تلنگری به خود و دیگران

وای بر کم فروش وای بر فحاش

جام جم ورزشی: مدیر تیم های ملی، کم فروشی برخی از ورزشکاران را یکی از عوامل ناکامی دوومیدان ایران در اینچئون عنوان کرد وگفت: به نظرم برخی از ورزشکاران ما اشباع شده اند و ما نباید هر آنچه که ورزشکار خواست را انجام دهیم.
کد خبر: ۷۳۱۲۲۹
کم فروشی، عامل ناکامی دوومیدانی در اینچئون

تیمور غیاثی درباره نتایج ضعیف دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون، اظهار کرد: ما در ده ماه گذشته اردوهای متفاوتی را با برنامه ریزیهای کوتاه مدت و بلندمدت برگزار کردیم. با وجود اینکه در تنگنای مالی بودیم و بودجه لازم به موقع نرسید، فدراسیون اردوها را تشکیل داد و اعزام ها به موقع انجام شد. اردوهای متفاوتی در قشم، کیش، ترکیه، مجارستان، بلاروس، روسیه و آلمان انجام دادیم تا بچه ها در شرایط آرمانی باشند. از لحاظ مالی، هزینه و اردو و هر آنچه که بچه ها می‌خواستند را فدراسیون انجام داد و حتی در کنار آنها روانشناس نیز قرار دادیم. در کل شرایط لازم را برقرار کردیم و امیدواری زیادی داشتیم که شرایط به صورتی مهیا شود که ما شاهد موفقیت ورزشکارانمان باشیم. پاداش‌ها و حقوق ‌هایشان را به موقع تسویه کردیم تا هیچ عذر و بهانه ای در کار نباشد. پیش‌بینی که فدراسیون انجام داده بود و به وزارت ورزش و جوانان نیز اعلام کرده بود، کسب سه یا چهار مدال بود که این اتفاق نیافتاد و حتی این موضوع مستند هم وجود دارد.

غیاثی درباره نتایج تک تک ورزشکاران در بازی‌های آسیایی اینچئون، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مهره‌های ما سجاد مرادی اصلا تمرین نداشت و با اینکه اردوها و مربی خارجی و همه چیز برای او وجود داشت ،مصدومیت خودش را پنهان کرد. کاوه موسوی که در بلاروس بود، با یک بدن مصدوم به بازی‌ها آمد. کیوان قنبرزاده که یکی از شانس‌های ما بود و در همه تمرینات به راحتی از مانع دو متر و 20 می پرید در اردوها مصدوم شده بود و اعلام نکرد تا بتوانیم برنامه بهتری برای او در نظر بگیریم، به همین دلیل در اینچئون خطا کرد و حذف شد. در واقع نتایج پیش‌بینی شده کاملا به دست نیامد و فقط 50 درصد آن کسب شد. ما روی احسان حدادی و لیلا رجبی پیش بینی لازم را انجام داده بودیم و خانم رجبی بهتر عمل کرد و درحالی که دوره گذشته نهم شد اما در اینچئون یک نتیجه خوب را از خود به نمایش گذاشت.

مدیر تیم‌های دوومیدانی گفت: در همه رقابت‌ها خوش شانسی و بدشانسی وجود دارد، اما آنچه که در بازی‌های آسیایی اینچئون نصیب ما شد، بدشانسی بود. هر چند که من نمی‌خواهم بهانه بیاورم، از نظر خودمان که کارشناسی انجام دادیم متوجه شدیم که در پرتاب وزنه و پرتاب دیسک نیکفر و محمد صمیمی با بدشانسی مواجه شدند و در پرتاب های آخر مدال را از دست دادند. در دوهای سرعت نیز هیچ پیش‌بینی مدال نداشتیم.

او ادامه داد: اگر ورزشکاران رکوردهایی را که داشتندٰ در این رقابت ها تکرار می‌کردند همه آن‌ها شانس مدال بودند و این نشان می‌دهد‌ که ما خوب کارشناسی کرده بودیم و رکوردهای ورودی خوبی گذاشته بودیم. امیدوار هستیم که در آینده جوانان ما بتوانند مدال‌های خوبی را برای دوومیدانی ایران به دست بیاورند چرا که بیشتر این ها اول راهند و فقط چند نفر هستند که آخر راه هستند. در واقع افرادی مثل رضا قاسمی، حسن تفتیان، محمدحسین ابارقی، مهدی زمانی و سجاد هاشمی زیر بنای دوومیدانی فردای ما هستند که می‌توانند جایگزین قهرمانان فعلی ما شوند. در مسابقات جوانان آسیا ما 9 مدال گرفتیم و این ها همه در سال‌های آینده جایگزین قهرمانان بازنشسته ما خواهند شد.

غیاثی درباره علل ناکامی دوومیدانی ایران در اینچئون به ایسنا گفت: به نظر من کم فروشی برخی از نفرات ما در اینچئون باعث نتیجه‌ نگرفتن تیم دوومیدانی شد. عده‌ای از بچه‌ها عرق ملی نداشتند و تمام تلاش خودشان را برای موفقیت انجام ندادند. ما اینجا کاری نمی‌توانیم بکنیم، کارهایی که باید انجام می‌دادیم، انجام دادیم و وجدانمان راحت است. در همه رشته ها مثل جودو، وزنه برداری و هندبال ادعای کسب پنج مدال وجود داشت و آن ها هم نتوانستند مدال بگیرند، در کل نتایج کاروان ایران خوب نبود و نتیجه ایده آل را به دست نیاوردیم. ورزشکاران ما اکثرا مادی شدند و عشق به پیراهن کشورشان را از دست دادند. هرچقدر به ورزشکاران پول می‌دهیم، می‌گویند کم است و راضی نیستند. تمام مسئولین این وظیفه را دارند تا در مورد کم کاری ورزشکاران پیگیری کنند. یک ورزشکار نباید در میادین بین‌المللی در جا بزند.

مدیر تیم های ملی دوومیدانی درباره علت کم‌کاری برخی از ورزشکاران دراینچئون اظهار کرد: علت کم فروشی برخی از ورزشکاران این است که آن‌ها اشباع شده اند و به نظرم باید روشمان را عوض کنیم. ورزشکار نباید هرماه بگویدٰ پول من را بدهید. باید بداند هر چه خواست در اختیارش نیست و هرچه گفت دیگران به آن گوش نمی‌دهند و قابل قبول نیست. هیچ چیز نباید دل به خواهی باشد و ورزشکار سالاری باید از بین برود. تا زمانی که ورزشکار سالاری در ورزش ما وجود دارد شرایط به همین گونه است.

او درباره انتقاداتی که به پرداخت پاداش دوومیدانی‌کاران قبل اعزام به اینچئون می‌شود، گفت: اگر این پاداش را نمی‌دادیم، این موضوع پیش می‌آمد که فدراسیون نتوانسته انگیزه لازم را برای ورزشکاران ایجاد کند و من تجربه چنین اتفاقاتی را داشتم. وزارت ورزش اعلام کرد که نفرات مدال آور چه میزان پاداش می‌گیرند و در آن زمان هیچ کس انتقادی نکرد. در تمام دنیا این پاداش ها بین ورزشکاران توزیع می‌شود و کاملا هم طبیعی است و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

او درباره اعزام سجاد مرادی به بازی‌های آسیایی نیز اظهار کرد: قبل از اعزام تمامی رسانه‌ها با ما مشکل داشتند که چرا سجاد مرادی در لیست اعزامی به اینچئون قرار ندارد. متاسفانه با اصرار رسانه‌ها مجبور شدیم او را به اینچئون بفرستیم. همه می‌دانند که تا لحظه آخر ما اعزام او را قبول نداشتیم چرا که مرادی نتوانسته بود رکورد لازم را به دست بیاورد. کمیته ملی المپیک هم به فدراسیون گفته بود که در نظر دارد مرادی رابه عنوان نماد قهرمانی به اینچئون ببرد. ما هم می‌توانستیم این کار را بکنیم. ما با مرادی دشمنی نداشتیم که این اجازه را ندهیم و ما هم گفتیم اگر ماجرا به این صورت است خودمان او را اعزام می‌کنیم.

تیمور غیاثی درباره کاوه موسوی، پرتابگر چکش تیم ملی تصریح کرد: موسوی حدود چهارماه در اردوی بلاروس بود و ما باید کسی را به عنوان ناظر به اردوهای او می‌فرستادیم این یک روال بود که باید به اردوهای ورزشکارمان در خارج از ایران سرکشی می کردیم. اگر این اتفاق نیفتاد به این دلیل بود که فدراسیون بودجه نداشت که کسی را بفرستد. در سال‌های گذشته فدراسیون و کمیته ملی المپیک در همه اردوهای خارج از کشور ناظر می‌فرستادند و گزارش جامع تشکیل می‌شد. چون بودجه نبود ما مجبور شدیم به حرف های ورزشکارمان اعتماد داشته باشیم. با او تماس می‌گرفتیم و به ما رکوردهایش را می‌گفت. هرچه که ورزشکارانمان در این مدت به ما می گفتند، باور می‌کردیم. ورزشکار باید از لحاط اخلاقی راستگو باشد. همه باید راستش را بگویند، حالا اگر یک مسابقه هم نرفت، اشکالی ندارد. اگر به فدراسیون بودجه می‌دادند و اعتماد بیشتری صورت می‌گرفت ما ناظر هم می‌فرستادیم و خیلی از اتفاقات رخ نمی‌داد.

او ادامه داد: نه فدراسیون، نه مربی و نه سرمربی تقصیری در کم کاری بچه ها نداشتند. ورزشکاری که سال ها کارنامه خوب دارد هیچ کس فکر نمی‌کند که کم کاری انجام دهد. من نمی خواهم سو تفاهم پیش بیاید اما از عملکرد هر شخصی می توان فهمید چه کسی کم فروشی کرده است. در 4 در 400 متر امدادی ماه ها کار روی دوندگان صورت گرفته بود و وقتی با تک تک افراد صحبت می‌کردیم همه امیدوار بودند اما متاسفانه یکی از ورزشکاران به معنای واقعی کم‌فروشی کرد. این شخص واقعا عرق نداشت و اگر تعصب داشت این اتفاق نمی‌افتاد. در جو ورزشگاه از خود بی خود شد و همه چیز را به هم ریخت. این مسئله متوجه شخص دیگری نیست چرا که شرح وظایف کاملا مشخص است و مربی، سرمربی، ورزشکار و رییس فدراسیون کاملا باید بداند که چه وظیفه ای دارد. من که در زمین مسابقه نمی‌توانم کنار ورزشکار باشم.

غیاثی درباره عملکرد مربیان در اینچئون گفت: با این نتایجی که به دست آمده من از مربیان رضایت ندارم. مربیان ما باید بیش از این مسئولیت پذیر باشند. بهترین مربیان دوومیدانی ایران در اینچئون همراه بچه ها بودند و زحمات زیادی هم کشیدند اما آن‌ها در مواقع لزوم گزارشات را به فدراسیون ندادند و الان باید تمام عملکردشان را به ما ارائه بدهند. ما هم براساس برنامه و عملکرد، گزارش لازم را تهیه می‌کنیم و به کمیته المپیک و وزارت ورزش ارائه می‌دهیم.

غیاثی درباره انتقاداتی که به فدراسیون دوومیدانی می‌شود، به ایسنا گفت: زمانی که یک رشته ورزشی در رقابتی ناکام می‌ماند هر کسی تقصیر را گردن دیگری می اندازد و این کاملا طبیعی است. سال هاست در ورزش هستم و عادت همه ما این است، زمانی که موفقیت به دست می‌آوریم، ورزشکار و آن رشته را به بالا و عرش می‌بریم. در همین زمان مربیان، زحمت کشان اصلی و کادر فنی همیشه در ته خط قرار می‌گیرند اما وقتی آن رشته موفق نمی‌شود آن را به فرش می‌رسانیم و همه مشکلات را متوجه کادر فنی می‌دانیم.

او ادامه داد:‌ از مسئولین سوال دارم که شما دراین مدت برای ورزش چه کار کرده‌اید؟ در زمان لازم، بودجه ای که باید تزریق می‌شد، به فدراسیون دادید و توجه لازم را به ورزشکاران انجام دادید؟ همه تقصیر دارند و من و فدراسیون و مسئولین رده بالا از اتفاقات دوومیدانی مبرا نیستند. باید سعی می‌کردیم بهتر از این ها کار کنیم اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور کمی کار برای ما هم سخت شد. در کل باید بگویم ساختار ورزش ما سال‌هاست که بیمار است. برنامه آن چنانی ندارد و هرکسی می‌آید حرف می‌زند و می‌رود. ساختار اصلی ورزش ما صحیح نیست و باید زیر و رو شود و پوست بیندازد. چه خود فدراسیون و چه وزارت خانه باید دست به دست هم بدهند تا شرایط سامان دهی شود.

او در پایان سخنان خود گفت: من از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌خواهم یک طرفه قضاوت نکنند. به نظرم همه ما مقصر هستیم. اگر کوتاهی بوده از طرف همه است و اگر عملکرد مثبت بوده همه عملکردشان مثبت بوده است. هیچ ورزشکار، هیچ مربی و رییس فدراسیونی نمی‌خواهد عملکرد بدی داشته باشد و قصد همه خدمت کردن بوده است. ما ماه ها از خانه و زندگی خود دور بودیم به عشق خدمت به ایران و جوانان و درغیر اینصورت چیزی به ما تعلق نمی‌گیرد. هیچ وقت هم پاداشی به ما نمی‌دهند. اما من از ورزشکارانی که با عملکرد خود به فدراسیون ضربه زده‌اند، گله دارم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها