آمریکا اعلام کرد معاون وزیر خارجه این کشور با هدف عادی‌سازی رابطه با کوبا به هاوانا سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۷۵۷۶۹۷

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، روبرتا جیکوبسن، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین به هاوانا سفر خواهد کرد.

موضوع این سفر دو جانبه پیشتر مساله مهاجرت عنوان شده بود، اما اکنون عادی‌سازی روابط دو کشور بعد از 50 سال دشمنی موضوع اصلی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید برنامه دقیق سفر و گفت‌وگوها هنوز تعیین نشده است، اما برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و موضوعاتی مثل بازگشایی رسمی سفارتخانه‌های دو طرف را شامل خواهد شد. جن ساکی در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود در واشنگتن، از پاسخ صریح به پرسش‌ خبرنگاران درباره وضع حقوق بشر در کوبا و آزادی زندانیان سیاسی طفره رفت و تنها به ذکر این موضوع بسنده کرد که خانم جیکوبسن، هدایت مذاکرات را به عهده خواهد داشت.

همزمان کوبا روز پنجشنبه دست‌کم ۱۴ مخالف سیاسی خود را آزاد کرد؛ حرکتی که به گفته فعالان حقوق بشر بخشی از توافق هاوانا ـ واشنگتن برای آزادی ۵۳ زندانی سیاسی این کشور بوده است. از ماه دسامبر که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و رائول کاسترو، رهبر کوبا از آغاز روند عادی‌سازی روابط دو کشور خبر دادند، ده‌ها فعال حقوق بشر در هاوانا بازداشت شده و برخی از آنها آزاد شده‌اند.

مقامات آمریکایی سه هفته پیش از موافقت کوبا برای آزادی این زندانیان خبر دادند. هاوانا اعلام کرد این زندانیان به صورت «یکجانبه» آزاد خواهند شد، اما از آن زمان نه دولت آمریکا و نه هاوانا رسما درباره آزادشده‌ها و هویت آنها صحبت نکرده‌اند.

آمریکا سال ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک خود را با حکومت کمونیستی کوبا قطع کرد و سفر خانم جیکوبسن در روزهای بیست‌ویکم و بیست‌ودوم ژانویه (اول و دوم بهمن) به هاوانا، نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا به کوبا در سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها