رایا‌نه‌ رومیزی نسبتا ارزان با بهره‌وری بالا

راهنمای خرید یک رایانه دسکتاپ ارزان قیمت

با دنبال کردن این راهنما می‌توانید یک رایانه رومیزی (PC) برای خود سرهم (اسمبل) کنید که می‌تواند غیر از برنامه‌های سنگین گرافیکی تقریبا از عهده هر کاری برآید.
کد خبر: ۷۴۸۵۰۸
راهنمای خرید یک رایانه دسکتاپ ارزان قیمت

جام جم کلیک: اگر نیاز شما به رایانه فقط در حد ساخت و ویرایش چند سند آفیس و چک کردن ایمیل و برخی کارهای روزمره که بسیاری از کاربران غیر حرفه‌ای از یک رایانه انتظار دارند، خلاصه می‌شود، می‌توانید با بودجه‌ای بسیار کم نیز صاحب یک رایانه دسکتاپ (رومیزی) شوید.

با دنبال کردن این راهنما می‌توانید یک رایانه رومیزی (PC) برای خود سرهم (اسمبل) کنید که می‌تواند غیر از برنامه‌های سنگین گرافیکی تقریبا از عهده هر کاری برآید.

پردازنده

نسل جدید پردازنده‌های ای.ام.دی، با تراشه‌‌های (چیپ) ترینیتی (Trinity) و ریچ‌لند (Richland) در کنار واحد پردازنده مرکزی دارای واحد پردازشگر گرافیکی نیز هستند.

اصولا واحد‌های پردازشی شتاب یافته (APU) ریچ‌لند، سرعتی کمتر از هم رده‌های اینتل خود دارند، اما پردازنده‌های اینتل، مصرف برق بیشتری نیز دارند. هسته گرافیکی تعبیه شده پردازش‌گر مرکزی A8-6600K ای ام دی، آنقدر سریع است که حتی برخی کارت های گرافیک اختصاصی مستقل (discerete GPU) را نیز پشت سر می‌گذارد که همین قابلیت، آن را به یک گزینه عالی برای سیستم‌های ارزان‌قیمت تبدیل می‌کند. (به‌خصوص اگر قصد داشته باشید بازی‌های رایانه‌ای سبک را بدون نصب کارت گرافیک مستقل روی رایانه خود اجرا کنید)

اگر هم بخواهید یک کارت گرافیک مستقل را داشته باشید، ما پردازنده دو هسته‌ای Core i3-3220 که قیمتی حدود 350 هزار تومان دارد، را به شما توصیه ‌می‌کنیم. این پردازنده خیلی کارآمد و کم مصرف‌ است و به‌خصوص در اجرای وظایفی که نیاز به پردازش مجازی چند نخی (multi-threaded tasks) ندارند، کارآیی بهتری را ارائه می‌دهد. با این‌ که این پردازنده در اجرای بازی‌ها در مقابل APU شرکت ای.ام.دی حرفی برای گفتن ندارد، اما به خاطر برخورداری از هسته گرافیکی اینتل تعبیه شده )2500 (HD IGP در اجرای وظایف پایه رایانشی هیچ چیزی کم ندارد.

گرافیک

شرکت ای.ام.دی در پردازنده های شتاب‌یافته خود با بهره بردن از فناوری جدیدی به نام دو گرافیک همزمان (Dual Graphic) ، قابلیت استفاده همزمان از پردازنده مجتمع گرافیکی در کنار یک کارت گرافیک مستقل AMD Radeon را ممکن ساخته است. این فناوری نیاز های پردازشی را بین تراشه‌های گرافیکی تقسیم می‌‌کند و بهترین کارایی ممکن برای را بازی های مدرن دارای گرافیک بالا فراهم می‌آورد.

در چنین شرایطی بهترین گزینه برای شما اضافه کردن یک کارت گرافیک نسبتا ارزان رادئون R7 240 4GB DDR3 با قیمت حدود 320 هزار تومان است که افزایش قابل ملاحظه‌ای در نرخ فریم تصویر سیستم شما ایجاد می‌کند.

مادربورد

در صورت نصب کارت گرافیک مستقل و استفاده از پردازنده‌ i3-3220 اینتل، می‌توانید آنها را به همراه یک مادربرد با چیپ ست H77 در رایانه خود به‌کار ببرید.

حافظه رم

کنترلر حافظه APU ای.ام.دی از نوع دو کاناله DDR3 بوده و با فرکانس کاری تا 1866 مگاهرتز سازگار است. شاید با خرید دو گیگابایت حافظه رم به جای چهار گیگابایت، مبلغ کمی در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید اما این مقدار حافظه فقط برای کارهایی در حد بهره‌وری عمومی و مرور گری وب (وب براوزاینگ) کافی است. ما خرید چهار گیگابایت ماژول رم 1866 مگاهرتزی را برای سیستم توصیه می کنیم.

ذخیره سازی

باتوجه به اینکه هنوز هم درایو‌های وضعیت جامد (SSD) از قیمت بالایی برخوردارند و ظرفیت ذخیره‌سازی داده آنها کم است، ما استفاده از یک دیسک سخت یک ترابایتی را به شما توصیه می‌کنیم

صفحه نمایش

مطمئنا انتخاب یک پنل صفحه نمایش IPS با رنگ‌های زنده و درخشان‌تر و زاوایای دید بهتر، بر پنل‌های استاندارد TN ارجحیت دارد. پس در انتخاب صفحه‌نمایش نهایت دقت را داشته باشید و البته به سلیقه‌ی تان نیز اهمیت دهید چرا که صفحه‌نمایش مدام در جلوی چشمان شما است و بخشی از دکوراسیون منزل را نیز شامل می‌شود!

قطعات پیشنهادی:

1- مادربرد MSI - FM2-A55M-E33

قیمت: حدودا 199 هزار تومان

2- پردازنده AMD 3nd Gen A-Series APU A8-6600K

قیمت: حدودا 379 هزار تومان

3- حافظه رم Apecer-4GB DDR3-1600

قیمت: حدودا 134 هزار تومان

4- کارت گرافیک APU آنبورد درن‌ساخت پردازنده AMD

5- صدا تعبیه شده روی مادربرد

6- هارد دیسک یک ترابایتی Western Digital - SATA 3/64mb buffer Green

قیمت: حدودا 200 هزار تومان

7-سامسونگ نوری Samsung SH-S224 DVD +/-RW 24x ,SATA, Internal

قیمت: حدودا 55 هزار تومان

8-کیس Case GREEN – Solaris

قیمت: حدودا 114 هزار تومان

9-پاور 430 وات GREEN - GP430A-HE

قیمت: حدودا 155 هزار تومان

10-صفحه نمایش (مانیتور) SAMSUNG - 20" - S20C325B LED

قیمت: حدودا 385 هزار تومان

11-بلندگو

قیمت: حدودا 25 هزار تومان

توجه: اقلام دیگری همچون ماوس و صفحه‌کلید نیز با انتخاب شما قابل خریداری است.

نکته: قیمت‌های ذکر شده صرفا جهت اطلاع و حدود قیمت در بازار است. این قیمت‌ها ممکن است هر لحظه در نوسانات بازار تغییر کنند.

جواد ودودزاده
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها