بدون شک تنوع هیچ محصول رایانشی (رایانه) به زیادی لپ‌تاپ‌ها نیست. از نت‌بوک‌های کوچک گرفته تا اولترابوک های ظریف و زیبا و لپ‌تاپ‌های بازی‌خور غول‌پیکر.
کد خبر: ۷۴۱۴۲۲
چگونه یک لپ‌تاپ مناسب انتخاب کنیم

جام جم کلیک: بدون شک تنوع هیچ محصول رایانشی (رایانه) به زیادی لپ‌تاپ‌ها نیست.

از نت‌بوک‌های کوچک گرفته تا اولترابوک های ظریف و زیبا و لپ‌تاپ‌های بازی‌خور غول‌پیکر. با وجود این همه تنوع ، یافتن یک لپ تاپ مناسب می‌تواند کاری مشکل و گیج کننده باشد و موجب سردرگمی کاربران شود.

ما در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه در دریایی از لپ‌تاپ‌های گوناگون، انتخاب درستی انجام دهید.

کاربری

مهمترین معیار در انتخاب یک لپ‌تاپ، نوع کاربری شما است. شما پیش از هر کاری باید هدف اصلی خود از خرید لپ‌تاپ مورد نظر را مشخص کرده و باید در نظر بگیرید که قرار است چه کارهایی را با آن لپ‌تاپ انجام دهید. آیا فقط به یک لپ‌تاپ ساده جهت مرورگری وب و باز کردن پست‌های الکترونیکی (ایمیل) دریافتی خود نیاز دارید یا اینکه برای ویرایش فایل‌های تصویری ویدئویی حجیم و یا اجرای بازی‌های پیشرفته امروزی نیازمند یک رایانه همراه با سخت‌افزاری قدرتمند هستید؟

بودجه و ظاهر

پس از مشخص کردن هدف اصلی خود و بودجه‌ای که برای خرید لپ‌تاپ در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با محدود کردن مشخصات ظاهری، دستگاه مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید. انتخاب ظاهر لپ‌تاپ یک امر کاملا سلیقه‌ای و در عین‌حال با اهمیت است. شما ممکن است یک لپ‌تاپ که از نظر سخت‌افزاری کاملا مطابق میل شما باشد، پیدا کنید اما ظاهر آن را اصلا نپسندید. در اینصورت به احتمال قوی از خرید آن صرف نظر خواهید کرد. اما به غیر از سلیقه شخصی، عوامل دیگری هم در خرید لپ تاپ اهمیت دارند.

وزن

اگر شما قصد دارید که لپ‌تاپ خود را زیاد جابجا کرده و آن را با خود به همه جا ببرید باید یک اولترابوک که قیمت آن چندان ارزان هم نیست، بخرید.

از طرف دیگر اگر وزن دستگاه برایتان اهمیت ندارد و به دنبال سیستمی جهت جایگزینی آن با رایانه دسکتاپتان (رومیزی) هستید، می‌توانید با صرف همان هزینه دستگاه قویتری با قابلیت‌های بیشتر خریداری کنید.

جنس بدنه

اما گذشته از ظاهر و نوع کاربری لپ‌تاپ باید به نکاتی در رابطه با جنس بدنه، نوع سخت‌افزار و کیفیت ساخت آن نیز توجه داشته باشید. لپ‌تاپ‌هایی که جنس بدنه آنها براق است مستعد جذب اثر انگشت، چربی و گرد و غبار هستند. لپ‌تاپ‌هایی که در جنس بدنه آنها از فیبر کربن و آلومینیوم مرغوب استفاده شده است،نسبت به لپ‌تاپ‌های پلاستیکی از استحکام و مقاومت فوق العاده‌ای برخوردارند و قیمتشان نیز گران‌تر است.

درگاه‌های اتصالی

پس از بدنه، درگاه‌های اتصال (پورت) لپ‌تاپ از اهمیت ویژه ای برخوردارند. اکثر لپ‌تاپ‌ها کم و بیش تعداد پورت‌های یکسانی دارند اما تعداد و سرعت پورت‌های USB آنها عاملی تعیین کننده است. حتما لپ تاپی که می‌خرید باید حداقل یک پورت پرسرعت یو.اس.بی 3.0 داشته و به اندازه کافی پورت یو.اس.بی جهت اتصال وسایل جانبی نظیر ماوس داشته باشد.

صفحه‌نمایش

مورد بعدی سایز و دقت تصویری صفحه نمایش لپ‌تاپ است. برنامه‌ نویس‌ها، طراحان، گرافیست‌ها و مهندسین باید به دنبال صفحه نمایش‌های بزرگ با دقت تصویری بالا باشند.

هر چه دقت تصویر و اندازه‌های صفحه نمایش بزرگتر باشد، فضای کاری بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

صفحات نمایش 6/15 اینچی با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل حداقل انتخاب جهت این افراد است. اگر به‌طور حرفه‌ای کارهای گرافیکی انجام می‌دهید و کیفیت صفحه نمایش برای شما اهمیت دارد، به جای صفحه‌نمایش‌های با پنل TN ، نمایشگرهای IPS که رنگ‌ها و زوایای دید بهتری ارائه می‌دهند را انتخاب کنید.

صفحه‌کلید

امروزه اکثر لپ‌تاپ‌ها از صفحه‌کلیدهای جزیره‌ای با کلید‌های تخت و جدا از هم استفاده می‌کنند که تایپ کردن با آنها خیلی راحت است. اگر با لپ‌تاپ خود زیاد تایپ کنید لپ‌تاپی را انتخاب کنید که کلید‌های صفحه کلید آن مخصوصا shift و space بزرگی داشته باشد. حتما لپ تاپی را انتخاب کنید که تاچ‌پدی بزرگ با حساسیت بالا داشته باشد.

پردازنده مرکزی

ترکیب پیکربندی قطعات سخت‌افزاری دستگاه، کیفیت لپ‌تاپ را تعیین می‌کند. پردازنده مرکزی حکم مغز سیستم را داشته و عمده پردازش‌ها را انجام می‌دهد. اگر کارهایی با پردازش بالا مانند برنامه نویسی و ویرایش صدا و ویدئو انجام می‌دهید به سراغ لپ‌تاپی بروید که پردازنده آن از Core i5 یا Core i7 اینتل باشد.

حافظه

حافظه رم نیز مهم است. رم به دستگاه اجازه می‌دهد که با داده‌های فراوان و برنا‌مه‌های متعدد کار کند و تاثیر مستقیمی بر سرعت سیستم دارد. اگر با لپ‌تاپ کارهای روزمره خود را انجام می‌دهید مقدار 2 تا 4 گیگابایت رم برای دستگاه کافی است. اما چنانچه کارهای محاسباتی با پردازش بالا انجام می‌دهید به 8 الی 16 گیگابایت رم نیاز دارید.

گرافیک

پردازشگر گرافیکی یا GPU نیز در کارکرد لپ‌تاپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پردازشگرها 2 نوع هستند. اولی آنبورد (Onboard) که در قلب پردازنده مرکزی کار گذاشته می‌شوند و دوم پردازشگر‌های گرافیکی مستقل هستند که قدرت بیشتری نسبت به پردازشگر گرافیکی تعبیه شده دارند. گرافیک آنبورد جوابگوی اکثر کارهای عادی کاربران است . اگر کارهای سنگین گرافیکی انجام می‌دهید یا علاقه‌مند به اجرای بازی های سه‌بعدی هستید، دستگاهی را انتخاب کنید که گرافیک مستقل داشته باشد.

باتری

اگر جزو کاربرانی هستید که لپ‌تاپ را در بیرون منزل استفاده کرده و با خود زیاد جابجا می‌کنید باید به عمر باتری و زمان دوام شارژ دهی لپ‌تاپ توجه ویژه‌ای داشته باشید. میزان شارژدهی باتری لپ تاپ به ظرفیت باتری، اندازه و دقت صفحه نمایش و نوع پردازنده و گرافیک آن بستگی دارد. یک باتری خوب لپ‌تاپ در کارهای عادی روزمره مانند مرورگری وب و کار با نرم‌افزار آفیس باید 2 تا 3 ساعت شارژدهی داشته باشد.

برند

سعی کنید تعصب بر روی برند خاصی نداشته باشید. این امر گاهی موجب انتخاب اشتباه می‌شود و باعث می‌شود تا نتوانید از هزینه‌ای که می‌پردازید، حداکثر استفاده را ببرید.

لپ‌تاپ را با یک گارانتی معتبر بخرید.

جواد ودودزاده
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها