یک فوق‌تخصص نفرولوژی با تاکید بر این که زنان باید با دوره‌های افسردگی پس از زایمان آشنا باشند، گفت: خانم‌های بسیار جوان بیشتر در معرض افسردگی پس از زایمان قرار دارند.
کد خبر: ۷۴۷۷۷۰

دکتر الهه رجایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که افسردگی پس از زایمان اغلب به دلیل تغییرات هورمونی بعد از زایمان صورت می‌گیرد، افزود: علاوه بر تغییرات هورمونی، زایمان نیز به دلیل داشتن استرس و فشار روحی و روانی برای فرد، از علل افسردگی پس از زایمان به شمار می‌آید. اگر درمان حمایتی برای افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان صورت گیرد، تا شش ماه پس از زایمان، بهبود حاصل می‌شود. البته این امکان نیز وجود دارد که حتی افسردگی افراد تحت درمان قرار گرفته نیز مجدد عود کند.

وی تاکید کرد: علائم افسردگی پس از زایمان شامل تمایل به گریه، کاهش توجه، اختلالات خلقی و در صورت شدید بودن میزان افسردگی و افکار خودکشی می‌شود. سن پایین افراد، سابقه افسردگی، وجود اختلالات عاطفی قبلی، استفراغ شدید در دوران حاملگی، مصرف دخانیات و داروهای غیرمجاز در بارداری احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را بیشتر می‌کند.

پیشگیری از سنگ کلیه با مصرف زیاد مایعات

یک جراح و متخصص کلیه مهم‌ترین علت تشکیل سنگ‌های کلیه را مصرف کم مایعات دانست و گفت: مصرف مایعات به میزان زیاد، چای کمرنگ و دوغ کم‌نمک یا بی‌نمک در جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه موثر است.

دکتر آرش کردی، در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که مصرف میوه‌جات تازه به علت داشتن فیبر نیز به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می‌کند، افزود: عوامل ارثی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش از حد موادغذایی مانند نمک، گوشت قرمز، شکلات، اسفناج، گوجه فرنگی، حبوبات و چای پررنگ و کاهش حجم ادرار به علت تعریق شدید در آب و هوای گرم و خشک در ایجاد سنگ کلیه موثر است. وی تاکید کرد: بیماری‌های زمینه‌‎ای مانند دیابت، نقرس و چاقی، بیماری‌های کلیه مانند کیست‌های کلیه، انسداد و عفونت‌های ادراری، مصرف برخی داروها و مصرف الکل از سایر علل ایجاد سنگ کلیه است. مهم‌ترین نشانه این بیماری، درد شدید و پیچشی به فاصله هر چند دقیقه در ناحیه پهلوست. وی اظهار کرد: در صورت کوچک بودن سنگ بدون عارضه انسداد و عفونت، ممکن است به درمان خاصی نیاز نباشد، اما در سنگ‌های بزرگ احتیاج به سنگ‌شکن است و برای درمان سنگ‌های بزرگ‌تر از روش‌های لیزر استفاده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها