ها منکر هرگونه اطلاعی از ماجرا شد، اما پس از روبه رو شدن با شاکی لب به اعتراف گشود. میلاد پسر جوان را شناسایی کرد. او خریدار لپ‌تاپش بود.

متهم در بازجویی‌ها گفت: من تبحر خاصی در برنامه‌نویسی رایانه‌ای دارم. بعد از خرید لپ‌تاپ متوجه شدم شاکی اطلاعات شخصی را فقط «دیلیت» کرده است. با ریکاوری این اطلاعات را به‌دست آورده و برای نشان دادن قدرت خود، عکس‌ها را منتشر کردم.

سرگرد حمید کیانی/‌ سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا: متاسفانه هر روزه شاهد انتشار و به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران در فضای مجازی هستیم؛ ‌این روند به علت سهل‌انگاری و عدم رعایت نکات امنیتی جزئی از سوی کاربران روز به روز در حال افزایش‌ است. یکی از مهم‌ترین علل سوءاستفاده‌های‌ اینترنتی دسترسی آسان سودجویان سایبری به اطلاعات باارزش قربانیان است. سهل‌انگاری کاربران مهم‌ترین عامل در بروز اتفاقات ناگوار و انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی افراد در فضای مجازی است. رمزنگاری راهکاری مناسب برای جلوگیری از سرقت اطلاعات است. رمزنگاری قابلیتی است که امنیت اطلاعات را تا حد زیادی تضمین‌ می‌کند. در‌این حالت تنها کسی که به اطلاعات دسترسی دارد و‌ می‌تواند اطلاعات رمز شده را استخراج کند، کسی است که کلید رمز (رمز عبور) را داشته باشد. پس استفاده از رمز‌های عبور پیچیده و پیشرفته‌ می‌تواند اطلاعات خصوصی و مهم ما را از گزند و دسترسی مجرمان سایبری حفظ کند. یکی دیگر از روش‌های سوءاستفاده مجرمان سایبری، بازیابی اطلاعات از تجهیزات خریداری شده است. اکنون خرید و فروش اجناس دست دوم و کارکرده بخصوص گوشی‌ها و تبلت‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید بسیار رواج پیدا کرده است؛ در‌این حالت فروشندگان فقط اطلاعات خود را از روی گوشی «دیلیت» می‌کنند غافل از ‌این‌که ‌این اطلاعات براحتی قابل ریکاوری خواهد بود و زمینه را برای سوءاستفاده فراهم‌ می‌آورد. قبل از فروش دستگاه خود را به حالت تنظیمات کارخانه‌ای (Factory Reset) برگردانند. هرچند در برخی از دستگاه‌ها بعد از ریست کارخانه‌ای تمامی اطلاعات موجود در حافظه دستگاه پاک نمی‌شود و فقط از دسترس ظاهری خارج‌ می‌شود اما اگر اطلاعات ما دارای رمز عبور باشد امکان دسترسی مجرمان سایبری به ‌این اطلاعات بسیار محدود و سخت‌ می‌شود. استفاده از حافظه‌های جانبی مثل رم و مموری در تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های اندروید‌ می‌تواند به ما کمک کند که اطلاعات ارزشمند و خصوصی خود را روی حافظه‌های جانبی ذخیره کنیم و در موقع فروش حافظه جانبی را برای خود نگه داریم. بنابراین ذخیره فایل‌های ارزشمند و خصوصی روی حافظه‌های جانبی البته به‌صورت رمز و کد شده به ما کمک‌ می‌کند تا اطلاعات خصوصی کمتری روی گوشی‌ها و تبلت‌ها یا لپ‌تاپ‌ها داشته باشیم و حافظه اصلی ما برای کار‌های عمومی استفاده ‌می‌شود.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها