داشتن یک کامپیوتر که تمامی نرم‌افزارها برای آن رایگان باشند می‌تواند یک رویای جهانی باشد و به‌زودی این سیستم به بازار خواهد آمد ولی برچسب قیمت آن سوالات متعددی درباه ارزش داشتن این سیستم مطرح می‌کند.
کد خبر: ۷۶۳۵۸۱
کامپیوتری با برنامه‌های کاملا رایگان

جام جم کلیک: آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید که اگر تمامی نرم‌افزارهای موجود بر روی کامپیوتر شما از نوع تجاری بودند و برای آن‌ها از قفل شکن‌های مختلف استفاده نکرده بودید با چه هزینه‌ای روبرو می‌شدید؟ برای نمونه کافی است درنظر داشته باشید که یک سیستم خانگی ساده با یک نرم‌افزار آفیس و یک نرم‌افزار امنیتی ساده و سیستم‌عامل ویندوز 8 برای شما 84 دلار برای ویندوز، 72 دلار برای آفیس (بسته اولیه) و 25 دلار برای نرم‌افزار امنیتی هزینه خواهد داشت.

در همین راستا نیز یک کامپیوتر ویژه با رویای نرم‌افزارهای رایگان ساخته شده است که تمامی موارد نرم‌افزاری آن از سیستم‌‌عامل تا نرم‌‌افزارهای اجرایی به‌صورت متن باز هستند. این سیستم شامل مشخصات سخت‌افزاری نیرومندی از جمله پردازنده Core i7 اینتل با کلاک 3.4 گیگاهرتز و نمایشگر دارای کیفیت 4K، 4 گیگابایت رم و 500 گیگابایت هارددیسک است ولی این مشخصات سخت‌افزاری و وعده نرم‌افزارهای رایگان تنها بخشی از ماجرا هستند و وقتی که دریابید برای خرید این محصول مجبور به پرداخت رقم سنگین 1650 دلار خواهید بود با تردید به این محصول خواهید نگریست.

اگر بخواهید یک سیستم غیرمتن باز با مشخصات سخت‌افزاری نزدیک به این محصول را خریداری کنید می‌توانید نزدیک به 600 دلار صرفه‌جویی کنید که این رقم برای خرید بسیاری از نرم‌افزارهای مورد نیاز شما کافی خواهد بود و این سوال مطرح می‌شود که آیا این سیستم متن باز تنها یک توهم از صرفه‌جویی اقتصادی است یا خیر؟ در هر حال این سیستم تا چند ماه دیگر روانه بازار خواهد شد و تنها زمان می‌تواند قضاوت در این‌باره را به نتیجه برساند.

احمد محمدحسینی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها