بی‌توجهی به نکات امنیتی و حضور ناآگاهانه در شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌زننده است.
کد خبر: ۷۴۵۰۵۴
آگاهانه وارد شبکه‌های اجتماعی بشویم

به گزارش جام جم کلیک: بی‌توجهی به نکات امنیتی و حضور ناآگاهانه در شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌زننده است.

رشد شبکه‌های اجتماعی با توجه به روند تکنولوژی در جهان به گونه‌ای غیرقابل کنترل است و تصور این موضوع که بتوان شبکه‌های اجتماعی را به طور کامل کنترل کرد، ساده‌انگاری است؛ اما با ارتقاء دانش، آگاهی و نیز فرهنگ کاربران می‌توان از آسیب‌های احتمالی جلوگیری و یا آن را کنترل کرد.

فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، گوگل پلاس، گروه‌های وایبری و... چشم‌انتظار کاربران تازه‌نفس هستند. بقای شرکت‌های ارائه دهنده‌ سرویس‌های اینترنتی در گرو فروش ترافیک مصرفی کاربران است و در این میان، کاربران ناپخته‌ای هستند که طعمه‌ی دام‌های گسترده آن‌ها می‌شوند. این شرکت‌ها از زندگی آنلاین کاربران خود بسیار استقبال می‌کنند و خوشحال می‌شوند اگر افراد گوشی‌های تلفن خود را حتی هنگام خواب هم از خود جدا نکنند. شاید هر ثانیه آنلاین ما هزاران سود مالی به داخل جیب آن‌ها سرازیر می‌کند.

در این میان هیچ‌کس نه حوصله و نه وقت آن را دارد که به پیشنهادات، راه‌کارها و توصیه‌ها گوش و یا حتی توجه کند. افراد مشتاق تکنولوژی تنها به آن‌چه پیش روی خود دارند، بسنده کرده و در این عرصه هم‌چنان بدون توجه به خطرهای احتمالی شبکه‌های اجتماعی به تاخت و تاز مشغول هستند.

حضور ناپخته کاربران اینترنت در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مطرح دنیا را بر آن داشته تا برای آگاهی‌سازی، فرهنگ‌سازی و جلب توجه آنان دست به انتشار مطالب آگاهی دهنده و آموزشی بزنند. برای نمونه، بیزینس اینسایدر (Business Insider ) لیستی از اشتباهات احتمالی در شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده‌ و مجله تایمز از خطاهایی می‌نویسد که می‌توانند شغل افراد یا بیشتر از آن، خانوده آنان را دست‌خوش فرو پاشی سازند و اینتر پرونور (Entrepreneur) نیز لیستی از خطاهای فاحش کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا آگاهی و هشدارهای لازم را به کاربران بدهند. با این وجود هنوز هم شاهد اشتباهات و خطاهای فاحش کاربران در شبکه‌های اجتماعی هستیم.

با وجود این همه آموزش و اطلاعات سازنده باز ما شاهد چنین مواردی در شبکه‌های اجتماعی هستیم و مشکلات و دردسرهایی که کاربران ناپخته و نا‌آگاه در این شبکه‌ها ایجاد می‌کنند، کم نیستند. شاید آنان نمی‌دانند که حضور هر فرد در دنیای مجازی مانند اثر انگشت هر فرد، منحصر به‌فرد است و معرف ابعاد مختلف زندگی وی محسوب می‌شود و نیز می‌تواند بازتاب‌های گوناگون و وسیعی را در دنیای واقعی به همراه داشته باشد.

اگر چه باید با تکنولوژی‌های روز و همه‌گیر پیش رفت و به‌روز شد اما با گاهی بهای آن کمرشکن می‌شود. داشتن و استفاده از تکنولوژی‌های روز، خوب است اما استفاده صحیح از آن، نیازمند آگاهی و دید وسیع و بلندمدت کاربران است.

بهتر است با رعایت نکات زیر از آسیب‌های احتمالی شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کرده و قبل از هر چیز برای عضویت در یک شبکه از خود این سوال‌‌ها را بپرسیم:

  • آیا واقعا عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی یا این شبکه به‌خصوص برای من خوب است؟
  • حد و اندازه مشارکت در این شبکه چه میزان است؟
  • تا چه حد باید در این شبکه اطلاعات قرار دهم؟
  • آیا هر فردی درخواست دوستی یا اضافه شدن به صفحه مرا داد، قبول کنم؟
  • آیا باید به هر فردی شناخته یا نشناخته مانند آشنایان دور، همکاران و... درخواست دوستی و اضافه شدن بدهم؟
  • چگونه از این شبکه‌های اجتماعی می‌توانم سود ببرم؟
  • کیفیت و کمیت فعالیت من چگونه ارزیابی می‌شود؟

منبع: افتانا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها