لاریجانی در نشست خبری با رییس مجلس سوریه:

مساله تروریسم تنها به یک کشور مربوط نمی شود

رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با کادر حزب بعث این کشور طی سخنانی به ارائه دیدگاه‌های خود درباره جدیدترین تحولات منطقه و مواضع دمشق نسبت به گروهک تکفیری داعش و چرخش کُند آمریکا و غرب در سیاست‌هایش نسبت به سوریه پرداخت.
کد خبر: ۷۵۵۴۰۱
بشار اسد:رابطه ایران و سوریه راهبردی است

روزنامه اخبار لبنان در گزارشی به بررسی دیدگاه‌های بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در مورد تازه‌ترین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای بعد از بروز پدیده داعش پرداخت و ارزیابی‌های وی از جبهه دشمن از جمله آمریکا و دولت‌های حاشیه خلیج فارس و ترکیه و همچنین دیدگاه‌های او در مورد پرونده کردها و طرح فرستاده سازمان ملل برای تعلیق درگیری‌ها در حلب را بررسی کرده است.

براساس این گزارش بشار اسد در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای متعدد پاسخ‌ها و واکنش‌هایی را برای تبیین مواضع سوریه و تصریح جزئیات حوادث مطرح کرده است. آنچه در این مقاله به آن اشاره می‌شود دیدار دبیر کل حزب بعث سوریه یعنی بشار اسد با اعضای این حزب در استان طرطوس است که در نوامبر گذشته برگزار شد. در آن زمان تنها به ذکر جزئیاتی از این سخنان بسنده شد، اما روزنامه الاخبار لبنان صورت ‌جلسه کامل این سخنان را به دست آورده است که مهم‌ترین بندهای آن عبارتند از:

غربی‌ها همگرایی با سوریه را آغاز کرده‌اند

رئیس‌جمهور سوریه اظهار داشت: داعش با همه گروه‌ها در تناقض است و دولت‌های حامی تروریسم بین یکدیگر دشمنی دارند، آنها در هر حال در ضرر زدن به سوریه و براندازی دولت و کشور آن با هم توافق دارند. غربی‌ها همگرایی با ما را آغاز کرده‌اند و دیدارها متوقف نمی‌شود و تحت نظارت بالاترین مقامات سوریه قرار دارد.

اسد تأکید کرد: در بعد مثبت موضوع می‌توان گفت صف‌بندی بین‌المللی متخاصم با سوریه دچار تردید شده و به‌معنای واقعی کلمه هیچ دیدگاهی برای خود ندارد. اما در بعد منفی ما نمی‌دانیم آنها چه‌موقع ممکن است تصمیمی اشتباه بگیرند، البته در آن زمان نیز رویکرد کلی مثبت خواهد بود، چرا که اروپا وارد نمی‌شود.

آمریکایی‌ها به‌صورت محرمانه نتایج انتخابات سوریه را پذیرفتند

دولت آمریکا نیز دچار شکاف است، وزارت خارجه یک دیدگاه دارد و ارتش دیدگاهی دیگر و کاخ سفید رویکردی متفاوت با این دو. نتیجه این خواهد بود که مناقشات در داخل آمریکا احساس فریب از سوی هم‌پیمانان آن را نشان می‌دهد. آنها علناً اعلام می‌کنند که از سوی قطر و ترکیه و عربستان سعودی فریب خوردند. اولین دلیل این که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند اوضاع سوریه به‌آسانی حل می‌شود و تنها نیاز به فشار برای براندازی دولت به‌نفع یک دولت دموکراتیک مزدور دارد. دوم اینکه وقتی آنها غیرممکن بودن براندازی دولت سوریه را متوجه شدند، همچنان در طرح خود برای تغییر رئیس جمهور باقی ماندند. در این زمان بود که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تا شوک شدیدی به آنها وارد کند. گرچه آنها به‌صورت علنی نتایج انتخابات را به رسمیت نشناختند، اما به‌صورت محرمانه آن را قبول داشتند. ‎

بشار اسد در تشریح آشفتگی آمریکا به‌زبان خود آنها می‌گوید: ماهیت اوضاع سوریه چیست؟ ما نمی‌توانیم آن را درک کنیم. ما تروریسم را درک نکردیم. روی اخوان المسلمین و قدرت آنها برای جذب افکار عمومی مسلمانان برای مبارزه با لائیسم حساب کردیم، اما متوجه شدیم که با افراط‌گرایان تعامل می‌کنیم.

اسد افزود: اینجا بود که آنها تصمیم به بازگشت به لائیسم گرفتند، اما کدام لائیسم؟ سؤال مهم در اینجا در مورد تفاوت قائل شدن بین لائیسم ملی و قومی مبتنی بر آزادی عقیده و مساوات در چارچوب وحدت جامعه و هویت دینی آن با لائیسم به ‌معنای اعتدال‌گری فرقه‌ای همراه با غرب و اسرائیل است.

غرب همگرایی با دمشق را به‌تدریج آغاز کرده است

رئیس‌جمهور سوریه در مورد آغاز ارتباطات غرب با این کشور گفت: آمریکایی‌ها و غرب و هم‌پیمانان آنان کاملاً سردرگم هستند و به‌دنبال دور زدن مواضع خود می‌گردند، این تحولات بسیار کند است، چرا که آنها "از درخت‌های بسیار بلندی بالا رفته‌اند" و از قانع کردن افکار عمومی غرب در مورد اینکه دولت سوریه شیطانی است، بسیار دور شدند، بنابراین عقب‌نشینی نیاز به زمان دارد. با وجود روند تدریجی در تحول غرب، آنها هم‌گرایی با ما را آغاز کردند و دیدارها قطع نمی‌شود. این دیدارها تحت نظارت بالاترین مقام‌ها از رئیس گرفته تا رؤسای وزارتخانه‌ها و مدیران سرویس‌های اطلاعاتی قرار دارد. ‎

در این دیدار متوجه شدیم که آنها در مورد تحولات سوریه با هم اختلاف نظر دارند، جریان‌هایی هستند که به‌دنبال سیاست باز با ما هستند و با ما در ارتباط دارند.

آمریکا به‌دنبال دور زدن مواضع خود است

دبیرکل حزب بعث سوریه گفت: باراک اوباما بعد از شکست در انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا چیزی برای از دست دادن در سیاست‌های داخلی خود ندارد، به همین علت به دور زدن مواضع خود مشغول است. وی در الفاظ از مطالبه خود برای تغییر رئیس‌جمهور در دمشق سخن نگفته است، اما این سؤال را در ذهن دارد که اگر بشار اسد برود چه‌کسی جایگزین آن خواهد شد؟ داعش؟ ما گزینه دیگری نداریم. اوباما همچنان در اظهارات علنی خود مانور می‌دهد، این در حالی است که معارضان معتدل در سوریه یک توهم است. وی به منتقدان خود می‌گوید: اگر شما 500 میلیون دلار می‌خواهید، بگیرید؛ اما آن را به چه‌کسی خواهیم داد؟

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی جنجال‌ برانگیز دوستان خود در ترکیه و دولت‌های حاشیه خلیج فارس را متهم به تأمین مالی تروریسم در سوریه کرد. عذرخواهی بعد از آن نیز اداری بود و ارزش سیاسی نداشت. ‎

غرب در نهایت به این نتیجه می‌رسد که تنها ارتش سوریه خلأ موجود را پُر می‌کند

اسد گفت: ارتش آمریکا تصمیم گرفته که ارتش سوریه به‌تنهایی در مبارزه با تروریسم شرکت کند، اما نتیجه‌گیری منطقی‌ در این زمینه ندارد، بلکه به‌عکس می‌گوید: ما طبعاً با ارتش سوریه تعامل نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور سوریه در این نشست با اعضای کادر حزب بعث گفت: ما در برابر تحول غرب در قبال مواضع خود نسبت به درگیری‌ها در سوریه قرار داریم، البته این بدان معنا نیست که اوضاع آسان شده و به‌سمت حل راحت آن پیش می‌رود. واشنگتن هر اندازه که تغییر کند در هدف پایانی خود سعی دارد بر ما مسلط شود و آنچه را می‌خواهد به ما تحمیل کند. موضوع این است که آنها امروز داعش را نمی‌خواهند و می‌خواهند به آن ضربه بزنند اما سعی دارند به‌جای آن گروه‌هایی را که نیروهای معتدل می‌خوانند قرار دهند؛ آنها را از کجا خواهند آورد؟ آنهایی که در سوریه مبارزه می‌کنند، همگی گروه‌های افراط‌گرایی هستند که اسامی مختلف دارند، تنها تفاوت بین آنها میزان حقوق‌هایی است که به عناصر خود پرداخت می‌کنند. در نهایت آنها با این واقعیت مواجه خواهند شد که خلأ موجود در سوریه را غیر از ارتش عربی سوریه کسی نمی‌تواند پر کند.‎

مرحله بعدی توطئه آمریکا علیه سوریه

وی تاکید کرد که آمریکایی‌ها با شکست در سوریه برگه کردها را در دست گرفته اند و از طرح‌های فدرالی و فاقد مرکزیت در سوریه حمایت خواهند کرد. این محور آینده است که برای فشار بر این کشور تعیین شده است. واقعیت این است که این برگ در حال حاضر برای استفاده مناسب نیست و موفق نخواهد بود؛ چرا که غیر منطقی است. چون کردها در منطقه ای که بیشترین تمرکز را دارند یعنی در شهر حسکه تنها 36 درصد از ساکنان آن را تشکیل می‌دهند.

وی بر حق فرهنگی کردها تأکید کرد و گفت: ما در ابتدای بحران به 100 هزار کُرد تابعیت دادیم و اجازه تدریس زبان کردی را دادیم، این منطقی است. اما آنها اشاره متن قانون اساسی به قومیت کُردی را می‌خواهند. ما به آنها گفتیم که چنین روندی ما را مجبور می‌کند که تمامی فرقه‌ها و طوایف موجود در سوریه را ذکر کنیم و این در تجزیه کشور سهیم خواهد بود.

ترکیه به دنبال منطقه بی‌طرف در شمال سوریه است

به نوشته الاخبار، نکته قابل توجه در اظهارات بشار اسد این بود که وی به رژیم‌های حاشیه خلیج فارس اشاره‌ای نکرد. مشخص است که موج کشتی‌ها آغاز شده است، وی از مطرح کردن نام کشورهای خلیج فارس به استثنای قطر دوری کرد و اظهارات خود را برای قطر متمرکز کرده و آن را بانک تروریست‌ها نامید. اسد در مورد توطئه خطرناک کنونی اردوغان نیز گفت که این روند اخوانیزه کردن منطقه در تمامی ابعاد است. آن‌ها می‌خواهند منطقه را از "کافران" پاکسازی کنند و اخوان المسلمین را در رأس قدرت منطقه قرار دهد و بر اساس الگوی خلافت عثمانی دولت اسلامی ایجاد کند.

ترکیه به دنبال ایجاد منطقه بی‌طرف در شمال سوریه است، این کشور حلب را اساس این طرح قرار داده است، اگر ما در تکمیل آزادسازی حلب موفق بودیم طرح اردغان سقوط می‌کرد، اگر خدا بخواهد اوضاع در حلب به سمت پیشروی قرار دارد‎.

طرح دی مستورا برای تعلیق درگیری‌ها در حلب کاملاً با اقدامات ما تناسب دارد

وی در رابطه با طرح دی مستورا فرستاده جدید سازمان ملل در سوریه گفت: ما به فرستاده سازمان ملل گفتیم که آیا می‌خواهید به سمت ژنو 3 و 4 پیش برویم؟ ما خواهیم آمد. اما اگر به دنبال نتیجه بخشی هستید، نتایج در داخل سوریه رقم می‌خورد. بهتر این است که به جای مذاکره با مزدوران با عناصر مسلح بومی که بر ضد ما سلاح برداشته‌اند مذاکره کنیم.

اسد خاطرنشان کرد: ما آشتی را آغاز کرده‌ایم و اوضاع دمشق نسبتاً خوب است. در حمص بخش اساسی از آشتی محقق شده است، در حلب ما مذاکرات را آغاز کرده‌ایم تا عناصر مسلح را به سبک حمص از شهر خارج کنیم. طرح دی مستورا برای تعلیق درگیری‌ها در حلب کاملاً با اقدامات ما تناسب دارد. هر حرفی غیر از این بی اساس است. هیچ دولت محلی یا روند سیاسی برای موفقیت طرح دی مستورا مطرح نیست. ابتدا ترکیه باید مجبور به توقف حمایت از عناصر مسلح شود.

روسیه موضع خود را در قبال سوریه تغییر نمی‌دهد

وی در مورد اقدامات روسیه به‌ صورت کلی گفت: الان بر همه لازم است که بر روی آشتی‌های داخلی در سوریه متمرکز شود. این یک مبنا است.

رئیس‌جمهور سوریه اطمینان داد: روسیه به صورت ثابت با ما همراه است و موضع خود را تغییر نمی‌دهد. مواضع روسیه مستحکم است و حمایت‌های سیاسی در شورای امنیت عرصه بین‌الملل را دنبال می‌کند و از نیروهای مسلح ما حمایت نظامی می‌کند، اما اوضاع به حدی نرسیده که روس‌ها مداخله نظامی کنند. در نهایت این ما هستیم که باید از خود دفاع کنیم.

رابطه ایران و سوریه استراتژیک است

رئیس‌جمهور سوریه در مورد مناسبات خود با ایران گفت: همه باید بدانیم ایران در رویکردهای استراتژیک کلی با ما همراه است، اما این را هم باید بدانیم که سبب موفقیت ایران در عرصه بین‌المللی ناشی از عملگرا بودن آن است که دنبال می‌کند. آن‌ها عملاً در پرونده سوریه پایداری می‌کنند و باید بدانیم که مناسبات بین سوریه و ایران مناسباتی استراتژیک است‎

نقش مصر در قبال تحولات سوریه مثبت است

بشار اسد به موضوع تلاش مصر برای میانجیگری در سوریه اشاره و تأکید کرد: این موضوع به مناسبات خوب بین طرفین نیاز دارد. ضربه‌ای که مصری‌ها به اخوان ‌المسلمین وارد کردند، به‌ صورت سریع در فروپاشی آن‌ها نقش داشت. نقش مصر را می‌توان مثبت ارزیابی کرد، مناسبات ما با سرویس‌های امنیتی مصر- حتی در دوره محمد مرسی رئیس جمهور سابق- خوب بود و الان توسعه‌ یافته است. عامل اول به علت روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی است و دوم به علت ضرباتی که مصر به اخوان المسلمین وارد کرد. این دو عامل همگرایی زیادی بین دو طرف ایجاد کرد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها