jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۷۵۱۷۲۸ ۰۱ دی ۱۳۹۳  |  ۱۸:۰۳

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: کشورهایی که تا سال گذشته حاضر به صبحت با ایران نبودند، امروزه به صورت داوطلبانه وارد ایران شده اند و با نامه رسمی حاضرند تجهیزات خود را به ما بفروشند.

اروپا داوطلب تجهیز فرودگاه های ایران شد

محمدعلی ایلخانی از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای تغییر برخی مسیرهای هوایی خبر داد و گفت: این موضوع به پرواز کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه کمک کرده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 103 راه هوایی در کشورمان وجود دارد که طول آن به 61 هزار و 776 کیلومتر می‌رسد، افزود: تا چندی پیش ما 92 راه هوایی داشتیم اما توانستیم با توجه به مشکلاتی که در فضای کشور اوکراین و عراق پیش آمده بود، پروازهای عبوری از فضای کشورمان را افزایش دهیم و فضای امنی را برای پروازها ایجاد کنیم.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اعلام اینکه هم اکنون 10 رادار، فضای کشور را پوشش می‌دهد و خدمات مختلف برای عبور پروازها و ایجاد ایمنی ارائه می کند، افزود: در حال حاضر با تراکم زیاد هواپیماهای عبوری از فضای کشور مواجه هستیم که خوشبختانه متخصصان مجموعه کنترل فضای کشور با دقت و تخصص خود آنها را هدایت و راهبری می‌کنند.

ایلخانی گفت: در چند ماه گذشته شورای عالی امنیت ملی برخی راه‌های هوایی را تغییر داد و مدت زمان پرواز در برخی مسیرهای داخلی 11 تا 12 دقیقه کاهش یافت که این موضوع به پرواز کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه کمک کرده است.

وی افزود: اداره، تجهیز و نگهداری 54 فرودگاه کشور از دیگر ماموریت‌های شرکت است و هم اکنون 9 فرودگاه بین‌المللی، 25 فرودگاه مرز هوایی (برخوردار از پروازهای منطقه ای) و 20 فرودگاه داخلی در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور است.

ایلخانی با اشاره به اینکه از پیامدهای مذاکرات با گروه 1+5 ورود شرکت‌های خارجی به ایران بوده است، افزود: سه شرکت بزرگ اروپایی از فرانسه، ایتالیا و اسپانیا جلساتی با ما داشتند تا دستگاه‌های رادار و کمک‌ها ناوبری برای تجهیز راه‌های هوایی و فرودگاه‌های کشور خریداری کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: کشورهایی که تا سال گذشته حاضر به صبحت با ایران نبودند، امروزه به صورت داوطلبانه وارد ایران شدند و با نامه رسمی از کشورهایشان حاضرند دستگاه‌های خود را به ما بفروشند که این امکان را به ما می‌دهد تا تجهیزات با کیفیت و بهتری را با قیمت مناسب در مناقصه بین‌المللی خریداری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها جزو بهترین و بزرگترین شرکت‌های دنیا هستند، گفت: یکی از این شرکت‌ها تجهیزات 35 درصد از کشورها را مدیریت می‌کند.

ایلخانی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی نمی‌توانند ایران را نادیده بگیرند، افزود: امارات یک رادار دارد که در نهایت می‌تواند داخل عربستان و بخشی از کشور ما را هم ببیند اما ما 10 دستگاه رادار در فضای کشور و 6 دستگاه‌ در فرودگاه‌ها نصب کرده‌ایم و باید 11 رادار جدید هم خریداری کنیم که این چند برابر تقاضای کشورهای جنوب خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: برآورد ما این است که 250 تا 300 میلیون دلار باید هزینه نوسازی سیستم‌های راداری کنیم و رادارهایی که 10 تا 15 سال پیش از فرانسه خریداری کردیم، پاسخگوی نیاز ما نیست و باید تا 3 سال آینده سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

وی درباره فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: در حال حاضر سه فرودگاه در تهران و البرز داریم که برای آنها به دنبال انتخاب مشاور بین‌المللی هستیم که هم در ساخت فاز دوم فرودگاه امام و تعریف یک شبکه اختصاصی برای اتصال مهرآباد به فرودگاه امام برنامه بدهد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: طرح فاز 2 فرودگاه امام خمینی(ره) به ساخت ترمینالی با 20 میلیون مسافر اختصاص دارد که حداقل 3 هزار میلیارد تومان بودجه می خواهد و به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز داریم تا فاز 2 فرودگاه را راه‌اندازی کنیم.

ایلخانی در خصوص بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور، گفت: بدهی ایران ایر 100 میلیارد تومان و هواپیمایی آسمان 60 میلیارد تومان است.(واحد مرکزی خبر)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
سرویس اقتصادی - یادداشت بیشتر
سرویس اقتصادی - گفتگو بیشتر