نماینده آمریکا در ائتلاف موسوم به «ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» ضمن اعلام اینکه ایران به دقت اقدامات آمریکا در سوریه و عراق را دنبال می‌کند، گفت: اعتراف می‌کنیم ایران نفوذی مهم در سوریه، عراق و منطقه دارد.
کد خبر: ۷۳۱۷۸۸
آمریکا: به نفوذ منطقه ای بالای ایران اعتراف می‌کنیم

«جان آلن» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا وی را نماینده خود در ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، تعیین کرد، به قدرت و نفوذ ایران در عراق و سوریه اذعان کرد.

این مقام آمریکایی که ماه گذشته در این مقام منصوب شد در گفت‌وگویی با روزنامه لندنی الشرق الاوسط، از داعش سخن گفت و خبر داد که او از امروز یکشنبه سفر خاورمیانه‌ای خود به چند کشور عربی را آغاز می‌کند.

او در این گفت‌وگو ضمن اعلام اینکه مبارزه با داعش، چند وجه دارد توضیح داد که به عقیده او وجه نظامی آن در عراق چند ماه تا یکسال طول می‌کشد اما این مبارزه در سوریه طولانی‌تر خواهد بود.

آلن با بیانکه اینکه طرف‌هایی به صورت غیرقانونی گروه داعش را حمایت مالی می‌کنند و این کار زمینه بروز و ظهور گروه‌هایی مانند داعش را فراهم می‌کند، هشدار داد که بازگشت جنگجویان داعش به کشورهایشان مشکلاتی را در جوامعشان ایجاد خواهد کرد.

آلن در پاسخ به سوالی درباره راهبرد ائتلاف در عراق و سوریه گفت که مبارزه با داعش فقط یک راهبرد است و راهبردی کلی‌تر در منطقه وجود دارد که به گفته او شامل «نجات دادن مردم سوریه» می‌شود که نتیجه آن «شامل بشار اسد»‌ (رئیس جمهوری سوریه) نمی‌شود.

نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش، ایران را کشوری مهم دانست و در پاسخ به این سوال که «آیا با ایران هماهنگی می‌کنید در عراق و سوریه؟»، گفت: خیر. ما ایران را به ائتلاف دعوت نکردیم، اما از نقش سازنده ایران در عراق استقبال می‌کنیم. البته ایران خیلی توجه دارد به آنچه می‌گویم و در سوریه انجام می‌دهیم.

آلن در ادامه یادآوری کرد که آنچه درباره سوریه می‌گوید، منظورش «راهکار و حل سیاسی» است و این نتیجه سیاسی «شامل بشار اسد» نمی‌شود.

نماینده باراک اوباما افزود: من اینجا درباره دولت انتقالی صحبت نمی‌کنم اما ما باید اعتراف کنیم که ایران نفودی مهم در عراق، سوریه و منطقه دارد. همزمان با این که راه رو به جلو را (در ائتلاف) ادامه می‌دهیم، با احتیاط شدید آنچه (ایرانی‌ها) می‌گویند، خوب می‌شنویم و خواهیم دید که اوضاع به کجا خواهد رسید.

آلن نقش مبهم ترکیه در ائتلاف ضد داعش را تایید کرد و گفت: ترکیه دوست دیرینه ماست... ترکیه متحد ناتوست... ترکیه پایگاه‌های هوایی‌اش را برای پروازهای شناسایی و همچنین اجازه آموزش و تسلیح (نیروهای معارض سوریه) را به ما داد... مذاکرات خود را با ترکیه ادامه می‌دهیم و احتمالا شاهد خواهیم بود که ترکیه تصمیم‌هایی دیگر خواهد گرفت. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها