هر کسی که ماهی می‌خرد و می‌خورد باید بداند:

حتما بخوانید: بهترین و بدترین ماهی‌ها برای سلامتی انسان

جام جم سرا: همهٔ ما می‌دانیم که خوردن ماهی خوب و مفید است. در واقع ماهی ممکن است نهایتاً غذای فوق العاده‌ای برای مبارزه با پیری باشد ولی خوردن بیش از حد ماهی، اغلب می‌تواند موجب بالا رفتن میزان جیوه در بدن شود. این امر بویژه برای زنان باردار و کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، خطرناک است. چون جنین و نوزاد به جیوه بسیار حساسند. چه نوع ماهی باید خورد که هم خواص مفید را از دست نداد و هم جیوه کمتری وارد بدن شود؟
کد خبر: ۷۶۲۸۰۰
حتما بخوانید: بهترین و بدترین ماهی‌ها برای سلامتی انسان

شما باید آگاهی کامل در مورد اینکه چه نوع ماهی را بخورید و به چه میزان از آن بخورید داشته باشید.


چرا ماهی می‌خوریم؟

ماهی یک منبع پروتئین است. ماهی حاوی چربیهای مفیدی است که موجب کاهش کلسترول شما شده و به سلامتی شما کمک می‌کند. ماهی همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که ضمن اینکه می‌تواند موجب سلامت قلب شما شود، همزمان می‌تواند موجب تغییرات خلق و خوی شما نیز بشود. ثابت شده است که ماهی یک رژیم غذائی بسیار مهم افرادی است که زندگی طولانی داشته‌اند.


مشکلات مصرف ماهی

همه ماهیان دارای میزان کمی جیوه می‌باشند. وجود مقدار کم جیوه برای اغلب افراد بی‌ضرر می‌باشد، ولی برخی از ماهیان دارای مقدار جیوه بالائی بوده و می‌توانند به جنین ویا نوزاد آسیب برسانند. بنابراین مادران باردار و همچنین مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند باید در مقدار و نوع ماهی که می‌خورند دقت کنند. طبق نظر FDA، زنان باردار و کودکان خردسال زیر ۶ سال نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند و باید از ماهیانی استفاده کنند که دارای جیوه کمی می‌باشند.


کدام ماهی‌ها بیشترین جیوه را دارند؟

ماهیهای بزرگ دارای میزان جیوه بیشتری می‌باشند، چرا که این ماهیان دارای طول عمر زیادی بوده و این سبب ازدیاد جیوه در بدن آن‌ها می‌شود. آن‌ها در طول زندگی زمان بیشتری برای تولید جیوه در سطوح بالاتری را دارند.


در زیر مقدار سطوح عمومی جیوه در انواع ماهیان متداول و همچنین میزان مصرف ماهی توسط انسان آورده می‌شود.


ماهیانی که کمترین میزان جیوه را دارند عبارتند از: آنچوی – گربه ماهی – صدف – خرچنگ - شاه میگو – شاه ماهی – کفال – ماهی آزاد – ساردین – کلیکا – میگو – ماهی مرکب – ماکرل – تیلاپیا – قزل آلا – ماهی سفید. خوردن ۲تا ۳ وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه می‌شود (زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از ۱۲ انس (۳۵۰ گرم) در ۲ وعده در هفته بخورند)


ماهیانی که دارای جیوه متوسطی می‌باشند عبارتند از: ماهی باس – کپور – کاد – لابستر – ماهی ماهی – اسناپر – ماهی تون (تُن). خوردن ۶ وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه می‌شود. (زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.)


ماهیانی که دارای جیوه زیادی می‌باشند عبارتند از: بلو فیش – سی باس – انواعی از ماهی تون به نام canned albacore&yellowfin. نباید بیش از سه وعده در ماه از آن‌ها استفاده نمود (زنان باردار و کودکان خردسال از خوردن آن‌ها باید اجتناب کنند)


ماهیانی که بیشترین جیوه را دارند عبارتند از: مارلین – کوسه ماهی – اره ماهی – نوعی ماهی تون با عنوان Ahi. همه افراد در تمام سنین باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند. (مهندس منیری، اکولوژیست/پایگاه خبری سلامت نیوز)



منابع:
Food and Drug Adminstration - FDA
National Resource Ddefes council
Center for Disease Control

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها