هنرمندانی که سال گذشته سیمرغ‌های جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر را به خانه بردند، امسال وضعیت کاملا متفاوتی دارند؛ بعضی از آن‌ها جزو پرکارترین‌های جشنواره سی‌وسوم هستند و بعضی جزو غایبان بزرگ جشنواره امسال.
کد خبر: ۷۶۰۳۲۵
از سیمرغ‌ داران سال قبل چه خبر؟
سال گذشته هنرمندانی همچون احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی، رضا عطاران، بابک حمیدیان، هومن سیدی، شبنم مقدمی و البته مریلا زارعی و ... کسانی بودند که سیمرغ‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر بر شانه‌هایشان نشست.

امسال از میان آن برندگان، بابک حمیدیان جزو پرکارترین ‌هاست، رضا عطاران غایب است و برخی هم مانند مریلا زارعی فقط یک فیلم دارد.

بابک حمیدیان با 5 فیلم به عنوان پرکارترین بازیگر سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ او که سال گذشته برای بازی در فیلم «چ» سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد، امسال با پنج فیلم «مرگ ماهی» سیدروح‌الله حجازی، «من دیگو مارادونا هستم» بهرام توکلی، «اعترافات ذهن خطرناک من» هومن سیدی، «روباه» بهروز افخمی و «شکاف» کیارش اسدی زاده پرکارترین بازیگر جشنواره است.
/Media/Image/1393/08/06/635501074218669168.jpg

البته بابک حمیدیان به جز اینها، فیلم«استراحت مطلق» به کارگردانی رضا کاهانی را هم داشت که این فیلم به جشنواره امسال راه پیدا نکرد.

اما همتای او یعنی شبنم مقدمی که سال گذشته به خاطر بازی در فیلم «امروز» سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد، جزو غایبان جشنواره امسال است.

رضا عطاران که سال گذشته با حاشیه‌هایی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «طبقه حساس» دریافت کرده بود، جزو غایبان این دوره از جشنواره است. عطاران هم مانند حمیدیان در فیلم «استراحت مطلق» بازی داشت که با باز ماندن این فیلم از جشنواره فجر، در فهرست غایبان این دوره از جشنواره قرار گرفت.

مریلا زارعی دیگر برگزیده جشنواره گذشته که به خاطر بازی در فیلم «شیار 143» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را به خانه برد، امسال فقط در فیلم «ماهی سیاه کوچولو» حضور دارد که فیلم اول مجید اسماعیلی است و در بخش «نگاه نو» به نمایش درمی‌آید.

هومن سیدی دیگر برگزیده سال گذشته که به خاطر فیلم «سیزده» جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم‌های اول را به خانه برد، امسال فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» را کارگردانی کرده که در بخش «سودای سیمرغ» به نمایش درمی‌آید. علاوه بر آن در دو فیلم «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و «من دیگو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی به ایفای نقش پرداخته است.

اما بهروز افخمی سال گذشته دو سیمرغ بلورین را دریافت کرد. او برای نگارش فیلمنامه «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» سیمرغ بهترین فیلمنامه‌نویسی را گرفت و هم با همراهی سید جمال ساداتیان سیمرغ بلورین بهترین تهیه‌کننده را دریافت کرد،افخمی امسال با فیلم «روباه» در جشنواره حضور دارد؛ فیلمی که قرار است در بخش «سودای سیمرغ» نمایش داده شود.

سیدجمال ساداتیان نیز که سال گذشته همراه با افخمی به خاطر فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» سیمرغ بلورین بهترین تهیه‌کنندگی را دریافت کرد، امسال فقط با فیلم «جامه‌دران»‌در جشنواره حضور دارد، فیلمی که توسط حمیدرضا قطبی کارگردانی شده و در بخش فیلم‌های اول به نمایش درمی‌آید.

بهمن اردلان صدابرداری که سال گذشته به خاطر فیلم«چ» سیمرغ بلورین را دریافت کرد، امسال با فیلم‌های«رخ دیوانه» کار ابوالحسن داوودی و «مزار شریف» ساخته عبدالحسن برزیده،«فرار از قلعه رودخان» کار غلامرضا رمضانی در بخش «سودای سیمرغ» حضور دارد و فیلم دیگرش «آزادی مشروط» کار حسین مهکام در بخش نگاه نو به نمایش درمی‌آید.

او همچنین به عنوان صداگذار با فیلم«نزدیکتر» کار مصطفی کیایی نیز همکاری دارد که این فیلم در بخش «نگاه نو» به نمایش در خواهد آمد.

در کنار اردلان، سیدعلیرضا علویان هم به عنوان صداگذار فیلم«چ» حضور داشت که امسال با فیلم«عصر یخبندان» کار مصطفی کیایی در بخش «سودای سیمرغ» بخت خود را می‌آزماید.

حسین جعفریان در جشنواره سی و دوم فجر با دو فیلم«چ» و «رستاخیز» حضور داشت و برای فیلم«رستاخیز»، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را گرفت. او امسال در سی و سومین جشنواره فیلم فجر تجلیل می‌شود.

مجید میرفخرایی دیگر برنده سیمرغ سال گذشته که به خاطر مدیریت طراحی «رستاخیز» سیمرغ این بخش را گرفته بود، امسال با فیلم«دوران عاشقی» علیرضا رییسیان حضور دارد و طراحی و ترکیب صدای فیلم«من دیگو مارادونا هستم» را انجام داده که هر دو در بخش «سودای سیمرغ» نمایش داده می‌شوند.

در میان برندگان سیمرغ سال گذشته، غایبان بزرگی دیده می‌شوند؛ ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش؛ دو کارگردانی که سال گذشته با فیلم‌های «چ» و «روز رستاخیز» سیمرغ‌های زیادی را به دست آوردند، امسال در جشنواره حضور ندارند.

نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار 143» نیز که سال گذشته جزو برگزیدگان بود و در بخش آرای مردمی نیز جایزه گرفته بود، در فهرست غایبان این دوره از جشنواره حاضر است.

حمید نعمت‌الله، جمشید و نوید محمودی و رضا درمیشیان دیگر غایبان جشنواره امسال هستند.

نعمت‌الله سال گذشته با فیلم «آرایش غلیظ» یکی از دو جایزه ویژه هیات داوران را گرفت، جمشید محمودی برای فیلم«چند متر مکعب عشق» جایزه کارگردانی فیلم‌های اول را دریافت کرد، همچنانکه برادرش نوید، تهیه‌کننده این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را به خانه برد. رضا درمیشیان نیز با فیلم«عصبانی نیستم» دیگر کارگردان جوانی بود که در چند بخش نامزد دریافت جایزه شد (در آستانه‌ی مراسم اختتامیه از حضور در رقابت به دلیل برخی حاشیه‌ها انصراف داد) اما نام او هم در لیست غایبان این دوره از جشنواره فیلم فجر به چشم می‌خورد. (ایسنا)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها