طایفه "ململی" یکی از طوایف سرشناس ایل بختیاری بتازگی «عهدنامه» ای را امضا کرده اند که بر اساس آن، در آیین های سنتی، از هر گونه شلیک هوایی در مراسم مختلف و هر گونه عملی که نتیجه ای پرخطر و تاسفبار داشته باشد، خودداری می کنند. این عهدنامه در پی مرگ یک کودک 11 ساله در مراسم خاکسپاری یکی از اعضای این طایفه در شهر مسجد سلیمان تهیه شده است.
کد خبر: ۷۳۳۱۲۷
امضای عهدنامه ترک شلیک هوایی در طایفه ململی بختیاری

متن کامل این عهدنامه که در اختیار جام جم آنلاین قرار گرفت، چنین است:

باسمه تعالی

«عهدنامه»

«در مراسم خاکسپاری مرحوم مشهدی مسلم فارسان در تاریخ 5 مهر 93 یکی از جوانان طایفه جلیل ((ململی)) به رسم احترام و زنده نگه داشتن سنتی دیرینه اقدام به شلیک هوایی کرده بود که در عین ناباوری و بهت همگان یکی از این تیرها به دختر بچه ای 11(یازده)ساله به نام هستی اسدی فارسانی که از شهرستان فارسان به همراه خانواده ی خود جهت انجام مراسم تشییع به مسجدسلیمان آمده بود، اصابت کرد و درپی آن شرمساری و تأسف فراوان را برای همه ما برجای نهاد.

این حادثه چنان دلخراش و تکان دهنده بود که ایل ململی را بر آن داشت تا جلسه ای ترتیب دهند و عهدنامه ای را تنظیم کنند که در آن از هر گونه عملی که نتیجه ای پر خطر و تأسف بار را همراه داشته باشد ولو مخصوص آیین ها و سنت های پسندیده ی گذشته باشد خودداری کنند وتمام سعی و کوشش خود را در این راه به کار گیرند.

به همین دلیل در تاریخ 24 مهر 93 در منزل خدامراد داودی همزمان با مراسم یادبود مرحومه هستی اسدی فارسانی با حضور جمعی از افراد طایفه ململی و فرزندان مرحوم مشهدی مسلم فارسان جلسه ای تشکیل شد و به نیابت از همه افراد طایفه مقرر گردید که از تیر اندازی در مراسمات اعم از شادی یا عزا خودداری کنند و در صورت مشاهده ی این گونه حرکات توسط فردی از افراد طایفه تحت هیچ شرایطی از وی حمایت و پشتیبانی صورت نگیرد.

از تمام طوایف غیرتمند ایل بزرگ بختیاری( هفت و چهار) خواهشمندیم که به احترام و به یاد روح هستی این رسم دیرینه را برای همیشه از مراسمات خود حذف کنند ودر این راه و در این امر خدا پسندانه همراه و یاور ما باشند تا با یاری خداوند متعال از این پس شاهد جان دادن عزیزانمان در این مراسمات و داغدار شدن بازماندگان نباشیم

این صورت جلسه در چندین نسخه تهیه و تنظیم گردید و پس از امضای حاضرین به تمام مسئولین شهرستان و بزرگان طوایف ارسال شد.»

پیش از آن، محمود اسدی پدر هستی، کودک قربانی در نامه ای سرگشاده از سران طوایف بختیاری و همه انسانهای شریف و بزرگوار و مسئولان، نهادها، سازمان های حمایتی و حقوقی و سازمان های طرفدار حقوق کودکان خواسته بود تا " این پدر دل سوخته را یاری رسانند و با تدابیر عاجل و با فرهنگ سازی و همکاری های قانونی بساط این رسوم غلط و خرافی را برچینند تا دیگر شاهد حوادثی چنین ناگوار نباشیم."

طایفهٔ مالملی یا مُلمُلی یکی از طوایف ایل بختیاری است، که در بخش‌بندی طوایف بختیاری، جزء شاخه هفت لنگ از باب بابادی باب می‌باشد. هفت تش بزرگ طایفهٔ ململی از این قرار است : ۱- تیره اولاد ۲- کوراوند ۳- سلحچین ۴- سلحشور ۴- لیموچی ۵- صالح وند ۶- حلوایی ۷- داوودی

اعضای این طایفه بیشتر در شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان و شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های ایذه و مسجدسلیمان در استان خوزستان و شهرستان‌های لنجان، فلاورجان و اصفهان در استان اصفهان زندگی می کنند.

ایل بختیاری از اقوام سلحشور و نامدار ایران است که پیشینه زندگی آنها طبق اسناد تاریخی به دوران قبل از مادها (بیش از 2500 سال پیش ) می رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
۰
۲
افرین بر فهم و شعور این ایل محترم بختیاری
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۲
زنده باد همه اقوام وتمام بختیاری ها
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها