یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگیتان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان باشما خواهیم بود.
کد خبر: ۷۴۶۰۷۳
مسمومیت بارداری

جام جم سرا: در حالت طبیعی در هر فرد بارداری که در سه ماهه‌ دوم حاملگی قرار دارد، فشار‌ خون، کمی‌ کمتر از حد طبیعی است و بتدریج به حالت طبیعی برمی‌گردد. با وجود این در 10 درصد خانم‌ها بعد از هفته‌ بیستم بارداری، فشار خون شروع به افزایش می‌کند. این افزایش فشار خون که در اثر بارداری ایجاد می‌شود، پره ‌اکلامپسی یا ‌مسمومیت بارداری نام دارد. البته در موارد نادری این اتفاق در نخستین روزهای پس از تولد نوزاد رخ می‌دهد.

سابقه فشار خون

به گفته متخصصان بین 20 تا 25 درصد خانم‌هایی که پیش از بارداری مبتلا به بیماری فشار خون بالا بوده‌اند، در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی می‌شوند، در حالی که فقط 5درصد خانم‌های باردار بدون سابقه ابتلا به فشار خون بالا ممکن است به پره اکلامپسی مبتلا شوند. البته عوامل دیگری مثل افزایش سن بارداری، سابقه‌ پره اکلامپسی در مادر یا خواهر، چاقی پیش از بارداری، بارداری دو یا چند قلو و سابقه‌ ابتلا به دیابت، بیماری کلیوی، لوپوس و روماتیسم مفصلی هم احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش می‌دهند.

علائم پره اکلامپسی

وجود پروتئین در ادرار، ورم دست‌ها و پاها که در صبح شدیدتر است، تهوع و استفراغ مفرط، افزایش وزن ناگهانی و غیرطبیعی در سه ماهه آخر بارداری، سردرد شدید یا سرگیجه، دردهای شکمی و کاهش میزان ادرار یا قطع شدن ادرار ازجمله مهم‌ترین علائم مسمومیت بارداری است، اما بیمار می‌تواند علائم دیگری مثل وجود خون در ادرار هم داشته باشد. البته ورم اندام‌ها در دوران حاملگی طبیعی است، اما اگر ورم با استراحت برطرف نشود و با افزایش فشار خون و علائم گفته ‌شده همراه باشد، باید موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

خطر مسمومیت بارداری

پره اکلامپسی ممکن است خفیف یا شدید باشد و بسرعت یا بتدریج پیشرفت کند. حالا شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که پره اکلامپسی چه فرقی با اکلامپسی دارد؟ باید بدانید اکلامپسی آخرین و شدیدترین مرحله‌ پره ‌اکلامپسی است و زمانی رخ می‌دهد که پراکلامپسی درمان نشده باقی بماند. در این حالت تشنج نیز رخ می‌دهد و ممکن است حتی به کما و مرگ مادر و جنین منجر شود.

از تشخیص تا درمان

در هر بار مراجعه به پزشک فشار خون باید به دقت اندازه‌گیری شود تا در صورت افزایش غیرطبیعی، خانم باردار تحت آزمایش‌های تشخیصی شامل آزمایش خون، بررسی ادرار 24 ساعته و... قرار بگیرد. در صورتی هم که ابتلا به پره اکلامسی تائید شود، مهم‌ترین راهکارهای درمانی مراقبت در خانه و مراجعه دوره‌ای منظم به متخصص زنان است؛ هرچند در موارد حادتر بستری در بیمارستان و زایمان زودتر از موعد توصیه می‌شود. بنابراین در هیچ شرایطی افزایش فشار خون دوران حاملگی را ساده قلمداد نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها