برای چندمین بار خبر درگذشت محمد علی کشاورز، هنرمند برجسته ایرانی در فضای غیررسمی رسانه‌ای پیچید. متأسفانه در طول یکسال این چندمین باری است که خبر درگذشت این هنرمند از سوی عده‌ای ناشناس منتشر و بعد‌از‌چند‌ساعت تکذیب می‌شود.
کد خبر: ۷۵۱۱۰۰
سریال شایعه مرگ هنرمندان همچنان ادامه دارد

محمد علی کشاورز، هنرمند باسابقه سینما و تلویزیون ایران، یکی از بزرگ‌ترین و خاطره‌سازترین بازیگران ایرانی است و این چندمین باری است که خبر درگذشت او در رسانه‌ها پخش می‌شود و دوباره تکذیب می‌شود.

چند سالی است که ایجاد شایعه مرگ برای برخی از بازیگران، آنها و طرفداران‌شان را مکدر می‌کند، اما باز هم عده‌ای گویا با حالتی بیمارگونه از خلق این دست شایعات لذت می‌برند و آن را منتشر می‌کنند. شایعه‌سازی درباره مرگ هنرمندان و افراد سرشناس در کشورمان و دامن زدن به آن در فضاهای گوناگون خبری و رسانه‌ای، تبدیل به دستاویز برخی سایت‌های خبری و رسانه‌های به اصطلاح زرد با اهدافی از جمله بالا رفتن بازدید‌کننده شده است. شایعه پراکنی که به طریق اولی اقدامی همانند دروغ گفتن است، در شریعت اسلامی و فرهنگ ایرانی امری مذموم و زشت است و احادیث و روایات زیادی در زمینه حرمت این فعل قبیح اعلام شده است. در همین زمینه امیر‌المؤمنین علی‌‌بن ابیطالب علیه‌السلام درباره دروغ‌گویی فرموده‌اند «‌زشت‌ترین بی‌وفایی، دروغ گفتن است.»

مرگ‌هایی که تکذیب شدند

در سال‌های اخیر شایعه‌سازی در سطوح مختلف و راجع به افراد سرشناس به خصوص هنرمندان و بازیگران عرصه سینما و تلویزیون صورت می‌گیرد که به واقع حرکتی بسیار بد و مشمئز‌کننده است؛ به طور مثال اکبر عبدی مدت کوتاهی را در بستر بیماری گذراند و خیلی‌ها نگران حال او بودند. این اتفاق در سال 89 برای این بازیگر افتاد و یک عده فرصت‌طلب از این فرصت استفاده کردند و به منظور بالا بردن بازدید‌کننده سایت‌هایشان این شایعه را درست کردند که اکبر عبدی دار فانی را وداع گفت!
در سال 89 یک شایعه فوت دیگر هم رسانه‌ای شد و آن شایعه مرگ علی نصیریان، بازیگر شاخص سینما و تلویزیون و تئاتر ایران بود اما نکته جالب این بود که گویا فرد دیگری به نام علی نصیریان در سانحه تصادف فوت می‌کند و این تشابه اسمی با شیطنت برخی همراه می‌شود و آن را خبری می‌کنند. سال 91 پس از آنکه عکسی از ابوالفضل پورعرب با ظاهری تکیده و بیمارگونه منتشر شد، شایعه مرگ او، طرفدارانش را نگران کرد و به دنبال خبری می‌گشتند تا این شایعه را تکذیب کنند.

همین اتفاق هم افتاد و پسر این هنرمند در گفت و گو با یکی از نشریات اعلام کرد، پدرش در سلامت کامل به سر می‌برد و اتفاقی برایش نیفتاده است. برای عزت سینمای ایران، شایعه مرگ چندین بار ساخته شد و هر بار به نوعی رد شد اما نکته جالب درباره او این است که این بازیگر پس از آنکه دید تکرار این شایعه درباره همکارش، محمد‌علی کشاورز او را رنجیده خاطر کرده است در گفت و گویی مطرح کرد: «این خیلی بد است که برای شوخی با خبر درگذشت دیگران بازی می‌کنیم. چرا باید چنین شوخی‌های ناهنجاری با دیگران کنیم؟» رضا رویگری در دو، سه سال اخیر و پس از سکته‌ای که داشت به لحاظ جسمانی وضعیت خوبی نداشته است و همین باعث شد که درباره مرگ او هم شایعاتی منتشر شود.

اما محمدعلی کشاورز در میان هنرمندان پیشکسوت تقریباً تنها کسی است که چندین و چند بار خبر فوت او منتشر شده است. تیرماه سال جاری یکی از چندین باری بود که خبر مرگ این بازیگر و هنرمند سابقه‌دار سینما و تلویزیون منتشر شد. درج خبرهای دروغ درباره درگذشت این هنرمند بارها و بارها تکرار شده و گرچه استاد کشاورز تا امروز از کنار این شایعه‌پراکنی گذشته و پیگیری حقوقی نکرده است ولی خبرهای اخیر آرامش خانواده وی را نیز بر هم زده است.

باز هم خبر فوت کشاورز!

اما روز گذشته و به رغم صحبت‌ها و خواهش‌های این هنرمند پیشکسوت کشورمان، بار دیگر خبر فوت او در بین اهالی رسانه و مردم به صورت غیر‌رسمی گفته می‌شد تا اینکه باز هم خبر تکذیب این موضوع از سوی نزدیکان محمدعلی کشاورز اعلام و منتشر شد. متأسفانه پیشرفت علمی و تکنولوژیکی منجر به شکستن حریم افراد شده است و انگار ظرفیت استفاده مناسب و معقولانه از این پیشرفته‌ها و ابزار اطلاع‌رسانی در بین بسیاری از کاربران و استفاده‌کنندگانش فرهنگ‌سازی نشده است.

انتشار شایعه مرگ افراد مشهور در زمان بیماری آنها توسط افرادی که مسئله فرهنگ در زندگی آنها کمرنگ شده است، اقدامی غیر اخلاقی و ناپسند است. عادت شایعه‌پراکنی در خصوص مرگ افراد مشهور دنیای هنر و ورزش در کشور ما که سابقه تمدنی و فرهنگ بسیار قدیمی چندین هزار ساله دارد، بسیار تأسف بار است. از سویی واکنش هنرمندان نسبت به این اتفاقات و شایعات نیز تا به حال نتوانسته از چنین اقداماتی جلوگیری کند و شایعاتی از این دست هر بار در مورد هنرمندی شنیده می‌شود که در بستر بیماری است. (روزنامه جوان)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها