سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در خصوص خبر ادعایی مبنی بر نامه محرمانه رئیس جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفت: من در موقعیتی نیستم که درباره نامه نگاری های رئیس جمهوری با هیچ یک از رهبران جهان صحبت کنم.
کد خبر: ۷۳۵۵۲۰
واکنش سخنگوی کاخ سفید به خبر نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب

روزنامه وال استریت ژورنال، روز پنجشنبه مدعی شد باراک اوباما، اواسط ماه گذشته به حضرت آیت‌ الله خامنه ای رهبر ایران نامه محرمانه ای نوشته است.

به گفته افرادی که از محتوای نامه ادعا شده مطلع هستند اوباما در آن بر مصالح مشترک در جنگ علیه داعش تاکید کرده است.

اما "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره این نامه‌ از اظهار نظر خودداری کرد و افزود که او می تواند بگوید سیاستی که رئیس جمهور آمریکا و دولت او در قبال ایران اعلام کرده، تغییر نکرده و ایالات متحده هیچ همکاری نظامی با ایران در مبارزه علیه گروه داعش نخواهد داشت.

به گفته او، آمریکا اطلاعات خود درباره گروه داعش را با ایران به اشتراک نخواهد گذاشت، اما در این باره گفتگوهایی در حاشیه مذاکرات هسته ای انجام شده که ناظر به منافع آنها بوده است.

این اظهارات واکنشی به گزارش روزنامه وال استریت جورنال در روز پنجشنبه است که مدعی شده بود باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با ارسال نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی منافع مشترک دو کشور در برابر گروه خلافت اسلامی یا داعش را یادآور شده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، این نامه با هدف تاکید بر تشدید جنگ علیه گروه داعش و تسریع در مذاکرات هسته‌ای نوشته شده است.

بنا به گفته این منابع، اوباما در این نامه گفته است هر گونه همکاری در مبارزه با گروه داعش تا حد زیادی به حصول یک توافق همه جانبه با قدرتهای جهانی در مذاکرات هسته ای ۲۴ نوامبر وابسته است.

به نوشته رسانه های آمریکایی نامه ماه اکتبر چهارمین نامه باراک اوباما به رهبر ایران از زمان ریاست جمهوری او در سال ۲۰۰۹ است.

ادعای روزنامه وال استریت ژورنال در حالی است که چندی پیش رهبر معظم انقلاب، اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه افتخار ماست و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.

ایشان تصریح کرده اند: در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده اند: سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش، تصریح کردند: اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها