خواص گیاهان

خواص روغن بنفشه

به گفته یک پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، گیاه «ارغوان» برودت معده و کلیه را برطرف می‌کند و صدا را صاف و سنگ مثانه را نیز خرد می‌کند.
کد خبر: ۷۴۳۱۸۰
جوشانده «ارغوان»؛ برطرف‌کننده برودت معده و کلیه

جام جم سرا: محسن پویان گفت: ارغوان گیاهی از خانواده نخود است؛ درختی کوچک با گل‌هایی ارغوانی. در کتب قدیم ایران مانند الابنیه عن الحقایق الادویه به نام «داذی» و در منابع دیگر به نام‌های «اکوان»، «ارجوان»، «ارجوان‌العرب»، «خرزیق» و «زعید» آمده است. برگ‌های آن قلوه‌ای شکل و به رنگ سبز روشن است. مصرف گل‌های آن مفرح است و اخلاط لزج را خارج می‌کند و برودت معده و کلیه را برطرف می‌کند و صدا را صاف و سنگ مثانه را خرد می‌کند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی گفت: دم‌کرده گل آن قی‌آور است و معده را پاک می‌کند. دم‌کرده پوست ریشه آن نیز قی‌آور است. گرد سوخته شده ریشه آن به عنوان مداد ابرو کاربرد دارد مژگان را بلند و خوش حالت می‌کند. از گل ارغوان در اروپا نوعی ترشی درست می‌کنند، پوست و چوب ارغوان در معالجه آبسه‌ها و ناراحتی‌های سر مورد استفاده دارد. پوست درخت ضدعفونی کننده است. برای تهیه جوشانده ملایم پوست و ریشه از 8 گرم ماده گیاه در یک لیتر آب استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ارغوان درختچه‌ای زیبا است که به صورت پرورشی در پارک‌ها و باغات و بلوار‌ها از آن استفاده می‌شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها