همه، بویژه خانم‌های یائسه باید از مصرف چربی اشباع پرهیز کنند

درچربی‌های اشباع غرق نشوید

همیشه وقتی صحبت از چربی‌های خوراکی می‌شود، پای احتیاط و پرهیز هم به بحث باز می‌شود؛ زیرا چربی‌های اشباع و نیز چربی‌های ترانس برای همه افراد مضر و خطرناک است، اما میزان تاثیرات نامطلوب آنها بر افراد گوناگون یکسان نیست.
کد خبر: ۷۳۷۴۷۲
درچربی‌های اشباع غرق نشوید
جام جم سرا: به گزارش مجله پریونشن، نتایج پژوهشی که اخیرا منتشر شده حکایت از آن دارد که ظاهرا خانم‌هایی که در دوره پیش از یائسگی قرار دارند، کمتر از دیگران در معرض خطر انسداد عروق ناشی از مصرف خوراکی‌های سرشار از چربی‌های اشباع قرار خواهند داشت.

محققان برای بررسی میزان تاثیر چربی‌های اشباع بر بدن، نخست موش‌ها را به دو دسته تقسیم کردند و سپس یک دسته را فقط با مواد غذایی مملو از چربی‌های اشباع‌شده تغذیه کردند و دسته دیگر را با مواد غذایی بسیار کم چرب. (اگر بخواهیم با خوراکی‌های انسان مقایسه کنیم،‌ غذاهای پرچرب یادشده مشابه انواع برگرها و سیب‌زمینی سرخ‌کرده برای ما انسان‌هاست و غذاهای کم چرب نیز چیزی شبیه برنج قهوه‌ای و سبزیجات است.) این پژوهشگران در پایان کار دریافتند موش‌های نری که غذاهای چرب خورده بودند التهاب قابل‌توجهی در بدنشان بروز کرده و نیز عملکرد قلب‌شان ضعیف شده بود. در عوض، در بدن موش‌های ماده چندان خبری از این مشکلات نبود؛ قلب‌شان در مجموع خوب کار می‌کرد و به‌هیچ‌وجه در بدن‌شان التهابی دیده نمی‌شد.

هرچند هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است،‌ اما شاید بتوان گفت خانم‌ها در سنینی که می‌توانند باردار شوند چربی‌های اشباعی را که می‌خورند به گونه‌ای متفاوت با آقایان یا خانم‌های یائسه فرآوری می‌کنند. دکتر دبورا کلگ، یکی از پژوهشگران شاغل در برنامه پژوهشی فوق، می‌گوید: «ممکن است خانم‌ها چربی را به نحو خاصی برای شیردهی و تولید مثل ذخیره کنند. اما آقایان و نیز خانم‌های یائسه، باید به سرعت این چربی را بسوزانند وگرنه سبب بروز التهاب خواهد شد.»

توجه داشته باشید که این یافته‌ها هرگز به معنای تجویز مصرف چربی اشباع برای خانم‌هایی نیست که در سنین بارداری قرار دارند؛ زیرا اولا این پژوهش صرفا روی موش‌ها انجام شده و مسلما تحقیقات بیشتری لازم است تا این یافته‌ها را برای انسان‌ها نیز تائید کند‌ و ثانیا بیش از آن که جنبه مثبت آن برای خانم‌ها مد نظر محققان باشد،‌ جنبه‌های منفی آن برای آقایان مورد توجه قرار دارد. بر این اساس دکتر کلگ بیشتر برای مردانی نگران است که رژیم‌های غذایی‌شان شامل​ کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و در عوض افزایش مصرف چربی،‌ بخصوص آقایانی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند، است. پس به‌طور کلی چه مرد باشیم و چه زن، حواس‌مان باید به میزان مصرف چربی باشد: اگر حدود 42 درصد از کل کالری مورد نیاز روزانه شما از چربی تامین می‌شود‌ و البته حدود 60 درصد از این چربی را چربی اشباع تشکیل می‌دهد، در صف افرادی قرار دارید که میزان مصرف چربی‌شان ناسالم و مضر است و نکته آخر این‌که همیشه سعی کنید چربی اشباعی که مصرف می‌کنید طبیعی باشد تا تاثیر نامطلوبی بر کلسترول و سلامت قلب‌تان نگذارد. این چربی هرچند از چربی غیراشباع مضرات بیشتری دارد،‌ قطعا مضرات چربی ترانس را ندارد. (ضمیمه سیب)

مسعود ایثاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها