۷ راهکار برای افزایش آرامش در زندگی

تست روان‌شناسی: چقدر در زندگی خود «آرامش» دارید؟

آزمونی برای سنجش میزان مهارت خود در کنترل خشم

تست روانشناسی: هنگام عصبانیت چه رفتاری دارید؟

هر انسانی در زندگی ناراحت می‌شود. انسان‌ها می‌توانند احتمال قرار گرفتن در موقعیت‌های ناراحت کننده را کاهش دهد، اما نمی‌توانند مانع از همه آن‌ها شوند. هر زن و شوهری هم با انجام رفتارهایی‌ گاه باعث ناراحتی و عصبانیت همسرش می‌شود. آزمون روان سنجی این هفته به شما کمک می‌کند تا توانمندی خود را برای بروز واکنش‌های مناسب در موقعیت‌های ناراحت کننده، بسنجید.
کد خبر: ۷۴۰۶۱۳
تست روانشناسی: هنگام عصبانیت چه رفتاری دارید؟

جام جم سرا به نقل از خراسان: با شرکت در این آزمون می‌توانید حدود درست و بموقع بودن واکنش‌های خود را بسنجید. شما برای پاسخ به ۷ سوال این آزمون، باید یک گزینه را که به روحیات و رفتارهای شما نزدیک‌تر است انتخاب کنید.


۱ - فرض کنید با همسرتان قرار گذاشته‌اید که وظیفه شستن ظرف‌های شام به صورت روز در میان، بینتان تقسیم شود. با این حال یک روز صبح، از خواب بلند می‌شوید و در کمال ناامیدی و دلخوری می‌بینید که ظروف کثیف و به هم ریخته شب گذشته، در آشپزخانه به حال خود‌‌ رها شده است. چه می‌کنید؟

الف) به آرامی و با ملایمت به همسرم می‌گویم که اگر او قبل از خوابیدن، ظرف‌ها را بشوید خیلی خوشحال می‌شوم؛ چرا که صبح با دیدن آن منظره وحشتناک، احساس می‌کنم روزم خراب شده است.

ب) بدون اینکه حتی یک کلمه با همسرم حرف بزنم، با خشم و عصبانیت در آپارتمان را به هم می‌کوبم و از منزل خارج می‌شوم.

ج) همسرم را تهدید می‌کنم که اگر یک مرتبه دیگر، ظرف‌ها را کثیف و به هم ریخته در ظرفشویی‌‌ رها کند، با او قهر خواهم کرد.

د) به سرعت همه ظرف‌های کثیف را داخل ماشین ظرفشویی یا سینک ظرفشویی قرار می‌دهم تا آن به هم ریختگی جلوی چشمانم نباشد و بیشتر از آن حرص نخورم یا شاید هم خودم ظرف‌ها را بشویم.


۲ - دلتان می‌خواهد که همسرتان، محبت بیشتری به شما بکند. برای دستیابی به خواسته قلبیتان چه می‌کنید؟

الف) خواسته قلبی‌ام را به او می‌گویم و چند نمونه برایش مثال می‌آورم تا دریابد که چه باید بکند تا نیاز عاطفی من برآورده شود.

ب) با حالت تمسخر به او می‌گویم: «تو‌‌ همان قدر با احساس و رمانتیک هستی که یک عروسک خیمه شب بازی از خودش احساس، عاطفه و محبت نشان می‌دهد.» و به این ترتیب مدام او را دست می‌اندازم و متلک بارانش می‌کنم.

ج) او را متهم می‌کنم که دیگر مثل سابق مرا دوست ندارد چرا که قبلا به من علاقه نشان می‌داد و بیشتر محبت می‌کرد.

د) هیچ اقدامی؛ چون بر این باورم که قادر به عوض کردن او نیستم.


۳ - معمولا در حین بحث و مشاجره و بروز اختلاف نظر بین شما و همسرتان از چه راهکارهایی استفاده می‌کنید؟

الف) داد و بیداد، نعره کشیدن و جیغ زدن.

ب) بیشتر ترجیح می‌دهم که سکوت اختیار کنم و چند روزی با همسرم یک کلمه هم حرف نزنم و به اصطلاح با او قهر می‌کنم.

ج) ترجیح می‌دهم که از او عذرخواهی کنم حتی اگر اطمینان داشته باشم که او مقصر است چراکه از زندگی در محیطی متشنج و نا‌آرام بیزارم.

د) با همسرم حرف می‌زنم تا او را متوجه نقطه نظر حقیقی‌ام کنم.


۴ - درخلال یک بحث و مشاجره با همسرتان، معمولا چند مرتبه صدایتان را بلند می‌کنید؟

الف) تقریبا هرگز چون بخوبی می‌دانم که همسرم از این عمل، ناراحت خواهد شد.

ب) بندرت چراکه ترجیح می‌دهم به جای داد و بیداد کردن بر سر یکدیگر، به واسطه صحبت معمولی و تبادل نظر، مشکلمان را برطرف کنیم.

ج) همیشه، چراکه در حین دعوا با همسرم از کوره در می‌روم و چاره‌ای جز داد و فریاد ندارم.

د) هر زمان که لازم باشد، داد و فریاد به راه می‌اندازم و صدایم را بالا می‌برم چراکه گاهی اوقات برای به کرسی نشاندن حرف فقط این شیوه کارساز و مؤثر است.


۵ - در یک شب نشینی فامیلی متوجه می‌شوید که همسرتان توجه زیادی به اقوام خودش نشان می‌دهد. شما چه می‌کنید؟

الف) مستقیم و بلافاصله به سمت همسرم می‌روم و به او می‌گویم که تو همیشه ترجیح می‌دهی که در مهمانی‌ها پیش اقوام خودت بنشینی نه من!

ب) بدون اینکه واکنشی از خود نشان بدهم، مشغول صحبت و گپ زدن با دیگران می‌شوم و اطمینان حاصل می‌کنم که همسرم متوجه شده که حواس من به کار او هست.

ج) بدون دلخوری و ناراحتی، سر خودم را با مهمان‌های دیگر گرم می‌کنم. چون هیچ دلیلی نمی‌بینم که تمام مدت، حرکات همسرم را زیر نظر بگیرم و مراقب او باشم.

د) صبر می‌کنم تا مهمانی تمام شود. آن وقت به او می‌گویم که وقتی او با دوستانش صحبت می‌کرده و اصلا حواسش به من نبوده، چه احساس بدی به من دست داده است.


۶ - در خلال بحث و مشاجرات با همسرتان، بیشتر اوقات کدام رفتار از شما سر می‌زند؟

الف) حرفی می‌زنم که بعدا باعث ندامت و پشیمانی‌ام می‌شود.

ب) به بازگویی و تکرار مکررات درباره اختلاف نظرهای همیشگی متوسل می‌شوم.

ج) در زمینه به کرسی نشاندن حرفی که همیشه قصد ابراز آن را دارم، دوباره با شکست مواجه می‌شوم.

د) از همسرم درخواست می‌کنم که اندیشه‌ها و احساساتش را با من در میان بگذارد و بعد خودم نیز همین کار را می‌کنم.


۷ - همسرتان شما را به انجام کاری متهم می‌کند که باعث ناراحتی‌اش می‌شود، ولی تصور شما این است که کار اشتباهی نکردید. چه می‌کنید؟

الف) از فرصت به دست آمده برای مطرح کردن موضوعی استفاده می‌کنم که همسرم با انجامش باعث ناراحتی و دلخوری‌ام شده بوده است.

ب) به هر حال از او عذرخواهی می‌کنم چرا که شاید حق با او باشد که معتقد است من مرتکب کار خطایی شده‌ام.

ج) از آنجا که دوست دارم بدانم که خطایم چه بوده، از همسرم درخواست می‌کنم که برایم توضیح دهد که به چه علتی معتقد است که من مرتکب کار اشتباهی شده‌ام. به این ترتیب تلاش می‌کنم که دیگر مرتکب آن کار اشتباه نشوم.

د) به همسرم می‌گویم: «البته که من اشتباه کردم، اصلا من همیشه خطا کار هستم، این طور نیست؟» و بعد با خشم و عصبانیت شدید، به اتاق دیگری می‌روم.

جام جم سرا


به دست آوردن نمره

نمره نهایی این پرسشنامه از طریق جمع نمرات همه سوالات به دست می‌آید، اما نکته قابل توجه این است که گزینه جمله‌های انتخاب شده در همه سوال‌ها، نمرات یکسانی ندارد.
برای آگاهی از نمرات هر یک از جملات، باید به جدول زیر مراجعه کنید و نمره مربوط به آن را بیابید؛ به عنوان مثال اگر فردی در پاسخ به سوال دو، گزینه «الف» را انتخاب کرده باشد، ۳ امتیاز می‌گیرد. به این ترتیب،‌‌ همان طور که گفته شد، پس از استخراج نمرات هر یک از سوال‌ها، نمره کل فرد از حاصل جمع نمرات همه سوال‌ها به دست می‌آید.

سوال و امتیاز گزینه انتخاب شده

سوال امتیاز گزینه الف امتیاز گزینه ب امتیاز گزینه ج امتیاز گزینه د
یک 3 0 1 2
دو 3 0 2 1
سه 0 2 1 3
چهار 2 3 1 0
پنج 0 3 2 1
شش 0 2 1 3
هفت 2 1 3 0

پاسخ آزمون

اگر در این آزمون:

امتیازتان بین صفر تا ۷ است:
شما فردی تندخو و حساس هستید. به این شکل که در مواقع بروز بحران، به جای اتخاذ راهکاری موثر، شیوه داد و فریاد به راه انداختن و شلوغ کاری را بر می‌گزینید، چراکه نمی‌توانید در آن زمان از فکرتان در جهت سر و سامان دادن به اوضاع متشنج و به هم ریخته بهره گیرید. خبرگزاری مهر با این تحلیل می‌نویسد: بد نیست بدانید که این شیوه هرگز نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت و بیشتر اوقات، پیامدی کاملا معکوس دارد. شجاع و جسور بودن خوب است به شرط آنکه در مواقع لازم از این روحیه استفاده کنید و در هنگام بروز بحران‌ها و اختلاف نظر‌ها، به دقت درباره موضوعات فکر کنید تا بهترین راهکار را برگزینید. گاهی اوقات، سکوت یا صحبت آرام و ملایم بهتر از هر گونه داد و فریاد و جنجال به راه انداختن کارساز و موثر است.


امتیازتان بین ۸ تا ۱۴ است:
شما فردی تسلیم هستید. به این شکل که در مواقع بروز بحران به سرکوب احساسات و عواطف درونیتان می‌پردازید تا به خیال خودتان، قدمی برای آرام کردن جو متشنج به وجود آمده، برداشته باشید. شما حتی گاهی اوقات از ترس عصبانی شدن همسرتان، با وجود آنکه اطمینان دارید که مقصر او ست، سکوت اختیار می‌کنید و شاید هم برای عذرخواهی قدم پیش بگذارید. شما به این شکل می‌خواهید توجه و علاقه همسرتان را به خود بیشتر کنید یا شاید هم از او خیلی وحشت دارید. در هر حال، این حالت‌ها نشان دهنده، کمبود اعتماد به نفس و جسارت در شماست و تکرار این رفتار‌ها، باعث دلزدگی شما از زندگی خواهد شد. شما گاهی بر این باورید که اگر مشکلی را به حال خود‌‌ رها کنید و نسبت به آن بی‌اعتنا باشید، خود به خود و به مرور زمان برطرف می‌شود در صورتی که این گونه نخواهد بود چرا که مشکلات و اختلاف نظر‌ها بیشتر و سکوت بی‌موقع شما، باعث می‌شود که رفتار ناپسند همسرتان به‌‌ همان شکل ادامه پیدا کند؛ بنابراین با تقویت اعتماد به نفس و صحبت به موقع و بجا، می‌توانید هم علاقه و توجه همسرتان را به خود بیشتر کنید و هم ارتباطتان را مستحکمتر سازید.

امتیازتان بین ۱۵ تا۲۱ است:
شما فردی جسور و با اعتماد به نفس بالا هستید. خوشبختانه شما در مواقع بروز بحران و اختلاف نظر‌ها، به موقع لب به سخن می‌گشایید و با برهان‌ها و استدلال‌های منطقی و به جایتان، همسرتان را متقاعد می‌کنید که حق با شماست و تا زمانی که او راضی نشده است، آن قدر با ملایمت و خونسردی عمل می‌کنید که او شرمنده شما می‌شود. شما از خطا‌ها و اشتباه‌هایتان به موقع مطلع می‌شوید و در صورت لزوم، برای عذرخواهی و جبران موقعیت، قدم پیش می‌گذارید و با رفع به موقع کینه‌ها و کدورت‌ها اجازه نمی‌دهید که برای مدت زمان طولانی، جو سرد و بی‌تفاوتی بین شما و همسرتان باقی بماند. واقعا باید بابت برخورداری شما از چنین روحیه جسور و مطمئنی از خود، تبریک گفت. به احتمال زیاد، شما فرزندانی با اعتماد به نفس بالا و جسور تحویل جامعه خواهید داد؛ چرا که آن‌ها در تمام طول عمرشان در خانه شما، شاهد موقعیت سنجی بجا و به موقع شما بوده‌اند.


ایمن سازی دعواهای زناشویی

«همسرم حرف من را نمی‌فهمد و به خاطر هر اختلاف نظر و سلیقه‌ای که بینمان به وجود می‌آید، دعوا و سر و صدا راه می‌اندازد.» این مفهوم مشترک بسیاری از مشاجرات زناشویی است. اطلاعاتی که در ادامه ذکر کرده‌ایم برای حل این گونه مشکلات همسران مفید خواهد بود:


داشتن اختلاف با همسر خطرناک نیست

«اختلاف» بخش جدایی ناپذیر زندگی مشترک است و به خودی خود، برای زندگی مشترک خطرناک نیست، بلکه آنچه می‌تواند خطرناک باشد، نحوه مواجهه همسران با اختلافاتشان است. اگر اختلافات به درستی حل نشود، می‌تواند زندگی مشترک را دچار بحران‌های جدی کند. توصیه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند تا اختلافاتتان را به بهترین شیوه حل کنید.


بیان احساسات منفی

گاهی اوقات زوجین هنگام بروز اختلاف و مشکل، به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می‌گذارند. به طور مثال، اخم می‌کنند، حرف نمی‌زنند یا داد و فریاد می‌کنند. نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، همسرتان متوجه نمی‌شود که شما چه احساسی دارید.

به جای نمایش احساسات با رفتارهای نسنجیده با کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را در شما به وجود آورده است، فراهم می‌کنید.


مراقب کلام خود باشید

تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. اگر صدایتان بلند‌تر شده، یا تند و با پرخاشگری صحبت می‌کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید و سپس به صحبت‌هایتان ادامه دهید.


اختلافات گذشته را به میان نکشید

آنچه که در شرایط معمول، مانع از حل اختلاف می‌شود، آن است که معمولا پس از بروز یک اختلاف، زوجین مشکلات قبلی و قدیمی را هم به میان می‌آورند. این وضعیت تنها باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات می‌شود طوری که دیگر هیچ راهی برای حل مشکل اصلی باقی نمی‌ماند. سعی کنید هر دفعه درباره یک موضوع بحث کنید و تنها روی آن موضوع تمرکز داشته باشید.


برای حل مشکل از همسرتان مشورت بگیرید

مشخص کنید که هر یک از شما، برای حل مشکل چه اقداماتی را انجام می‌دهید. فقط به همسرتان نگویید او چه کار می‌تواند بکند. در عوض به او بگویید که چه کاری از دست خودتان ساخته است. سوالاتی مانند «فکر می‌کنی چه کمکی از دست من بر می‌آید؟» و «دوست داری من چه کار کنم تا مشکل حل شود؟» کمک کننده است. بعد از آنکه برای مشکلاتتان راه حلی پیدا شد و هر ۲ با آن موافق بودید، خواهید دید چگونه توانستید به جای طفره رفتن و پرخاشگری علت اصلی مشکلتان را پیدا کنید و به راه حل مناسبی دست یابید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
زهرا
-
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
۰
۱
خیلی مسخره بود
مریم
-
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
۰
۱
همه اینها به دلیل نداشتن مهارتهای اجتماعیه . تو كل دوران مدرسه حتی یه كتاب مهارت اجتماعی وجود نداره بعد انتظار داریم مردم جامعه خودشون بدونن چگونه رفتار كنن

نیازمندی ها