لاوروف دردیدار با ولید معلم تاکید کرد

حمایت روسیه از دولت سوریه در جنگ با تروریسم

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مذاکرات صلح میان دولت سوریه و مخالفان بزودی در مسکو برگزار می‌شود

نصرالله: اسد نماد وحدت سوریه و‌ خط قرمز‌ ماست

دو هفته پیش بودکه میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در سفری که به لبنان داشت با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۷۵۲۶۹۲

منابع خبری آن روزها اعلام کردند مساله سوریه یکی از محورهای مهم این گفت‌وگوها بوده است. با این حال از متن گفت‌وگوها چیزی منتشر نشده و فقط درحد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای باقی ماند. حال روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله بخش‌هایی از جزئیات این دیدار را منتشر کرده است.

در این جزئیات معلوم می‌شود که نصرالله چند خط قرمز را برای تحولات سوریه ترسیم می‌کند که یکی از برجسته‌ترین آنها بقای بشار اسد به عنوان نماد ملی سوریه است.

این جزئیات در حالی منتشر می‌شود که قرار است در روزهای آینده، دور تازه گفت‌وگوها بین دولت سوریه و مخالفان نیز با میزبانی مسکو برقرار شود. به گزارش فارس، روزنامه الاخبار لبنان در چاپ روز پنجشنبه خود جزئیات دیدار بوگدانف با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را منتشر کرد و مدعی شد سیدحسن نصرالله به نماینده پوتین گفته است که «بشار اسد خط قرمز ماست.» بنابراین هر راهکاری باید زیر سقف رئیس‌جمهوری سوریه باشد.

الاخبار با طرح این پرسش که «طرح روسیه چیست؟ و نصرالله به بوگدانف چه گفت؟» طرح روسیه را مبهم ارزیابی کرد و در خصوص دیدار نصرالله و بوگدانف نیز نوشت: پنجم دسامبر، نماینده پوتین با سیدحسن نصرالله دیدار کرد. در این دیدار، مرد مقاومت، بدون کمترین ابهامی، برای بوگدانف توضیح داد که ما درگیر جنگ علیه تروریسم و دفاع از سوریه و حاکمیت و سیاست‌های راهبردی آن هستیم. امروز پس از گذشت حدود چهار سال از جنگ، بشار اسد به نماد مقاومت و محور آن و نماد معنوی‌اش تبدیل شده است به گونه‌ای که نمی‌توان او را در معادلات مربوط به یافتن راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور نادیده گرفت.

شخص بشار اسد، نماد او و رویکرد‌هایش، خلاصه دولت و کشور سوریه است و رهبری او تاکنون توانسته است جنگ سوریه علیه تروریسم را اداره کند. از سوی دیگر بشار اسد در زمان کنونی عامل وحدت‌بخش این کشور است و نمی‌توان وی را صرفا گزینه‌ای وابسته به طرفی دینی، یا مذهبی یا منطقه‌‌ای یا حتی حزبی و سیاسی در این کشور قلمداد کرد. در نتیجه پذیرفتنی نیست که او را وارد چانه‌زنی‌ها برای یافتن راهکار سیاسی در سوریه کنیم.

از سوی دیگر بشار اسد از زمان اشغالگری آمریکا در عراق در سال 2003 تاکنون تجارب مهمی به‌دست آورده است. یعنی از زمانی که آمریکا به صورت پنهان اسد را تهدید می‌کرد که اگر از راهبرد مقابله با غرب و اسرائیل دست برندارد به سوریه نیز حمله خواهد کرد و در مقابل، اصرار اسد بر حفظ روابط با ایران تاکید داشت و به حمایت از گروه‌های مقاومت و مقابله با تحریم و محاصره غزه که از سال 2005 شروع شد ادامه داد و در برابر تجاوز اسرائیل به لبنان در سال 2006 ایستادگی کرد.

طی این سال‌ها بشار اسد جایگاه خود را نه‌فقط در مقام یک رئیس‌جمهور بلکه جایگاه خود را بین جریان‌ مقاومت و مردم حامی مقاومت در منطقه ارتقاء داده است.

به نوشته روزنامه الاخبار بوگدانف از جلسه دیدار با نصرالله با سه خط قرمز بیرون آمد که طرح روسیه باید براساس آن تنظیم شود؛ حاکمیت سوریه و گزینه‌های راهبردی آن، ارتش سوریه و بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور. بنابراین هر گونه طرحی برای حل بحران سوریه باید در زیر سقف این سه گزینه (کشور، ارتش و اسد) باشد. در همین رابطه روز گذشته اعلام شد دور تازه مذاکرات صلح میان دولت سوریه و مخالفان ماه آینده (ژانویه) در مسکو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مذاکرات احتمالا پس از بیستم ژانویه برگزار می‌شود و به گفته الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مرحله اول مذاکرات، نمایندگان مخالفان داخلی و خارجی سوریه شرکت خواهند داشت. در مرحله بعدی، دولت سوریه به آنها خواهد پیوست. وی همچنین حضور استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را در مذاکرات رد نکرد. این مقام روسی با تاکید بر این‌که درگیری سوریه باید با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود، بار دیگر گفت: مسکو از دولت سوریه در مبارزه با شبه‌نظامیان داعش و دیگر افراط‌گرایان حمایت می‌کند.

بقای اسد

از سوی دیگر روزنامه عبری زبان هاآرتص طی گزارشی به ارزیابی‌ سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی از تحولات منطقه بخصوص دو مساله سوریه و حزب‌الله پرداخت و پیش‌بینی این سازمان نسبت به سال آینده میلادی (2015) را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی النشره، در ارزیابی‌های سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی درخصوص سوریه آمده است که جنگ در جای جای سوریه در حال بالا گرفتن است و کفه ترازو به نفع هیچ طرفی سنگینی نمی‌کند. در این میان، اما نظام بشار اسد همواره پابرجا و ثابت است و سعی دارد دمشق را به عنوان پایتخت خود حفظ کرده و از آن به عنوان گذرگاهی برای رسیدن به حلب و شمال غرب سوریه استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها