جام جم سرا: ‌تیمی از دانشمندان دانشگاه شفیلد دریافتند چرت زدن در کودکان حافظه‌شان را تقویت کرده و به آن‌ها درحفظ و یادآوری رفتارهایی کمک می‌کند که بتازگی آموخته‌اند.
کد خبر: ۷۶۰۳۹۷
بهترین زمان برای آموزش کودکان: قبل از خواب!

تاکنون اطلاعات زیادی درباره ارتباط میان خواب و رشد و تقویت در کودکان و شیرخواران وجود نداشت اما اکنون دانشمندان دانشگاه شفیلد با همکاری دانشگاه روراز آلمان طی تحقیقی دریافته‌اند که خواب در رشد حافظه کودکان نقش مهمی دارد و به آن‌ها در حفظ اطلاعات و حوادث کمک می‌کند.
پژوهشگران بررسی کردند که آیا کودکان می‌توانند بعد از یک چرت روزانه، رفتاری را که بتازگی یاد گرفته‌اند به خاطر بیاورند؟
در این تحقیق ۲۱۶ کودک ۶ تا ۱۲ ماهه حضور داشتند و توانایی به یادآوری مهارت‌های آموخته‌شان ارزیابی شد. به این کودکان نشان داده شد که با دستکشی که متعلق به یک عروسک بود چه کار کنند و انتظار می‌رفت بعد از یک فاصله ۴ تا ۲۴ ساعته، همان رفتار را تکرار کنند. بچه‌هایی که در این مدت نخوابیدند با بچه‌هایی که دست کم ۳۰ دقیقه چرت زدند مقایسه شدند. محققان دریافتند آنهایی که بعد از یاد گرفتن یک حرکت جدید خوابیده بودند، بعد از بیدار شدن، آن حرکت را به یاد آوردند اما بچه‌هایی که نخوابیده بودند هیچ حرکتی مبنی بر به یادآوری حرکت انجام شده و اطلاعات مربوط به آن نکردند.

دکتر جین هربرت می‌گوید این یافته‌های جدید هم برای محققان و هم برای والدین بسیار جالب هستند چون نشان می‌دهند بهترین زمان یادگیری رفتار جدید در بچه‌های کوچک، قبل از خوابشان است. تا پیش از این بسیاری از مردم فکر می‌کردند بهترین زمان آموزش به کودکان زمانی است که آن‌ها کاملا بیدار و هشیارند نه زمانی که قراراست بخوابند.

این آزمایش‌ها نشان داد چرت زدن و خوابیدن می‌تواند به تقویت حافظه کودکان کمک کرده و یادگیری و به یادآوری را برایشان آسان‌تر کند. همچنین نشان داده شد که مدت زمان چرت زدن باید بیشتر از ۳۰ دقیقه باشد تا بچه‌ها بتوانند آنچه که قبل از خواب یاد گرفته‌اند را به خاطر آورند. (ساعت ۲۴)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها