دور نخست نشست سه جانبه در عمان پایان یافت

ظریف: نگاه به راه حل ها بجای تمرکز بر اختلاف ها

دور نخست نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران،آمریکا و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ که از صبح امروز در هتل بستان مسقط آغاز شده بود، پایان یافت.محمدجواد ظریف گفت:از مذاکرات نیویورک به بعد، بجای تمرکز بر اختلاف ها به راه حل ها نگاه کردیم .
کد خبر: ۷۳۶۳۸۲
ظریف: نگاه به راه حل ها بجای تمرکز بر اختلاف ها

نشست سه جانبه محمدجواد ظریف ، جان کری و کاترین اشتون قرار است فردا در پایتخت عمان ادامه یابد.

نشست نمایندگان عضو گروه 1+5 با ایران نیز در روز سه شنبه در مسقط پیگیری می شود.

وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و خانم اشتون هماهنگ کننده کشورهای عضو 1+5 آخرین بار 22 تا 24 مهر در وین با یکدیگر دیدار سه جانبه داشتند و درباره موضوعات اختلافی مذاکره کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هنوز در مورد موضوعات اساسی فاصله بین دیدگاه های ایران و 1+5 قابل توجه است.

«محمدجواد ظریف» در گفتگو با خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر در پاسخ به این سوال که آیا محتوای مذاکرات عمان به سمت ایران نزدیک شده است یا نه ؟ تصریح کرد: از مذاکرات نیویورک به بعد، بجای تمرکز بر اختلاف ها به راه حل ها نگاه کردیم و بعضی راه حل ها از سوی طرفین بدون اینکه مورد توافق قرار گرفته باشد، مطرح شده است .

وی افزود: ما امیدواریم با توجه به اینکه پادشاهی عمان نقش قابل توجهی در شروع این روند داشته است ، با حضور در مسقط بتوانیم کار را به خوبی به پیش ببریم .

ظریف گفت: موضوعاتی که هنوز بر روی آن اختلاف اساسی وجود دارد یکی حجم برنامه غنی ساز ی (و نه اصل برنامه غنی سازی) و دوم نحوه برداشتن تحریم هاست که در هر دو مورد در تهران و ژنو توافق کردیم اما در مورد برداشتن تحریم ها و حجم برنامه غنی سازی و روند صنعتی شدن غنی سازی هنوز اختلاف نظر هست، گرچه برخی پیشنهادهای مطرح شده به سمت راه حل پیش رفته است بدون اینکه راه حلی را الزاما تا این جلسه در دسترس داشته باشیم .

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان که در هواپیما با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفتگو می کرد، با بیان اینکه با توجه به اینکه واقعا برنامه هسته ای ایران یک برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز است، افزود: برای اینکه این موضوع حل و فصل شود کشورهای 1+5 بهترین انتخابشان، رسیدن به یک راه حل برمبنای یک مذاکره است . فکر میکنم با توجه به فرصت کمی که باقی مانده، رسیدن به این ادارک ، به رسیدن به یک راحل درست کمک می کند .

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری ، سلاح هسته ای و سلاح کشتار جمعی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه اعتقادی و دکترین دفاعی هیچ جایگاهی ندارد، لذا رسیدن به راه حل که غربی ها بتوانند اطمینان حاصل کنند که برنامه ایران صلح آمیز است، امکانپذیر است اگرآنها هدف دیگری نداشته باشند و دنبال اغراض سیاسی نباشند.

ظریف تاکید کرد ، رسیدن به توافق امکان پذیر است و در شرایط خوبی هستیم که چارچوب توافق مشخص و در فرصت باقیمانده توافق حاصل شود .

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه بحث نطنز ، فوردو و آب سنگین اراک بطور مشخص از نظر فنی حل شده است یا نه؟، گفت:تمام این مباحث به جهت فنی راه حل های خیلی خوبی داردو آنچه که باعث شده تا کنون مورد توافق طرف مقابل قرار نگیرد، شاید بیشتر ملاحظات سیاسی بوده و یا دنبال فرصت های آخر برای رسیدن به توافق است که ما امیدواریم با روش های فنی که برای همه این موضوعات وجود دارد بتوانیم به آن راه حل ها برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها