مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با گرت پورتر، به انتقاد از رویکرد یوکیا آمانو در استناد به اطلاعات تائیدنشده برای فشار آوردن به ایران، پرداخت.
کد خبر: ۷۵۱۵۰۷

به گزارش فارس، هانس بلیکس گفته است دیدبان اتمی سازمان ملل نباید با استناد به اطلاعات تائیدنشده، ایران را متهم کرده و این کشور را تحت فشار قرار دهد.

بلیکس در این مصاحبه که اواخر ماه گذشته میلادی توسط گرت پورتر، روزنامه‌نگار تحقیقی (نویسنده کتاب بحران ساختگی) صورت گرفته، از اظهارات آمانو مبنی بر این‌که هنوز هم احتمال فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه در ایران وجود دارد، انتقاد کرده است. بلیکس که بین سال‌های 2000 تا 2003 بازرس ارشد سازمان ملل برای بررسی اتهام وجود برنامه تسلیحات کشتار جمعی در عراق بود و در این رابطه با مقامات آمریکایی، اختلاف پیدا کرد، با بیان این‌که همواره نسبت به اتهامات مطرح‌شده در مورد وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای در عراق و ایران بدبین بوده، گفت: من همیشه گفته‌ام، شما همواره به اندازه اطلاعات، ضداطلاعات (داده‌های غلط) دارید. وی در مورد ادعاهای مطرح‌شده در گزارش‌های آژانس در مورد ابعاد نظامی احتمالی (PMD) در برنامه هسته‌ای ایران، گفت: چیزی که مرا نگران می‌کند این است که این اتهامات که از سوی آژانس‌های اطلاعاتی خارجی به آژانس ارائه شده، از سوی دولت‌ها برای تحت سوءظن نگه داشتن ایران، مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل سابق آژانس با بیان این‌که این اتهامات می‌تواند به عنوان یک تاکتیک برای اتهام‌زنی مداوم و مظنون کردن جامعه جهانی به ایران مورد استفاده قرار گیرد، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «باید محتاط باشد و اجازه ندهد به چنین تاکتیک‌هایی کشیده شود.» بلیکس با اشاره به این‌که از بین بردن استقلال آژانس، در بلند‌مدت حتی به نفع اعضای ارائه‌کننده اطلاعات هم نیست، افزود: اعضایی که این اسناد اطلاعاتی را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند «در بلندمدت از وجود یک نهاد بین‌المللی که می‌خواهد مستقل باشد، نفع می‌برند. آنها در شورای امنیت می‌توانند به دنبال منافع خودشان باشند، اما پرونده آژانس باید تا حد امکان بیطرفانه باشد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها