آنچه جوانان برای آغاز زندگی زناشویی باید انجام دهند:

راهنمای آزمایش‌های ضروری قبل از ازدواج

خدا نکند بدن کمی دچار مشکل شود. آن‌موقع است که باید انواع و اقسام آزمایش‌ها را انجام بدهید تا دلیل ناخوشی‌تان معلوم شود. اما خبر خوشحال‌کننده این است که تا چند سال آینده برخی از این آزمایش‌های ناخوشایند جای خود را به آزمایش ساده ادرار خواهند داد.
کد خبر: ۷۴۰۱۶۷
چند‌ تشخیص‌ جدید با یک‌ آزمایش‌ قدیمی
جام جم سرا: البته سال‌هاست از آزمایش ادرار برای تشخیص‌های درمانی استفاده شده است. اما در این سال‌های اخیر رمزگشایی از متابولوم ادرار نشان داده است که بیش از 3000 ترکیب شیمیایی در ادرار وجود دارد. در نتیجه نمی‌توان آن را مایع زیستی ساده و کم‌اهمیتی دانست. به عقیده محققان تا ده سال آینده آزمایش‌هایی ارائه خواهد شد که به ما امکان می‌دهد تا در منزل با اقدامی ساده امکان ابتلا به سرطان یا التهاب وریدی را تشخیص دهیم.

تشخیص سرطان سینه

البته به این زودی‌ها ماموگرافی از دور خارج نخواهد شد، اما تا چند سال آینده پزشکان برای تشخیص وجود تومور بدخیم در سینه خانم‌ها سراغ آزمایش ادرار خواهند رفت. اخیرا محققان دانشگاه میسوری به منظور آزمایش‌های بالینی در ادرار عده‌ای داوطلب برخی‌ ترکیبات ارگانیکی به نام‌ پتریدین‌ها‌ را بررسی کردند. محققان مشاهده کردند‌ میزان پتریدین در ادرار بیماران مبتلا به سرطان سینه به میزان چشمگیری افزایش یافته است. در واقع تشخیص میزان بیش از اندازه پتریدین موجود در ادرار این امکان را فراهم می‌سازد که حتی قبل از انجام ماموگرافی نیز وجود تومور تشخیص داده شود. به عقیده محققان دور نیست زمانی که بشود با آزمایش ادرار به وجود تومور سینه پی برد.

تشخیص لخته‌های خونی

اکنون برای تشخیص وجود لخته‌های خونی و خطر التهاب وریدی باید از روش داپلر استفاده شود که جریان خونی در رگ‌ها را قابل‌مشاهده می‌سازد. با آزمایش خون نیز میزان‌ دی دایمر‌ خون که یک ماده آزادشده از لخته است بررسی می‌شود. اما به عقیده محققان موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) در شهر بوستون، این‌گونه آزمایش‌ها بزودی جای خود را به آزمایش ساده ادرار می‌دهند. به این ترتیب که با یک آزمایش ساده ادرار می‌شود وجود لخته‌های خونی را تشخیص داد. این محققان هم‌اکنون در حال تهیه نوارهای مخصوصی هستند که مانند آزمایش‌های بارداری بتوان از آنها در منزل نیز استفاده کرد.

تشخیص پولیپ‌های کولون

اگر تاکنون کولونوسکوپی انجام داده باشید با مصائب آن آشنا هستید. این روزها نیز تعداد افرادی که مجبور می‌شوند خود را به دست این شیوه تشخیصی بسپارند، کم نیست. اما بهتر است بدانید ‌تا چند سال بعد کولونوسکوپی جای خود را به آزمایش ساده ادرار خواهد داد. یک شرکت کانادایی با بهره‌گیری از نتایج بررسی‌های انجام‌شده در دانشگاه آلبرتای کانادا اقدام به طراحی و ساخت آزمایش ادرار کرده است که براحتی و بدون نیاز به کولونوسکوپی وجود پولیپ‌های کولون را نشان خواهد داد. البته اگر جواب آزمایش ادرار مثبت باشد، نیاز به تائید نهایی از طریق کولونوسکوپی و برداشتن ضایعات خواهد بود. اما آزمایش ادرار اولیه خیلی از افراد را از انجام این روش آزاردهنده خلاص خواهد کرد.

تخمین امید به زندگی

نتایج پژوهشی که امسال در مجله American Journal of Kidney Disease به چاپ رسیده است (مجله تخصصی بیماری‌های کلیوی) نشان می‌دهد ادرار حاوی میزان زیادی از پروتئین‌هایی است که اغلب نشان‌دهنده وجود بیماری‌های کلیوی است. در واقع وقتی فیلتر کلیه‌ها آسیب می‌بینند، برخی از پروتئین‌های موجود در خون (آلبومین) به داخل ادرار نفوذ می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد افرادی که میزان این پروتئین‌ها در ادرارشان بیش از حد طبیعی است، بین هفت تا هشت سال زودتر از افراد دیگر می‌میرند. به عقیده محققان هر فردی که یکی از عوامل ایجادکننده بیماری‌های کلیوی (دیابت، فشارخون بالا یا مصرف دخانیات) را داشته باشد، باید هر سال آزمایش ادرار انجام دهد تا وجود احتمالی آلبومین در ادرارش بررسی شود. در این صورت می‌شود امید به زندگی فرد را نیز تخمین زد. به عقیده محققان بزودی این امکان در دنیای پزشکی باب می‌شود و به امری رایج تبدیل خواهد شد.

منبع: TopSante و WebMD

مترجم: فاطمه مهدی‌پور / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها