متن کامل گزارش آمانو در مورد نحوه اجرای بازرسی‌ها در ایران

نظارت بر برنامه هسته ای ایران، سالانه 9.2 میلیون یورو هزینه دارد

واکنش ایران به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی

نجفی: عدم انحراف برنامه هسته ای ایران تایید شد

رضا نجفی سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که گزارش تازه آمانو بار دیگر تایید می کند که برنامه های هسته ای ایران همگی تحت نظارت برای مقاصد صلح آمیز در حال اجرا است و هیچ انحرافی نداشته است.
کد خبر: ۷۳۵۷۲۵
نجفی: عدم انحراف برنامه هسته ای ایران تایید شد

نجفی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: گزارش جدید آژانس بار دیگر تایید می کند که تمام برنامه هسته ای ایران از فعالیتهای غنی سازی در نطنز و فردو تا راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و تاسیسات مختلف در اصفهان تهران بوشهر و جاهای دیگر همگی تحت نظارت آژانس برای مقاصد صلح آمیز در حال انجام است و هیچ انحرافی نداشته اند.

وی تاکید کرد: ایران همچنین تمام اقدامات داوطلبانه طبق توافق ژنو و تمدید آن را اجرا کرده و می کند و آژانس بر آن صحه گذاشته است.

نجفی گفت: اگر چه ذکر این همه جزییات فنی در گزارش ضرورت ندارد و جنبش عدم تعهد و ایران همواره به این کار آژانس معترض بوده و هستند ولی در هرحال گزارش مفصل آژانس نشان از شفافیت کامل برنامه هسته ای ایران دارد.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: طبق این گزارش، هیچ چیز پنهانی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و نگرانی های تصنعی برخی کشورهای غربی در مورد برنامه هسته ای ایران بی پایه و اساس است.

وی اظهار داشت:اینکه آژانس نمی تواند به دلیل عدم اجرای پروتکل الحاقی نسبت به عدم وجود فعالیتهای اعلام نشده اطمینان بدهد تنها مختص ایران نیست و همه اعضاییکه پروتکل الحاقی را اجرا نمی کنند همین وضعیت را دارند.

نجفی خاطرنشان کرد: در واقع ما قبلا برای حدود سه سال پروتکل الحاقی را اجرا می کردیم که به دلیل ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت و تحمیل تحریمهای غیرقانونی آن را متوقف کردیم. الان هم اگر تمام تحریم ها برداشته و موضوع به آژانس برگردد می توانیم اجرای دوباره آن را بررسی کنیم

وی بخش مربوط به الزامات قطعنامه های شورای امنیت از دید آژانس را بخش دیگر تکراری گزارش عنوان کرد و گفت که ایران آن قطعنامه ها را قانونی نمی داند.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت که ایران قبلا بخش مربوط به اتهامات به اصطلاح 'ابعاد احتمالی نظامی' را رد کرده و این بخش هم تکراری است.

وی گفت: آژانس تابحال سند متقنی ارائه نداده است تا ایران آنها را بررسی کند.

نجفی درباره همکاریهای ایران و آژانس گفت: از 18 اقدام عملی توافق شده اکثر آنها یعنی 16 اقدام تکمیل شده اند. در عین حال همانطور که در گزارش ذکر شده جلسات فنی بین ایران و آژانس ادامه داشته و در نشستهای 15 و 16 مهرماه و سپس 11 آبانماه در تهران در باره دو اقدام عملی باقی مانده بحث شده و قرار است این جلسات ادامه یابد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رامین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
۰
۰
انرژی هسته ایی خوبه ....ولی نمیدونم چطور این تحریمها میخواد برداشته بشه....به والله به فكرمردمی كه از تحریمها كمرشون شكسته باشین...بیماری داریم كه هر نسخه اش یك میلیون و دویست هزارتومن میشه دفترچه تامین اجتماعی داره كه فقط هزینه صد هزارتومن رو تامین اشتباهی میده..........مسئولان !!! اگر از عرشتان به زیر ایید و لباس فقر بپوشید.....غرورت را برای نان بریزی پای نامردان ......... زمین و اسمان را كفر میگویی...نمیگویی؟؟

نیازمندی ها