ستاره دورتموند در هزارتوی شایعات قرار دارد

معمای رویس

آیا دیدار مقابل پادربورن، آخرین بازی مارکو رویس برای بوروسیا دورتموند بود؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از هواداران این تیم را به خود مشغول کرده است.
کد خبر: ۷۵۰۰۳۱
معمای رویس

به گزارش جام جم ورزشی ، ستاره ملی‌پوش آلمانی در تساوی 2 ـ 2 تیمش مقابل پادربورن، آسیب‌ دید و برای بازگشت به میادین باید تا ژانویه صبر کند؛ و از آنجا که رقابت‌های بوندس لیگا تا پایان ژانویه تعطیل است و در این مدت هم پنجره نقل و انتقالات زمستانی باز خواهد شد، بعید نیست دیدار مقابل پادربورن، به آخرین بازی رویس برای زردها تبدیل شود.

در چند هفته اخیر، شایعه جدایی رویس از دورتموند بیشتر از همیشه شنیده می‌شود؛ همان اتفاقی که در فصل 12ـ2011، در زمان حضور او در مونشن گلادباخ رخ داد و در نهایت او در ژانویه همان فصل با دورتموند قرارداد امضا کرد؛ هرچند تا پایان فصل در گلادباخ ماند و در تابستان راهی وست فالن شد. به نظر می‌رسد تاریخ برای ستاره آلمانی در حال تکرار شدن است. حالا دیگر در فوتبال اروپا همه می‌دانند در قرارداد رویس، بندی وجود دارد که براساس آن، او می‌تواند در پایان این فصل با انتقالی 25 میلیون یورویی دورتموند را ترک کند؛ مبلغی که برای بازیکنی در این سطح و کیفیت، باوجود مصدومیت‌هایی که در چند فصل اخیر داشته، بسیار پایین است. او بی‌تردید یکی از بهترین بازیکنان آلمان و دنیاست و به همین دلیل است که باشگاه‌های زیادی به‌دنبال به خدمت گرفتن او هستند. سه سناریو برای دورتموندی‌ها در مورد رویس می‌توان متصور بود؛ اول این‌که این باشگاه در همین ژانویه او را بفروشد. هرچند فروش یکی از ارکان اصلی تیم می‌تواند شانس تیم کلوپ برای رسیدن به رقابت‌های اروپایی فصل بعد را کاهش بدهد، اما از نظر مالی مطمئنا به سود دورتموند خواهد بود. با توجه به بندی که در قرارداد رویس وجود دارد، دورتموندی‌ها جای زیادی برای چانه زدن با مشتریان او ندارند اما فروش او در ژانویه می‌تواند دست باشگاه برای درخواست مبلغی بالاتر را باز بگذارد.

گزینه دوم، صبر کردن تا پایان فصل و زمانی است که بند موجود در قرارداد این بازیکن، فعال می‌شود. مطمئنا ماندن رویس، شانس دورتموند برای رسیدن به رقابت‌های اروپایی فصل آینده را افزایش می‌دهد و دورنمای رسیدن به چمپیونزلیگ، فروش رویس به قیمت پایین‌تر را قابل پذیرش می‌کند. گزینه آخر که تنها به خود رویس بستگی دارد، تمدید قرارداد با دورتموند است. دورتموندی‌ها بارها علاقه شان را برای حفظ این ستاره ملی پوش اعلام کرده‌اند و مطمئنا حاضر به افزایش دستمزد او هم هستند؛ اما با توجه به این‌که رویس پیش از این پیشنهاد تمدید قرارداد باشگاه را رد کرده، بعید است این اتفاق رخ بدهد؛ مگر این‌که مصدومیت‌های پیاپی رویس، شرایط را به گونه دیگری تغییر بدهد.

اما اگر رویس بخواهد دورتموند را ترک کند، مقصد احتمالی او می‌تواند کدام باشگاه معتبر اروپایی باشد؟

لیگ برتر انگلیس

بازی در لیگ برتر انگلیس برای بازیکنی که در اوج دوران حرفه‌ای اش قرار دارد، مطمئنا دورنمای وسوسه‌کننده‌ای دارد. رویس هم اگر تصمیم به حضور در لیگ برتر بگیرد، به اندازه کافی پیشنهاد خوب روی میز دارد؛ زیرا تقریبا همه باشگاه‌های بزرگ لیگ برتری، به‌دنبال خرید این ملی‌پوش آلمانی هستند.

چلسی: اگر ادعای رسانه‌های انگلیسی را باور کنیم، آبی‌های لندن از بیشترین شانس برای به خدمت گرفتن رویس برخوردارند. اکنون ادن هازارد و اسکار، دو هافبک هجومی تیم مورینیو هستند و گزینه سوم از بین ویلیان و آندره شورله انتخاب می‌شود. اگر رویس راهی استمفورد بریج شود، می‌تواند این پست را به‌طور کامل از آن خود کند. چلسی از قدرت مالی لازم برای به خدمت گرفتن رویس برخوردار است. از سوی دیگر، گفته می‌شود آنها آماده‌اند برای خرید رویس، شورله را به دورتموند واگذار کنند و این مساله، پیشنهاد آنها را برای باشگاه آلمانی جذاب‌تر می‌کند؛ زیرا دیگر نیازی به جستجو در بازار برای پیدا کردن جانشینی برای رویس نخواهند داشت.

منچسترسیتی: آبی‌های اتحاد یکی از آن باشگاه‌هایی هستند که نام آنها در صف خرید خیلی از بهترین‌های فوتبال اروپا شنیده می‌شود و به خدمت گرفتن رویس هم یکی از پروژه‌هایی است که مدیران سیتی به آن فکر می‌کنند. البته اگر قرار باشد او در ژانویه دورتموند را ترک کند، احتمالا سیتی نمی‌تواند برای خرید او اقدام کند زیرا قوانین فرپلی مالی، مانع پرداخت مبلغی قابل توجه از سوی این باشگاه می‌شود؛ اما در صورتی که رویس تا تابستان آینده در دورتموند بماند، سیتی هم شانس زیادی برای به خدمت گرفتن او خواهد داشت.

منچستریونایتد: رویس بازیکنی است که می‌تواند به خودی در فلسفه لوئی فن خال جا بیفتد و اگر منچستریونایتد بتواند جواز حضور در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان را به‌دست بیاورد، حضور در الدترافورد برای ستاره آلمانی وسوسه انگیزتر خواهد شد. اما پیوستن به شیاطین سرخ در ژانویه، در شرایطی که هنوز این باشگاه به ثبات لازم نرسیده، می‌تواند ریسک زیادی داشته باشد؛ ریسکی که شاید رویس حاضر به انجام آن نباشد.

آرسنال: البته بعد از پایان بازار نقل و انتقالات تابستانی، کمتر شایعه‌ای در مورد پیوستن رویس به آرسنال شنیده شده اما سبک بازی او برای حضور در ترکیب توپچی‌ها بسیار مناسب است؛ ضمن این‌که حضور چند ستاره آلمانی دیگر، شانس پیوستن رویس به این باشگاه لندنی را افزایش می‌دهد. ضمن این‌که اگر شایعات در مورد جدایی آرسن ونگر از آرسنال در تابستان و حضور یورگن کلوپ در این باشگاه به حقیقت تبدیل شود، ناگهان توپچی‌ها به مشتری اول این ملی پوش آلمانی تبدیل می‌شوند.

لیورپول: شاید رفتن به لیورپول در تابستان گذشته می‌توانست یک گزینه برای رویس باشد اما اکنون قرمزهای مرسی شاید شانس چندانی برای خرید او ندارند؛ مگر این‌که راجرز تا پایان فصل دست به معجزه بزند. لیورپول اکنون بازیکنی در اندازه‌های رویس ندارد و این ملی‌پوش آلمانی بهتر از آن است که بخواهد در آنفیلد به میدان برود؛ بویژه این‌که او مشتریان بسیار بهتری هم از لیورپول دارد.

لالیگای اسپانیا

مانند لیگ برتر انگلیس، بازی در لالیگا هم می‌تواند برای بازیکنی مانند رویس، بویژه با سبک بازی ویژه او، بسیار جذاب باشد. احتمالا بازی‌های لالیگا، از نظر سرعت و تکنیک، هماهنگی بیشتری از بازی‌های فیزیکی لیگ برتر، با سبک بازی رویس دارد. البته گزینه‌های اسپانیایی، به اندازه تیم‌های لیگ برتر، پرتعداد نیستند.

رئال مادرید: رئالی‌ها جدی‌ترین رقیب چلسی برای خرید رویس محسوب می‌شوند. حضور رویس در کنار کریس رونالدو و گرت بیل، دورنمای هیجان انگیزی برای هواداران رئال دارد. رئالی‌ها اگر بخواهند، می‌توانند مانند چلسی در همین ژانویه برای خرید رویس دست به کار شوند اما شاید این ستاره آلمانی باشد که بهتر است نگاهی به خط حمله پرستاره رئال بیندازد. حضور در سانتیاگو برنابئو، با عناصر هجومی پرتعدادی که رئال در اختیار دارد، می‌تواند یک چالش جدی برای رویس باشد.

بارسلونا: شایعه چندانی در مورد حضور رویس در نیوکمپ منتشر نشده و با توجه به مثلث خطرناکی که بارسا در خط حمله در اختیار دارد، احتمالا رویس ترجیح می‌دهد شانس خود را در جای دیگری امتحان کند. هرچند سبک بازی رویس، بیش از رئال، با آبی و اناری‌ها کاتالان هماهنگ است.

بوندس لیگای آلمان

گزینه نهایی رویس، ماندن در فوتبال آلمان است و در این صورت، او تنها یک گزینه می‌تواند داشته باشد!

بایرن مونیخ: بایرنی‌ها در دو سال گذشته، ماریو گوتزه و روبرت لواندوفسکی را از دورتموند به خدمت گرفتند و اگر رویس هم تصمیم بگیرد که به آلیانس آره نا برود، مطمئنا حسابی هواداران دورتموند را ناامید خواهد کرد اما می‌تواند بار دیگر در کنار دو هم تیمی سابقش، یک مثلث غیرقابل مهار را شکل بدهد. البته فرانک ریبری بتازگی به او هشدار داده که در صورت پیوستن به بایرن، نباید انتظار حضور ثابت در ترکیب اصلی را داشته باشد اما با توجه به سن و سال ستاره فرانسوی، مطمئنا مدیران بایرن باید از همین حالا به فکر پیدا کردن جانشینی مناسب برای او باشند.

بوندس لیگا فاناتیک / مترجم: بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها