وایبر نسخه 2.x در گوگل‌پلی، بدافزار نیست!!

پاسخ شایعات جعلی بودن وایبر

بسیاری از کاربران چند هفته پیش پیامی را از وایبر دریافت کردند که در آن نوشته شده بود: ساعاتی پیش نسخه جدیدی از Viber را برای Android منتشر کردیم. در این نسخه علاوه بر بهسازی‌های امنیتی، بسیاری ویژگی‌های جدید و بیش از ۲۰۰۰ برچسب کاملا رایگان نیز اضافه شده است
کد خبر: ۷۳۲۶۴۹
پاسخ شایعات جعلی بودن وایبر

بسیاری از کاربران چند هفته پیش پیامی را از وایبر دریافت کردند که در آن نوشته شده بود:

ساعاتی پیش نسخه جدیدی از Viber را برای Android منتشر کردیم. در این نسخه علاوه بر بهسازی‌های امنیتی، بسیاری ویژگی‌های جدید و بیش از ۲۰۰۰ برچسب کاملا رایگان نیز اضافه شده است. حتماً این نسخه از برنامه را هر چه سریع‌تر از آدرس زیر دریافت کنید: bit.ly/getviber

از نظر کاربران تیزبین که به امنیت خود اهمیت می‌دهند و روی هر لینکی کلیک نمی‌کنند این پیام در نگاه اول کمی نامعقول به‌نظر می‌رسید چرا که وایبر به‌جای سایت رسمی خود پیام درون برنامه‌ای را برای اطلاع‌رسانی به‌کار گرفته بود و در لینک دانلود نیز خبری از سایت اصلی وایبر و حتی گوگل‌پلی نبود! لینک توسط سرویس کوتاه‌کننده لینک Bit.ly کوتاه شده است و در صورت استخراج لینک اصلی نیز، هدایت به سرورهای آمازون صورت می‌گرفت!

پس از دریافت این پیام بسیاری از کاربران برای یک‌دیگر پیام فرستاده و از همدیگر خواستند تا روی لینک کلیک نشود چرا که ترس از تقبلی بودن لینک وجود داشت و باتوجه به شایعات فیلتر شدن وایبر و ... این احتمال وجود داشت که عده‌ای بخواهند به این روش به دستگاه‌های هوشمند کاربران نفوذ کنند یا بدافزاری را به اسم نرم‌افزار وایبر روی دستگاه آن‌ها نصب کنند!

شبهات موجود

باتوجه به این شایعات کارشناسان کلیک تصمیم گرفتند ماجرا را کمی دقیق‌تر بررسی کنند. در ادامه خلاصه‌ای از نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های شهودی و پاسخ‌های دریافتی از تیم پشتیبانی وایبر را برای رفع ابهامات موجود در اختیارتان قرار می‌دهیم:

- در حال حاضر در گوگل‌پلی با جستجوی نرم‌افزار Viber دو نرم‌افزار با عنوان مشابه برای شما در لیست نتایج به‌نمایش در می‌آید. نرم‌افزار Viber و Viber- Free Messages and Calls .

Viber: http://goo.gl/b4YrvY

Viber- Free Messages and Calls: http://goo.gl/2fNDma

این دو نرم‌افزار علاوه بر نام متفاوت، دارای اطلاعات و مغایرت‌های دیگری به شرح زیر هستند:

1- نام سازنده برای هر دو نرم‌افزار Viber Media S.à r.l ثبت شده است. (اما با کلیک روی نام سازنده، تنها یک نرم‌افزار از این سازنده روی گوگل‌پلی قابل مشاهده است که آن هم نرم‌افزار اول با نام Viber است)

2- نرم‌افزار Viber در بازه‌ی دانلودی 100 تا 500 میلیون قرار دارد و نرم‌افزار دیگر در بازه یک تا 5 میلیون قرار گرفته است.

3- نسخه‌ی نرم‌افزار اول، از سری نسخه 5 است و نرم‌افزار دوم نسخه‌ای از سری 2 به ثبت رسیده است.

4- لینک سایت سازنده در هر دو نرم‌افزار یکسان است اما نرم‌افزار اول ایمیل رسمی وایبر را به‌عنوان ایمیل پشتیبانی به ثبت رسانده و نرم‌افزار دوم، یک آدرس از سرویس جی‌میل را در بخش پشتیبانی ایمیل به ثبت رسانده!

5- مجوزهای دسترسی در نرم‌افزار اول به‌طور کامل لیست شده و به ثبت رسیده‌اند اما نرم‌افزار دوم مجوزهای دسترسی مشخصی را به ثبت نرسانده است.

مشاهده‌ی تفاوت‌های فوق و عدم ثبت نام و نشان از سازنده رسمی نرم‌افزار در فروشگاه گوگل‌پلی شک هر کاربری را بیش از پیش افزایش می‌دهد که نسخه‌ی دوم جعلی باشد و از آن‌جا که این نسخه همزمان با پیام منتشر شده در نرم‌افزار وایبر در لیست محصولات فروشگاه گوگل‌پلی قرار گرفت و آن پیام نیز شبهاتی همچون استفاده از سرویس کوتاه‌کننده لینک و ذخیره روی سرورهای آمازون را به همراه داشت تقریبا شک تمام کاربران تبدیل به یقین شد که این نسخه از وایبر جعلی است!

پاسخ قانع کننده!

در ادامه پاسخ دریافتی از تیم پشتیبانی وایبر را بخوانید:

وایبر 5.0.2 شامل چندین اصلاحیه ضروری است و در اکثر مناطق، کاربران وایبر به‌طور معمول نرم‌افزار خود را به آخرین نسخه از وایبر ارتقا دادند (کاربران اندروید، آی.او.اس و ویندوزفون)

با این حال در برخی بازارها مانند ایران، کاربران به گوگل‌پلی دسترسی ندارند یا نرم‌افزار وایبر به‌دلیل برخوردار بودن از خرید درون برنامه‌ای توسط گوگل مسدود شده و برای آن‌ها نمایش داده نمی‌شود.

به‌منظور دریافت راحت‌تر آخرین نسخه از وایبر توسط کاربران ایرانی و به جهت پیشگیری از مشکلاتی همچون عدم دسترسی کاربران به سایت وایبر، آخرین نسخه را روی سرورهای آمازون قرار دادیم و برای اطمینان بیشتر از دسترسی تمام کاربران به آخرین نسخه، نرم‌افزاری را نیز (سری 2.x که در گوگل‌پلی وجود دارد) به‌عنوان دانلود کننده نرم‌افزار اصلی روی فروشگاه گوگل گذاشتیم.

طی هفته‌های اخیر حدود 3 مرتبه برای کاربران پیام فرستادیم و از آن‌ها خواستیم تا به آخرین نسخه وایبر به‌روزرسانی کنند و شاهد پاسخ بزرگی از کاربران بودیم به‌طوری‌که لحظه‌به‌لحظه کاربران ایرانی بیشتر و بیشتر شده و وایبر خود را به نسخه 5.0.2 ارتقا دادند.

ما همواره تلاش می‌کنیم تا کاربران در هر کجا از جمله ایران، بهترین تجربه از وایبر را داشته باشند.

نتیجه‌گیری

در ادامه و در پاسخ به پرسش‌ دیگر ما در رابطه با عدم استفاده از ایمیل رسمی وایبر برای پشتیبانی و سایر موارد موجود نیز پاسخ زیر دریافت شد:

تمام موارد فوق به دلیل دسترسی بهتر کاربران در ایران به نرم‌افزار وایبر صورت گرفته و باتوجه به اینکه گوگل‌پلی محدودیت‌های بسیاری را برای ایرانیان قرار داده است نرم‌افزار دوم را به‌صورت کاملا رایگان و فقط به‌عنوان ابزاری برای دانلود آخرین نسخه از وایبر منتشر کردیم. همچنین احتمال دادیم به دلایلی کاربران نتوانند با ایمیل رسمی وایبر جهت امور پشتیبانی تماس بگیرند به‌همین دلیل از سرویس جی‌میل کمک گرفته و این ایمیل را برای پشتیبانی منتشر کردیم. درخصوص استفاده از سرورهای آمازون نیز باتوجه به امکان عدم دسترسی کاربران به سایت وایبر، تصمیم گرفتیم از این سرویس استفاده کنیم.

حرف آخر

گویا این بار هیچ چیز جعلی نیست و می‌توانید با اطمینان به استفاده از هر دو وایبر بپردازید اما فراموش نکنید این اتفاق ممکن است باز هم تکرار شود و همیشه نمی‌توان به صحت ماجرا اطمینان داشت. پس همواره احتیاط کنید تا قربانی بعدی بدافزارها نباشید!

مریم محمدبیکی فراهانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
United Kingdom
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
۰
۰
ای كاش این مطلبو خیلی زودتر منتشر می كردید. تمام این مدت با ترس و لرز از وایبر استفاده می كردم كه مبادا نسخه جعلی باشه یا ویروس گرفته باشم.
سایتتونم تبریك میگم. امیدوارم از این به بعد اینطور مطالب سریعتر داخل سایت قرار بگیره.
الف
United States
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
۰
۰
حالا از كجا معلوم كه شما درست بگین و دستتون با همه كسایی كه میخوان وایبر رو چك كنند، توی یك كاسه نباشه؟
من كه نه ارتقا دادم و نه خواهم داد!
روزه شك دار چرا بگیرم؟!

نیازمندی ها