مردی که با اعزام نیروی کار به خارج از مردم کلاهبرداری می کرد، توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد.
کد خبر: ۷۵۶۷۷۴
کلاهبرداری تحت عنوان اعزام نیروی کار به خارج + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پلیس آگاهی تهران بزرگ، در مورخه 6 دی امسال و با شکایت تعدادی از جویندگان کار، پرونده ای تحت عنوان کلاهبرداری تشکیل شد و به دستور شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه 30 تهران - دادسرای امور بین الملل- پرونده در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گفت.

با بررسی اظهارات شکات پرونده مشخص شد شرکتی تحت عنوان «توسعه بنیاد پایدار» با درج آگهی تبلیغاتی در روزنامه های عمدتاً ورزشی «اقدام به اعزام نیروی کار به خارج از کشور با حقوق مناسب» آن هم به کشور ترکیه کرده است.

برابر اظهارات شکات در زمان مراجعه آنها به دفتر شرکت توسعه بنیاد پایدار در محدوده میدان فردوسی مدیرعامل شرکت عنوان داشته است که در صورت اعزام به خارج از کشور پیش بینی های لازم در خصوص محل مناسب زندگی و دیگر اقدامات رفاهی آنها - غذا و... - از سوی کارفرمایان انجام خواهد شد درحالیکه پس از اعزام، این افراد در شرایط نامناسب و در مشاغل بسیار سخت بکار گرفته شده و هیچگونه اقدامی نیز در خصوص پیش بینی مکان مناسب زندگی و... برای آنها انجام نشده است.

برابر گفته های شکات پرونده زمانی که به این موضوع اعتراض کرده اند کارفرمایان بدون پرداخت هرگونه حقوقی آنها را اخراج و این افراد نیز پس از مدتی سرگردانی مجبور به بازگشت به ایران شده اند.

شکات در خصوص علت عدم پرداخت حقوق از سوی کارفرمایان اظهارداشتند:«زمانی که به دفتر شرکت توسعه بنیاد پایدار در تهران مراجعه کرده بودیم از هر فرد بیش از یک میلیون تومان تحت عنوان هزینه کارگزینی - هزینه استخدام قانونی در کشور ترکیه-دریافت شد.

مدیرعامل شرکت عنوان کرده بود که هر کدام از ما به صورت کاملاً قانونی و با ویزای کاری به کشور ترکیه اعزام خواهیم شد اما پس از آنکه به شرایط کاری خود اعتراض می کردیم، متوجه شدیم که هیچگونه اقدامی در خصوص اخذ ویزا برای ما انجام نشده و به همین علت کارفرمایان بدون پرداخت کمترین پولی ما را اخراج یا به پلیس معرفی می کردند.

پس از بازگشت به ایران نیز زمانیکه به دفتر شرکت مراجعه کردیم در آنجا پاسخ مناسبی به ما داده نمی شد و حتی با بی احترامی مسئولین این شرکت روبرو شدیم.»

با توجه به اظهارات شکات پرونده، کارآگاهان اداره چهاردهم به دفتر شرکت توسعه بنیاد پایدار مراجعه کردند و به تحقیقات از مدیرعامل این شرکت پرداختند.

مدیرعامل شرکت به نام «فرزاد . م» (31 ساله) در اظهارات اولیه مدعی شد که مجوز اعزام نیرو به خارج از کشور را از وزارت کار دریافت کرده و با مجوز قانونی اقدام به اعزام جویندگان کار به خارج از کشور به ویژه ترکیه کرده اما بررسی های بعدی نشان داد که هیچگونه مجوزی از سوی وزارت کار یا سایر وزارتخانه های دولتی در خصوص فعالیت شرکت توسعه بنیاد پایدار ارائه نشده است.

در ادامه مدیرعامل شرکت با تغییر اظهارات اولیه خود این بار مدعی شد که نماینده شرکتی است که در زمینه اعزام نیرو به خارج از کشور فعالیت دارد که در تحقیقات به عمل آمده از سوی کارآگاهان مشخص شد که شرکت توسعه بنیاد پایدار در زمان فعالیت خود - درج آگهی در روزنامه های ورزشی و اعزام نیرو به خارج از کشور - هیچگونه قراردادی با شرکت موصوف نداشته است.

دستگیری مدیرعامل شرکت توسعه بنیاد پایدار

با توجه به تحقیقات گسترده صورت گرفته از سوی کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی مشخص شد که تمامی اقدامات شرکت توسعه بنیاد پایدار بدون داشتن هرگونه مجوز قانونی صورت گرفته؛ لذا هماهنگی های لازم با مقام قضایی انجام و مدیرعامل شرکت - فرزاد . م - در مورخه 9 دی ماه 1393 دستگیر و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.

متهم پس از انتقال به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به بیش از یک سال فعالیت شرکت در زمینه اعزام نیرو به خارج از کشور اعتراف و عنوان داشت که جدای سایر هزینه های دریافتی تحت عناوین بلیط هواپیما و... ، به صورت میانگین از هر شخص متقاضی کار در خارج از کشور مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان تحت عنوان هزینه کارگزینی دریافت کرده است.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر از کلیه شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت کرد تا جهت طرح و پیگیری شکایت خود به اداره چهاردهم مبارزه با کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها